בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

איסלמופוביה או שוביניזם? מכירת "בורקיני" במארקס אנד ספנסר מעוררת סערה באירופה

השרה לענייני זכויות נשים של צרפת: נשים שתומכות בבגד הים הצנוע הן כמו "שחורים שתומכים בעבדות". מנגד, טענו תומכי הבורקיני כי מדובר בהתבטאויות "איסלמופוביות"

69תגובות
בורקיני. העיתונאית ראמונה עלי: "אם ארצה לקנות בורקיני ממרקס אנד ספנסר אעשה זאת, לעזאזל"
אתר מרקס אנד ספנס

דיון ציבורי סוער מתחולל בבריטניה בימים האחרונים, בעקבות החלטת רשת חנויות הכלבו "מארקס אנד ספנסר" למכור בגדי ים צנועים המכונים "בורקיני". בגדי הים הללו, המיועדים לנשים מוסלמיות, מכסים את כל הגוף, מלבד הפנים, הידיים וכפות הרגליים. הדיון שהתפתח נסוב, בין היתר, סביב התבטאות של השרה לענייני זכויות נשים של צרפת, לורנס רוסיניול, שכינתה את המהלך השיווקי של מארקס אנד ספנסר "חסר אחריות". רוסיניול אף אמרה כי נשים שמביעות תמיכה במכירת בורקיני הן כמו "שחורים שתומכים בעבדות", וכי "השליטה שיש לנשים על הגוף שלהן נמצאת בסיכון. כאשר מותג משקיע בשוק הלבוש המוסלמי הוא בעצם מתנער מאחריות ומקדם את כליאת גוף האשה".

גם התעשיין הצרפתי פייר ברז'ה, ממקימי בית האופנה איב סאן לורן, תקף את הרשת ואמר כי פריטים כמו בורקיני הם "שערורייתיים", וכי הם "מונעים מנשים את הזכות להביע את עצמן".

הביקורת החריפה נגד מארקס אנד ספנסר נמשכה אתמול (שבת) בטור שפרסמה העיתונאית יסמין אליבהאי־בראון ב"דיילי מייל". אליבהאי־בראון — ילידת אוגנדה המעידה על עצמה כי היא "שמאלנית ליברלית, אנטי־גזענית, פמיניסטית ומוסלמית שיעית" — כתבה כי העובדה שמארקס אנד ספנסר החלו למכור בורקיני "מרתיחה" אותה. לטענתה, "כאשר חברות מוכרות בגדים חשופים מדי לנשים, הן משתפות פעולה עם הרעיון הרעיל שלפיו גוף האשה נועד רק על מנת למשוך תשומת לב מינית". לדברי אליבהאי־בראון, "באופן אירוני, אותו המסר בדיוק מועבר כשנשים ונערות מקבלות את הגזרה המורה להן להעלים חלקים מגופן מתחת לרעלות. אלה הם שני צדדים של אותו המטבע".

מנגד, היו גם מי שיצאו נגד המבקרים, וכינו את התבטאויותיהם "איסלמופוביות". כך למשל, העיתונאית הצרפתית־אלג'יראית נבילה רמדאני כתבה ב"טלגרף" כי "אלה המתנגדים להתנהגותם של בני מיעוטים שהם אינם מחבבים, בדרך כלל אינם מצליחים להסתיר את המניעים הגזעניים שלהם". רמדאני גרסה כי "כך קרה גם עם השרה הצרפתית לזכויות נשים" והשוותה את רוסיניול וברז'ה, ל"ממסד הצרפתי מימין ומשמאל", שלדבריה, "סולד ממוסלמים כבר במשך שנים. הדיון הזה, שעוסק כביכול באופנה, הוא רק דוגמה נוספת לטקטיקות הנלוזות שלו".

גם במאמר שפורסם ב"גרדיאן", כתבה העיתונאית ראמונה עלי כי "האדם היחיד שצריכה להיות לו בעלות על גופה של אשה היא האשה עצמה. אם ארצה לקנות בורקיני ממרקס אנד ספנסר אעשה זאת, לעזאזל. אם כל אחד אחר ירצה לקנות ביקיני, נחשו מה, אפשר למצוא גם אותו בחנויות. ברז'ה מלהג על חופש, אבל דווקא שלילת החופש לבחור הוא תחילתה של השתעבדות. אבל אני חושבת שהוא מחמיץ את האירוניה".

על פי הגרדיאן, בשנת 2013 הוציאו מוסלמים ברחבי העולם 266 מיליארד דולר על ביגוד ובהנעלה. זאת, בהשוואה לאמריקאים שהוציאו 395 מיליארד דולר באותה התקופה. עוד נכתב כי כלכלנים צופים שההשקעה של החברה המוסלמית במותגי אופנה תגדל ל–484 מיליארד דולרים בשנת 2019.

לאור הגידול בביקוש, בשנים האחרונות החלו מותגים מערביים לפנות לנשים מוסלמיות ובמקרים מסויימים גם להציע פריטי ביגוד שעוצבו במיוחד עבורן. כך למשל, בספטמבר האחרון שחררה ענקית ההלבשה השוודית H&M פרסומת שבה הופיעה לראשונה דוגמנית מוסלמית בחיג'אב. גם מותג היוקרה "דולצ'ה וגבאנה" השיק בינואר האחרון קולקציית חיג'אבים משלו, ובאחרונה חזרה רשת ההלבשה "יוניקלו" לשתף פעולה עם המעצבת הבריטית־יפנית־מוסלמית האנה טאג'ימה, ולשווק לראשונה את ליין ה"אופנה הצנועה" המשותף שלהן בארה"ב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו