שמלת הכלה "הים תיכונית" היא הדבר החם בניו יורק

הניו יורק טיימס מכריז כי טרנד "הכלה הסקסית" כובש את ארצות הברית, וכי מעצבים ישראלים הם שמובילים את המגמה

רות פרל בהריר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שמלת כלה בעיצובו של אלון ליבנה
שמלת כלה בעיצובו של אלון ליבנהצילום: דודי חסון

"בעקבות שלושה מעצבים ישראלים, יותר ויותר שמלות כלה זוכות כיום למראה ים תיכוני: מחשופים עמוקים בגב ומלפנים וכמות מדהימה של בד שקוף" — נכתב בשבוע שעבר ב"ניו יורק טיימס", בכתבה שכותרתה "מראה הכלה הסקסית והמעצבים שמאחוריו". הוזכרו — ענבל דרור, אלון ליבנה ומירה צבילינגר - אלה מוכרים כבר זמן רב בישראל כמי שאחראים על עיצובים ייחודיים והקפדה כמעט פנאטית על פרטים — גם אם הם גובים לא מעט כסף על התוצר הסופי.

מלבד השימוש בבד שקוף, ב"ניו יורק טיימס" מגדירים את טרנד הכלה הסקסית ככזה העושה שימוש בבדים יוקרתיים ודואג להדגיש את קימוריו של גוף האשה, תוך שימוש מחוכם בעבודת רקמה מורכבת. אולם יותר מכל, המלה "חשוף" מופיעה שוב ושוב על מנת לתאר את השמלות הללו.

כעת, נכתב בכתבה, גם האמריקאיות עולות על הגל, לא לפני שכוכבות כמו קים קרדשיאן וביונסה בדקו את המים בשבילן. "השמלות של ביונסה וקרדשיאן מורכבות לעתים קרובות רק מבד שקוף וקבוצות חרוזים שנרקמו במיקום אסטרטגי", אמר ל"ניו יורק טיימס" מארק אינגרם, בעל בוטיק נחשב ממנהטן שהוסיף באחרונה שמלות של דרור, ליבנה וצבילינגר להיצע שלו. ביונסה אף לבשה שמלה בעיצובה של דרור לטקס הגראמי האחרון. "הוחמאנו מאוד מבחירתה של ביונסה", אומרת דרור ל"הארץ", "אין ספק שזהו הישג נוסף, אך אנחנו עובדים קשה כבר כמה שנים. זה לא נוצר ברגע".

כמו דרור, גם ליבנה לא מייחס את השינוי לטרנד רגעי, אלא מעיד כי זה תהליך ארוך לו הוא עד בשנים האחרונות. לדבריו, השינוי אינו מוגבל רק לבוטיק יוקרתי אחד במנהטן, אלא מתחיל להיות מורגש בהדרגה בכל העולם. "חל מהפך גדול בתחום שמלות הכלה", הוא אומר, "יש לי תחושה שהטעם או הסגנון בשנים האחרונות נהפך למעט יותר גלובלי. כיום, נשים בכל העולם מעודכנות בטרנדים האחרונים באמצעות האינטרנט ובמיוחד דרך האינסטגרם, שבאמצעותו נשים נחשפות לעוד ועוד מעצבים ותוך כדי גם מעזות יותר ללכת רחוק עם החלום".

ביונסה בטקס הגראמי בשמלה של המעצבת ענבל דרור
ביונסה בטקס הגראמי בשמלה של המעצבת ענבל דרורצילום: אי־פי

"בכל מדינה יש טרנדים שונים, אבל לרוב מה שמצליח — מצליח גם במדינות אחרות, כמו איטליה, צרפת וגרמניה — ולא רק בארצות הברית", מסכימה דרור. "אני חושבת שהאמריקאיות מחפשות שילוב של חדשנות נועזת ופורצת גבולות. לניו יורקיות בפרט יש רצון כל הזמן להיות בחזית האופנה, והן תמיד יעדיפו את הדבר החם הבא".

אולם, ליבנה גורס כי על אף קווי הדמיון הקיימים בין לקוחות ברחבי העולם, ישנן תכונות מסוימות המבדילות את הכלה הישראלית מדומותיה במדינות אחרות. תכונות אלה, הוא מסביר, הובילו להיווצרות הטרנד. "יש משהו בכלה הישראלית שהוא שונה מכל כלה אחרת בעולם", הוא אומר, "אני מרגיש שהיא הפתוחה ביותר מבחינה אופנתית, ויש לי המון דגמים שרק הכלות הישראליות יודעות להעריך. הן מוכנות להרפתקה עיצובית".

הוא מוסיף כי בצד השני של המטבע נמצאת התעוזה של המעצבים הישראלים. "אנחנו יצירתיים יותר ומחפשים כל הזמן דרכים להמציא את עצמנו ואת תחום שמלות הכלה מחדש", הוא אומר. "לפני שאנחנו הגענו, רוב שמלות הכלה היו מאוד קלאסיות ואפילו בנאליות".

שמלת כלה בעיצובה של גליה להב
שמלת כלה בעיצובה של גליה להבצילום: גרג סוואלס

דניאל קפל, בת 29 ממנהטן, אמרה ל"ניו יורק טיימס" כי במהלך חיפושיה אחר שמלת כלה נתקלה בעיצוב של פנינה טורנה, עם מחוך תחרה וכתפיים חשופות. "ללא ספק, היתה זאת השמלה הטובה ביותר שיכלתי להרשות לעצמי", היא אמרה. "השורה התחתונה היא הפרטים: התחרה והצורה. היא היתה הדוקה במקומות הנכונים ומשוחררת במקומות הנכונים". היא הוסיפה ואמרה: "בסוף הערב חשבתי שאני עומדת למות בגלל המחוך, אבל אהבתי את איך שנראיתי".

אינגרם הוסיף ואמר בכתבה כי המעצבים הישראלים "ממש מבינים איך להחמיא לגוף האשה. שלושת המעצבים שעובדים אתי תופרים שמלות בהזמנה אישית, ומדובר במדידות מסובכות מאוד".

למרות זאת, "ניו יורק טיימס" מייחס את התפשטות טרנד הכלה הסקסית גם למעצבים לבנונים, המאוגדים גם הם בכותרת "ים תיכוני". אלה הם, בין היתר, זוהיר מוראד ואלי סאאב, "הידועים בשמלות כלה המעוצבות בסגנון השטיח האדום", נאמר בכתבה.

"גל המעצבים הלבנונים הוא סוג של המשך ישיר לסגנון הישראלי, ולכן אני לא מתפלא שהזכירו אותנו יחד", אומר ליבנה. אולם, הוא מוסיף כי לטעמו, "הסגנון הישראלי הוא יותר מלוטש ויותר שיקי מהסגנון הלבנוני, שלעתים עלול להיות טו מאץ׳, קצת מוגזם".

שמלת כלה בעיצובו של אלון ליבנה
שמלת כלה בעיצובו של אלון ליבנהצילום: דודי חסון

וכיצד בא לידי ביטוי הטרנד הזה במספרים? המעצבת גליה להב, שתמונות של דגמים שלה הופיעו בכתבה ב"ניו יורק טיימס", מספרת כי כיום מייצא המותג שלה שמלות כלה לכ–60 חנויות מסביב לעולם. לדבריה, בשנים האחרונות חל גידול מתמיד ביצוא הפריטים ובשנה האחרונה אף יש בחו"ל דרישה לשמלות נגישות יותר, שאינן נתפרות בהתאמה אישית.

וכמה עולה התענוג? כלה שתבחר בבוטיק של צבילינגר בכיכר המדינה לא תצא משם בלי לשלם לפחות 20 אלף שקלים. אצל ליבנה נעים המחירים בין 12 ל–35 אלף שקלים להשכרה, עם תוספת של 30% לקנייה ואילו דרור גובה מחיר התחלתי של כ–45 אלף שקלים.

לכתבה בניו יורק טיימס

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ