שבוע האופנה בפריז |

דאנדי פוגש בחור מהפרוורים

היידר אקרמן סיפק גם הפעם פרשנות נוצצת ואירונית למלתחת גברים, עם שכבות של גלימות, וסטים וצעיפים. גיום אנרי בקארוון הקשיח את הגברים שלו והלביש אותם באימוניות וסווטשירטים

מאתיו שנייר, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מאתיו שנייר, ניו יורק טיימס

היידר אקרמן לא מתלהב כשהוא מתאר את מקורות ההשראה שלו. הוא לא רוצה להיבלע בשמות הגדולים. בין צמחי הבר בגינה אחרי התצוגה הוא מודה, בעקבות לחץ מסוים מצדי, שבקולקציה החדשה שלו "ראיתי את קית ריצ'רדס ואת איגי פופ". אחר כך הוא נסגר שוב: "אני לא אוהב לדבר על זה".

אבל כמה שבועות קודם לכן אקרמן היה בהופעה של הרולינג סטונס, לראשונה בחייו. המראה של מיק ג'אגר ובייחוד של ריצ'רדס על הבמה נחקק בו וחזר אליו כשעיצב את הקולקציה. יש באמנים האלה איכות שהוא מחפש ב"דאנדי המודרני", הגבר שמעוניין להתלבש בהידור - "דקדנטיות שחסרה לנו כיום".

מתוך הקולקציה של לאנוון לאביב-קיץ 2015צילום: AFP

האסתטיקה של אקרמן בבגדי גברים שומרת על עקביות מאז הוצגה קולקציה שלו לראשונה, תחילה ביריד בגדי הגברים פיטי אומו בפירנצה ב-2010, ואחר כך במשבצת התצוגות הרגילה שלו בשבוע האופנה בפריז ב-2013. זו פרשנות נוצצת ואירונית למלתחת גברים, בגדים לעולם אפל שבו וסט הוא פריט הכרחי אך על מכנסי הג'ינס אפשר לוותר. נגד עבודתו של אקרמן נשמעה טענה שאינה משוללת בסיס - שהיא נטועה מדי בחזונו הצר, המרהיב אך היוקרתי. אבל שוב ושוב הוא מצליח להגיע לדקויות חדשות.

בעונה הנוכחית לקחה רוחם של אלילי הרוק את הקולקציה לטריטוריה נועזת יותר. הגברים של אקרמן (וגם שתי נשים) עטו גם הפעם שכבות של גלימות וּוסטים, צעיפים ומקטורנים, אבל טווח המרקמים והחומרים הורחב. היו שם מכנסי סקיני מעור ומוויניל, מכנסי פיג'מה רחבים, מעילי טייסים מקטיפה מעוכה וכמה פריטים מז'קארד דמוי עלים.

מתוך התצוגה של קארווןצילום: AFP

בתצוגה של קארוון גם גיום אנרי הושפע מאייקונים חדשים. סגנונו האופייני של המעצב היה עד כה מתיקות עדינה. בעבר הוא הפיק להיטים מפרחים ומהדפסים שנלקחו מציורי אמנים ידועים. בעונה הנוכחית הוא הקשיח את גיבוריו. עכשיו הגיבורים שלו הם הבחורים מהפרוורים, במראה יומיומי ונינוח של אימוניות וסווטשירטים. כך לפחות אומר סיפור הרקע (שהתקשורת דורשת והמעצב סיפק בהכנעה). אבל סביר להניח שהטרנדים השולטים - ממרכז עולם האופנה ולא מהפרוורים שבשוליים - הם שהיו נר לרגליו. מאז ומתמיד מעצבים מאמצים רעיונות ממה שנקרא בלשון נקייה "אופנת רחוב" - כלומר, לפחות בחלק מהמקרים, בגדי הספורט חסרי היומרה והזולים שעולם האופנה נהג בעבר להתרחק מהם בסלידה - ומשלבים אותם בדגמיהם הרגילים.

אנרי הצליב את שתי השפות ויצר, כרבים לפניו, מכנסיים מחויטים עם חפתי פטנט מכווצים של מכנסי טריינינג וחליפות טריינינג מעוטרות בפסים לבנים ובהירים. הפריטים האלה ודאי יקסמו לרבים וללא ספק יימכרו היטב, אך חסר בהם הקסם הקארווני הרגיל של אנרי. קסם זה ניכר בפריטים פשוטים יותר ופחות נפוצים, כגון מעילי גשם עם צווארוני spread (שיש רווח גדול בחזית בין שני קצותיהם), אנכרוניזם שקיבל נופך רענן.

מתוך התצוגה של קארווןצילום: AFP

שבוע האופנה מזכיר לפעמים שש (או שישים) נפשות המחפשות מעצב: לפעמים הדמות היא דאנדי, לפעמים בחור קשוח מהפרוורים. אפשר להבין את זה. תצוגת אופנה היא כמו הצגת תיאטרון. אבל זה מה שמרענן בכריסטוף למר. החמצתי את התצוגה שלו ביום רביעי אחר הצהריים, שרבים התפעלו ממנה. אבל ממה שראיתי באינטרנט בדיעבד, ניכר שהוא חזר שוב לסגנונו האישי, סגנון שהוא מטפח שנים, שהבגדים, ולא הדמויות השונות, הם העיקר בו.

באופן כללי, למר מתבסס על החייטות והמדים האחידים של העבר, אך הוא מזקק אותם לאמירה אישית, שנשארת עקבית אך מתחדשת עונה אחר עונה. אחרי תצוגת האביב לחץ עליו אחד הכתבים להסביר את הקונצפט שלו, אך הוא סירב. מאחר שבעבר חטאתי גם אני בהפעלת לחץ כזה, התרשמתי מתגובתו. עבודתו מדברת בעד עצמה, וקסמה עז.

אחרי תקופה של כמה שנים, זו העונה הראשונה שלמר מציג את בגדי הגברים שלו על המסלול, והוא זכה למעשה במשבצת הזמן הראשונה בשבוע האופנה בפריז. התצוגה שלו כמו מנקה את החך עוד לפני שהחך מרגיש צורך בניקוי.

מאנגלית: אורלי מזור־יובל

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ