רשתות אופנה בינלאומיות מתאגדות לשיפור התנאים במפעלים בבנגלדש - אופנה - הארץ

רשתות אופנה בינלאומיות מתאגדות לשיפור התנאים במפעלים בבנגלדש

H&M, פרימרק וקבוצת אינדיטקס המפעילה את זארה - אלה כמה מהקמעונאיות שחתמו השבוע על הסכם לשמירת תנאי הבטיחות במפעלי הביגוד המייצרים למענן בבנגלדש

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שחר אטואן

בעקבות שרשרת האסונות שפקדה את תעשיית הביגוד הבנגלדשית בחודשים האחרונים, ובראשם התמוטטות מפעלי הביגוד בבירה שהובילה למותם של יותר מ-1,100בני אדם, מסתמנת תחילתו של שינוי חיובי. בתחילת השבוע חתמו כמה מחברות ההלבשה הגדולות – בהן H&M  וקבוצת אינדיטקס המפעילה בין השאר את זארה - על הסכם לשיפור תנאי העבודה במפעלי הביגוד בבנגלדש. על פי ההסכם, יממנו מנהלי החברות המייצרות במדינה זו שיפוץ של המפעלים האלו וידאגו באופן שוטף לבטיחות בהם בחמש השנים הקרובות.

ההסכם, שנקרא "Accord on Fire and Building Safety in Bangladesh," נוסח בידי איגודי עובדים בינלאומיים. הקמעונאיות החתומות עליו מתחייבות לבקרת בטיחות מחמירה במפעלים, שתיעשה בידי גורם חיצוני, ולתיקון הליקויים שיימצאו. כמו כן הן מתחייבות שלא להמשיך לעבוד עם מפעלים שמנהליהם יסרבו לבצע את התיקונים הנדרשים.

הריסות מפעל בגדים בדאקה צילום: אי-אף-פי

כיום בנגלדש היא יצואנית הביגוד השנייה בגודלה בעולם, אחרי סין, ופועלים בה יותר משלושה מיליון עובדים. היא הפכה למוקד של הקמעונאיות המערביות בשל שכר העבודה הנמוך בה והעדר תקנות עבודה סדירות, וביתר שאת מאז ההתייקרות היחסית שחלה בזירת הייצור בסין. בעקבות האסונות שפקדו אותה בשנה האחרונה הופעלו לחצים רבים להבראת תעשיית הביגוד בה. עצומה שהופצה ברשת, ביוזמת ארגון זכויות האדם Avaaz, הופנתה לקמעונאיות הגדולות וקראה להן "לפעול הרבה יותר כדי להפחית את הסיכון לחיי אדם במקומות הייצור האלו”. יותר מ-900 אלף גולשים חתמו על העצומה.

בתחילת השבוע הכריז שר הטקסטיל בבנגלדש, עבדול לאטיף סידיקי, כי הממשלה מתכננת להעלות את שכר המינימום החודשי, המסתכם  כיום ב-37 דולר. עתה מצטרף להצהרה זו ההסכם החדש, ונראה כי הנכונות להצטרף לחותמות גדולה. בתוך שעות ספורות מפרסום הידיעה על  גיבוש ההסכם הצטרפו  אליו מנהלי C&A הולנדית ושתי קמעונאיות בריטיות – פרימרק וטסקו. עם החברות שכבר חתמו נמנות גם קבוצת ארכדיה הבריטית (שמחזיקה בטופשופ בין השאר) ורשתות כמו El Corte Inglés הספרדית ו-Tchibo הגרמנית.

PVH, החברה האם של מותגים כמו קלווין קליין וטומי הילפיגר, היא מהחברות האמריקאיות הספורות שחתמו על ההסכם. פרט לה הקמעונאיות האמריקאיות אינן ששות להצטרף לברית זו. Gapסירבה לחתום, ומנהלי החברה מסרו כי הם עסוקים ביוזמות עצמאיות. ממייסיז, שמפעילה את רשת בתי הכלבו הגדולה בארה"ב, נמסר כי גם לה פעילות משלה עם ארגוני בטיחות. רשת וולמארט, מהקמעונאיות הגדולות בעולם, כבר הרחיבה את מאמציה לשיפור הבטיחות במפעלי הייצור בבנגלדש, בעקבות הדליקה הקטלנית שפרצה במפעל שבו ייצרה את פריטיה בנובמבר אשתקד.

בחירתן של חברות אמריקאיות שלא לחתום על ההסכם העלתה תהיות, שכן היא אינה מסייעת בטיפוח תדמית חיובית. אך דומה כי להימנעותן מניעים אחרים: לדברי נציגיהן, הן מתכננות להמשיך בצעדים המותאמים יותר לדרישות המסחר בשוק האמריקאי. קואליציה של קמעונאיות אמריקאיות גדולותהמכנה עצמה North American/Bangladesh Worker Safety Working Group התכנסה באמצע השבוע כדי לדון בהמשך פעילות ההבראה. נכון לעכשיו, טרם פורסם פרוטוקול הפגישה.

תגיות:

תגובות