בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"בלאק פריידיי" 2016: גם הישראלים רוצים להצטרף לקדחת הקניות

"בלאק פריידיי", שיצוין היום, כבש בשנים האחרונות גם את ישראל - לא רק בגלל הרצון להידמות לאמריקאים אלא גם בגלל מזג האוויר, שמשאיר את בתי העסק עם מלאי גדול של בגדים שאינם נמכרים. מי שמסתייג מהתאווה הצרכנית, יוכל לחגוג דווקא את "יום ללא קניות"

10תגובות
מודעה לקידום המכירות של "בלאק פריידיי" בחנות ברחוב אוקספורד בלונדון, היום
PETER NICHOLLS/רויטרס

מי שאי פעם מסר את מספר הטלפון שלו לעסק אופנה ישראלי, בטעות או שלא, אולי מקבל בימים האחרונים טפטופים שמקורם בזרם הודעות שוטף בנושא מבצעי "בלאק פריידיי" — היום שאחרי חג ההודיה, שבאופן מסורתי הוא גם יום שבו מציעים קמעונאים מבצעים בסדרי גודל יוצאי דופן. לא מעט מהמבצעים האלה מוצעים השנה גם בישראל, אף שהקשר של רוב אוכלוסייתה לחג ההודיה ולחג המולד בצורתם הנוכחית קלוש למדי.

בארץ אין עדיין נתונים רשמיים המתייחסים למכירות בעונת המבצעים המאומצת, אך בארצות הברית "בלאק פריידיי" הוא מועד משמעותי במיוחד בעבור קמעונאים, שמנקז אליו חלק ניכר מהרווחים של כל עונת החגים. כבר מהשעות הקטנות שבין אתמול (חמישי) להיום יתכוננו בעלי עסקים שם, אך גם במקומות אחרים בעולם, לפתיחת הדלתות ביום המבצעים הגדול. התמונות שמופצות מדי שנה באמצעי התקשורת וברשתות החברתיות כבר נהפכו לחלק מהמסורת: תורים, דוחק ולקוחות שמוכנים לנקוט אלימות כדי להשיג אקזמפלרים אחרונים שנותרו במלאי.

קניות בחנות במקסיקו סיטי ביום שישי שעבר, שבו התקיימה המקבילה המקסיקאית ל"בלאק פריידי"
PEDRO PARDO/אי־אף־פי

איגוד הקמעונאים האמריקאי (NRF) צופה כי ביממה הקרובה יערכו 137.4 מיליון אמריקאים קניות ברשת ובחנויות — עלייה לעומת 135.8 מיליון הקונים ב"בלאק פריידיי" בשנה שעברה. על פי המגזין "טיים", קונים אלה הוציאו בשנה שעברה 10.4 מיליארד דולרים בחנויות ועוד 2.72 מיליארד דולרים בקניות ברשת.

להרים את הראש עם מבצע

אז מה עומד מאחורי החיבוק הנדיב והפתאומי שמעניקים העסקים המקומיים למסורת מחו"ל? מלבד רצון תמידי ובלתי מרוסן להידמות לאמריקאים, גורם בכיר בתעשיית יחסי הציבור מייחס את התופעה לחורף שמבושש לבוא. "נראה שזו באמת הפעם הראשונה שכל העסקים כאן עלו על העגלה של 'בלאק פריידיי'", אמר הגורם. "ייתכן שאחת מהסיבות להתגייסות של כל המדינה היא העובדה שכל הרשתות תקועות עם סטוקים של חורף, מלאי ענק של סריגים שאף אחד לא יקנה עד שהטמפרטורות יירדו. עד כה, נראה שההיענות למבצעים די גבוהה".

הגורם מוסיף כי ברגע שרוב העסקים פותחים במבצעי "בלאק פריידיי", למתחריהם לא נותרת הרבה ברירה: "ממילא סוף העונה אמור להתחיל בשבוע השני של דצמבר לכל המאוחר, אז 'בלאק פריידיי' בסך הכל מקדים את זה בשבועיים וזו הזדמנות להרים את הראש עם מבצע".

מודעות קידום ל"בלאק פריידיי" בכניסה לחנות ברחוב אוקספורד בלונדון, היום
PETER NICHOLLS/רויטרס

אם העסקים הישראליים אימצו את "בלאק פריידיי" באופן רשמי רק השנה, נראה שהם נמצאים הרחק אחרי הצרכנים המקומיים, שמקפידים לנצל את המבצעים באתרי הקניות בחו"ל בשנים האחרונות. "ברור שהישראלים יאמצו את הדבר הזה, הם צרכנים מאוד מוטי־מחיר", אומרת הטרנדולוגית עדי יופה. "בשנים האחרונות הם מתחילים להתארגן ולתכנן את הקניות לפי מועד זה".

אף שיופה בטוחה שהצרכן הישראלי ימשיך לנצל את המבצעים באתרים כמו אי־ביי ועלי אקספרס, היא סבורה שעסקים מקומיים ייאלצו להוסיף למבצעים הצעת ערך ייחודית כדי להתחרות בשחקנים הגדולים מחו"ל: "הם יוכלי לייצר אירועי חוויה שיתוספו ליתרון הנוכחות הפיזית שלהם, אבל חוץ מזה, אני לא יודעת כמה הם יוכלו לתת פייט מול השחקנים הגלובליים, שעדיין יהיו להם מחירים נמוכים יותר".

אלטרנטיבה זולה

ברוח קפיטליסטית מובהקת, החלו בשנים האחרונות בעלי עסקים גדולים להוסיף ספיחים ל"בלאק פריידיי", בתקווה לפתות קונים להמשיך בהוצאת כסף גם בסמוך למועד עצמו. הבולטים מבין אלה הם "סייבר מאנדיי", המציע מבצעים לקונים ברשת, ו"יום הרווקים הסיני", שמצוין ב–11 בנובמבר ונהפך בשנים האחרונות לאחד מימי הקניות העמוסים ביותר במרחב הווירטואלי. לצד אלה, ראוי לציין גם ניסיון חדש (ועד כה כושל) של אי־ביי למתג את יום רביעי שלפני חג ההודיה כ"מובייל ונדסדיי", שבו מוזמנים צרכנים לבצע קניות בטלפון החכם שלהם ולזכות בהנחות משמעותיות.

אם "מובייל ונדסדיי" נשמע כמו פרודיה על עצמו, הוא מצטרף ללא מעט מבקרים שמנסים בשנים האחרונות להילחם בקדחת הצרכנית של "בלאק פריידיי" ובתופעות הלוואי שלה. הבולטים ביותר מבין אלה הם מייסדי "יום ללא קניות" (Buy Nothing Day), שצוין לראשונה על ידי האמן הקנדי טד דייב ב–1992. כעבור חמש שנים, ב–1997, החליט דייב להעביר את היום מספטמבר לנובמבר, כך שהוא יחול ב"בלאק פריידיי", במטרה להציע לו אלטרנטיבה. בדף הבית של "יום ללא קניות" נאמר: "השנה, נסו לעשות משהו שונה עם המשפחה שלכם. התעלמו מ'בלאק פריידיי'. נסו לא לקנות כמעט כלום לחג המולד וייתכן שתחוו את עונת החגים השמחה ביותר שאי פעם היתה לכם".

מודעה לקידום המכירות ב"בלאק פריידי" בלונדון, היום
PETER NICHOLLS/רויטרס

אף ש"יום ללא קניות" עורר לא מעט מחלוקת בתחילת דרכו, נראה שמייסדיו לא הצליחו לגרום להשפעה שלה ייחלו. מי שלא מסתפק בנתונים המנבאים עלייה במספר הקונים ב"בלאק פריידיי" השנה, יכול להציץ בחלק באתר של "יום ללא קניות" הנקרא "חנות תרבות" ומציע מוצרים לרכישה, בהתאם לאסטרטגיות של האויב.

בהיעדר נרטיב אלטרנטיבי שיסחוף אחריו המוני צרכנים שראו את האור והחליטו לרסן את עצמם, מומלץ בינתיים לעצור לפני הרכישה הבאה ולזכור שבגדים במשקל 13 מיליון טונה נזרקים לפח מדי שנה בארצות הברית לבדה. נוסף על כך, על פי העיתון "גרדיאן", מדי שנה מיוצרת בעולם פסולת אלקטרונית במשקל כ–50 מיליון טונה, ונתון זה רק הולך וגדל. אם מוסיפים למשוואה את העובדה שייצור ושינוע של אותם מוצרים רק מאיץ את ההתחממות הגלובלית, וזו מביאה בתורה להתמהמהות החורף ולכן מעודדת קמעונאים להיפטר מבגדי חורף חדשים במהירות ובזול, מקבלים סיבה נוספת להישאר בבית ולכבות את המחשב.



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו