סטודנטים לאופנה מאשימים את מכון אבני בגביית שכר לימוד מופרז ללא תמורה נאותה

לדברי הבוגרים הם נאלצו לממן הוצאות רבות מכיסם, ולא קוימה ההבטחה לתצוגת גמר עם דוגמניות. ההנהלה: לא התחייבנו לדוגמניות, פעלנו במסגרת יכולתנו הכספית

הילה אוחיון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
הילה אוחיון

אמש נפתחה תערוכת הבוגרים של מכון אבני עם עבודות מכל מחלקות המכון, ובה הציגה המחלקה לעיצוב אופנה בשני אולמות את עבודות־הגמר של שישה סטודנטים — על בובות. במקביל לכך שיגרו בוגרי האופנה מכתב ארוך — חתום על ידי כולם, באמצעות הסטודנטית סיוון חליווה — המתאר את אכזבתם וכעסם על האופן בו נדרשו להציג את עבודותיהם. במכתב מתארת חליווה את ההוצאות הכספיות הגבוהות — 17 אלף שקל שכר לימוד, שאינם כוללים הוצאות נלוות על כלי עבודה, טקסטילים ועוד. ״ממחט בסיסית ועד מכונת תפירה, ועד לבדים המשמשים לתפירת מודל״, כותבת חליווה, וכך במשך ארבע שנות לימודיהם.

עוד צוין במכתב, כי לאורך ארבע שנות לימודיהם הובטחו להם בשיחות בעל פה ״הרים וגבעות״, כשהשיא אמור היה להיות תצוגת אופנה עם דוגמניות, בה יציגו בסוף לימודיהם את הקולקציות שעיצבו ואת עבודות הגמר שלהם. אלא שבסוף הסמסטר הראשון של שנת הלימודים הרביעית נאמר להם כי לא יהיה תקציב לתצוגת אופנה, וכי יצטרכו להציג את עבודות הגמר בעזרת בובות. כל בקשותיהם מההנהלה וממנכ״ל אבני, שמעון צמרת, לשנות זאת, נדחו, ולדברי הבוגרים הם מרגישים כי ״מכון אבני הוא מכונת כסף משומנת המוציאה מהסטודנטים שלה סכום רב מדי של כסף בלי שתהיה לו תמורה מספקת".על המכתב חתומים כאמור בוגרי שנה ד׳ של המכון, בשמותיהם המלאים.

עבודתו של ארז עובדיה, מתוך תערוכת הבוגרים 2013, עדיין עם דוגמניותצילום: הילה שייר

אחד הבוגרים, ארז עובדיה, הוסיף וכתב היום כי הוא מאוכזב מכך שלא חשפו בפניו את האמת על תוכניות המחלקה, וכי הפרויקט שלו, שעליו עבד יומם וליל והשקיע בו את מיטב זמנו וכספו, לא זכה לתצוגה ראויה ומכובדת כפי שהובטח לו. בוגרת נוספת, גל רשף, אמרה כי בגלל שכיתת הבוגרים שלהם קטנה הם הרגישו שמתייחסים אליהם כסוג ב׳. לטענתה, זו חוצפה מצד ההנהלה ליצור מצב שבו אם הסטודנטים מבקשים צילומים של עבודות־הגמר שלהם או בובות מתאימות יותר לתצוגה — יהיה עליהם לשלם על כך כסף נוסף מכיסם. היא ציינה כי סיימה את לימודיה בעוגמת נפש וכי המחזור שלה לא קיבל את התנאים להם זכו בוגרים משנים קודמות במחלקה.

ראש המחלקה לעיצוב אופנה במכון אבני, רונן רז, אמר בתגובה, כי הוא מבין את כאבם של הבוגרים ומאוכזב בדיוק כמוהם, וכי שמע לא פעם בשנה האחרונה את תלונותיהם וכעסם, בזכות מערכת היחסים הקרובה ביניהם ועבודתם האינטנסיבית יחד. מאידך, לדבריו, עם כניסתן לארץ של רשתות האופנה הזולות מחו״ל נוצרה ירידה במספר הנרשמים המבקשים להיות מעצבי אופנה. וככל שיש פחות נרשמים הוצאות של המכון גדלות, שכן מדובר במכללה פרטית שאינה זוכה לתמיכה כספית מהמועצה להשכלה גבוהה (כמו שנקר, בצלאל וויצו חיפה). השנה, הוסיף רז, סיימו רק שישה סטודנטים את הלימודים — מספר קטן מאוד ביחס להוצאה הכספית הגדולה שדורשת תצוגת אופנה. רז הציע לסטודנטים להציג את עבודותיהם על נשים שאינן דוגמניות — כפי שעשו במחלקה המקבילה בסמינר הקיבוצים — אך הם דרשו דוגמניות אמיתיות כפי שהיה בשנים הקודמות.

עקב המצב הכלכלי הקשה של המחלקה לאופנה באבני, שונתה לאחרונה תוכנית הלימודים, ומזה שנה מתקיימת במחלקה לאופנה תוכנית לימודים של שנתיים ולא ארבע, ובה שלושה ימי לימודים בשבוע במקום חמישה. ההיענות לכך, מדווח רז, גדולה בהרבה, ובשנה הקרובה יתחילו ללמוד במסגרתה 25 סטודנטים.

מנכ״ל מכון אבני, שמעון צמרת, מסר בתגובה, כי מעולם לא הובטחה לסטודנטים תצוגת אופנה בסיום, וכי בשנים קודמות הוא איפשר כזאת כשהמצב הכלכלי איפשר. כבר בשנה שעברה, אומר צמרת, המחלקה לעיצוב אופנה הפכה לגרעונית וההוצאות על קיומה עלו על הכנסותיה, לכן ביקש בתחילת שנת הלימודים הנוכחית לדבר עם הסטודנטים ולהסביר להם כי המצב לא יאפשר השקעה כספית הנדרשת עבור תצוגת אופנה.

לדברי צמרת, למרות המצב הקשה הוא החליט שלא לצמצם את צוות המורים או את שעות הלימוד במחלקה, כדי לא לפגוע באיכות הלימודים. כדי שלא תיפגע שמחת הבוגרים, אמר צמרת, נבחרו שני אולמות גדולים לתערוכת הגמר, ובהם 40 בובות שנתרמו עבור הסטודנטים על ידי רשת האופנה רנואר. "צר לי על תחושות הבוגרים", אמר צמרת, "אך עשינו ככל יכולתנו תחת התנאים הקשים וחוסר התמיכה מגופים חיצוניים. בשנים בהן המצב הכלכלי יהיה טוב יותר, אשמח לקיים תצוגת אופנה ראויה עבור הבוגרים".

לחצו על הפעמון לעדכונים בנושא:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ