מי מרוויח משיתוף הפעולה בין קסטרו למוזיאון תל אביב

קסטרו תיהנה מההכנסות על מכירת חולצות הנושאות עבודות מאוסף האמנות של המוזיאון, בעוד האמנים קיבלו תשלום זעום בלבד

רות פרל בהריר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
הציור "מנוחת צהריים" של נחום גוטמן וחולצה בהשראתוצילום: דודי חסון

חברת קסטרו השיקה באחרונה ליין חולצות במסגרת פרויקט "טי־ארט" בשיתוף מוזיאון תל אביב. כחלק מהפרויקט הדפיסה החברה עבודות של אמנים מאוסף האומנות הישראלית של המוזיאון על חולצות שמחירן נע בין 100 ל–160 שקל.

אלא שהאמנים המשתתפים בפרויקט קיבלו סכום זעום בלבד עבור הזכות לשימוש בדימוי שלהם, ולפחות במקרה אחד לא קיבלו כל גמול — זאת בניגוד לטענות המוזיאון.

במסמך הוויתור על זכויות היוצרים, שנשלח לבעל עיזבון של אחת היצירות ושהגיע לידי "הארץ", אין כל התייחסות לתמלוגים או לחלוקת ההכנסות ממכירת החולצות, אלא רק להסכמה להשתתפות בפרויקט. לדבריו, היבט זה סוכם בעל פה בינו ובין נציגות המוזיאון.

לדברי בעל העיזבון, נציג מטעם המוזיאון אשר ביקש ממנו לחתום על המסמך, הציג את הפרויקט כמעין תרומה למוסד, וכלל לא הזכיר את העובדה שקסטרו תגרוף את הרווחים ממכירת החולצות. "כאשר חתמתי על המסמך, הפרויקט הוצג כמעין תרומה למוזיאון. לרגע לא נאמר לי שההכנסות מגיעות לקסטרו, ולמעשה, איש מקסטרו לא דיבר איתי", אמר. "אם חששו בקסטרו כי ההכנסות מהפרויקט לא יחזירו את ההוצאות, היה על החברה לחתום על הסכם עם האמנים, שבמסגרתו יוסכם כי אלה יקבלו תמלוגים רק אם הפרויקט יכניס סכום מסוים", הוסיף.

עבודה של דוד טרטקובר וחולצת קסטרו בהשראתהצילום: דודי חסון

אחד האמנים המשתתף בפרויקט אמר כי "האמנים מעט נוצלו. אחרי שראיתי את הכספים שהושקעו בפרסום החולצות, התחלתי לחשוב שהיינו יכולים לקבל יותר". הוא הוסיף ואמר כי "לדעתי, תפקיד המוזיאון הוא להגן על האמנים ובמקרה זה לא פעל נכון. המקרה הזה משקף היטב את מקומו של האמן בכל המערכת". אמן נוסף אמר שאף שהבין שההכנסות ממכירת החולצות יגיעו לקסטרו, הדבר עדיין "מעט צורם". לדבריו, "היה מן הראוי שכולם יקבלו את אותו ההסבר והתגמול".

עם זאת לא כל האמנים המשתתפים בפרויקט שותפים לתחושת הניצול, "מי שהציעו לו להשתתף וחשב שזה לא טוב, לא היה צריך להסכים", אומר אמן אחר, "אנחנו אמנם תורמים את הדימויים והמחשבה שלנו, אבל לטובת הדבר הזה זה היה נראה לי בסדר. זה היה ברור שאנחנו נותנים הסכמה לזה שהם עושים עסקים ביניהם על חשבון האמנים, הרבה מתפרנסים על חשבון האמנים, אבל אם הציבור מצליח להיכנס למוזיאון מבלי לשלם כסף אז זה שווה את זה", הוסיף ביחס לאירועים המתקיימים בחסות קסטרו במוזיאון.

האמנים שעבודותיהם הודפסו על חולצות הם דליה אמוץ, ג'ניפר בר לב, נחום גוטמן, אורי גרשט, מיכאל דרוקס, מיכל חלבין, דוד טרטקובר, מאיה כהן לוי, רפי לביא, מנשה קדישמן, פנחס עשת, שוש קורמוש, מיכל רובנר, שמחה שירמן ויגאל תומרקין.

דוברת המוזיאון אורית אדרת הסבירה שמוזיאון תל אביב "יזם את שיתוף הפעולה עם חברת קסטרו במטרה לקרב ולחשוף אמנות לקהלים צעירים וחדשים". לדבריה, "שיתוף הפעולה כלל תרומה ייעודית של חברת קסטרו, המאפשרת לפתוח את המוזיאון לקהל הרחב ללא תשלום בערבי חמישי במהלך חודש אוגוסט".

עבודה של דליה אמוץ, ללא כותרתצילום: דודי חסון

מחברת קסטרו נמסר בתגובה: "ההתקשרות של קסטרו היא מול המוזיאון בלבד וכל נושא ההסכמים המסחריים והתשלום לאמנים הוא בין מוזיאון תל אביב לאמנות לבין האמנים".

ממוזיאון תל אביב נמסר בתגובה: "שיתוף הפעולה בין מוזיאון תל אביב לאמנות לקסטרו נוצר מתוך מטרה מבורכת להנגיש אמנות ישראלית לקהל הרחב", נכתב בתגובת מוזיאון תל אביב, "חברת קסטרו מצידה, ייצרה קולקציית קפסולה הנמכרת בחנויות במהדורה מיוחדת ומוגבלת של יצירות האמנים, כולן מאוסף המוזיאון. בפנייה של המוזיאון לאמנים, נוסח שיתוף הפעולה ומטרתו, כל האמנים שהסכימו להשתתף תוגמלו כספית והביעו שמחה והתלהבות להשתתף בפרויקט, שהרווח היחיד והחשוב שלו הוא חשיפה של אמנות ישראלית לקהלים חדשים וצעירים".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ