התרחבות "קסטרו" - מהלך אסטרטגי מול אתרי הקניות מחו"ל

קסטרו רכשה 26.4% מקבוצת החברות קרולינה למקה, טופ טן, הודיס ואקססורייז. הרכישה תסייע לחברה להתחרות ברשתות המציעות "מוצרים משלימים"

רות פרל בהריר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
יוסי גביזון, אתי רוטר וגבי רוטר
יוסי גביזון, אתי רוטר וגבי רוטר. "צעד חשוב"צילום: אביב חופי

חברת קסטרו הודיעה היום (ראשון) כי היא רוכשת 26.4% מקבוצת החברות המונה את קרולינה למקה, טופ טן, הודיס ואקססורייז. לחברה אופציה להגדיל את אחיזתה ל–50%. יוסי גביזון, מבעלי קבוצת החברות, ימשיך לכהן כמנכ"ל.

גבי רוטר, המנכ"ל המשותף של קסטרו, אמר במסיבת עיתונאים כי "הרכישה מהווה צעד חשוב בהמשך התרחבותה של קסטרו". במסגרת העסקה תשלם החברה לחברות 21.25 מיליון שקלים תמורת הקצאת מניות, כמו גם 53.75 מיליון שקלים במזומן לבעלי המניות המוכרים תמורת הרכישה. נוסף על כך, תקצה החברה לחלק מבעלי המניות המוכרים 266,500 מניות רגילות של החברה.

מדובר בצעד משמעותי עבור קסטרו, מחברות האופנה המצליחות בישראל, עם יותר מ–150 סניפים ברחבי הארץ. הרכישה של חברות המתמחות ב"מוצרים משלימים", כלשונו של רוטר, תסייע לה להתחרות ברשתות שסיפקו עד כה מענה לצרכים שקסטרו לא סיפקה — או כאלה שהמבחר שהציעה מהם היה דל — ובהם משקפיים, אקססוריז ופריטי לבוש בסיסיים. כשנשאלו רוטר וגביזון הבוקר אם הרכישה תשפיע על הקווים העיצוביים של החברות, השיבו השניים כי כרגע לא מתוכנן שינוי בתחום זה. "כל חברה תשמור על הד־נ־א שלה", הוסיף רוטר.

לדברי עדי יופה, מומחית לעתידנות עסקית, האסטרטגיה של קסטרו נכונה לאור המצב הנוכחי בשוק. "האיום הגדול ביותר על תעשיית האופנה הישראלית כיום הוא אתרי הקניות מחו"ל", היא אומרת. "איחוד הכוחות הוא אסטרטגיה נכונה לשחקן ישראלי שרוצה להיות משמעותי". יופה מוסיפה כי "הרכישה יצרה קבוצת אופנה גדולה מול הקבוצה של הראל ויזל מפוקס (הכוללת, בין היתר, את הרשתות פוקס, ללין, בילבונג, אמריקן איגל, מנגו, מרשה ונייקי; רפ"ב)".

פרופ' תמר אלאור מהאוניברסיטה העברית בירושלים מוסיפה ואומרת: "כשזארה ו–H&M נכנסו לזירה הצפי היה שקסטרו תיפול". אלאור, אנתרופולוגית העוסקת בתרבות חומרית מוסיפה כי למרות התחזיות, "לאורך כל השנים, כתבי אופנה למיניהם אמרו שקסטרו מבינה משהו בקהל הישראלי שמאפשר לה להציע לו משהו שהוא רוצה, כך שהוא לא ימיר את כל הקניות שלו ברשתות מחו"ל". אלאור רואה במהלך האחרון איתות נוסף של עוף החול מבית משפחת רוטר לכך שהתחרות לא חיסלה אותו. "האופנה הפכה לאזור עבודה עסקי מאוד, שחייב להתפרש על תחומים שונים", היא מוסיפה.

מלבד ההשלכות הכלכליות, לצעד עשויות להיות השלכות נוספות בעתיד. אף שגביזון ורוטר הצהירו כי כרגע לא מתוכננים שינויים בתחום העיצוב, איש אינו יכול להבטיח שהדבר לא יקרה בעתיד. לדברי פרופ' מיכל פרנקל, מהפקולטה לאנתרופולוגיה באוניברסיטה העברית, צעד שכזה עלול לצמצם אופציות אופנתיות עבור הצרכן. "כיום מדובר בשתי חברות עם תפישה עיצובית שונה. השאלה היא אם הרכישה החלקית תשפיע על התפישה הזאת. כרגע הם לא חושפים מהן המשמעויות".

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ