בעולם שבו הכל הולך, היכונו לשלטון הטעם הרע - אופנה - הארץ

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

בעולם שבו הכל הולך, היכונו לשלטון הטעם הרע

לכתבה
בלנסיאגה, פריז 2016 REX/Shutterstock

כמו האמנות בשנות השמונים, האופנה נכנסה כעת לשלב הפוסטמודרני המאופיין בהרס ההיררכיה והאחדת הטעמים

4תגובות

האופנה נהפכה לחלק בלתי נפרד מהתרבות, אין בכך כל חדש. סיקורי אופנה מתפרסמים בתקשורת בתדירות גבוהה ובהיקף נרחב, לא פחות מאמנות, מוזיקה וקולנוע. המעצבים הם כוכבי הרוק החדשים, וסלבריטאים משתוקקים להיחשב לחברים שלהם, ובאופן כללי, יותר אנשים מאי פעם מפגינים בקיאות בתחום.

שבוע האופנה במילאנו, פברואר 2016
אי־פי
ריהאנה בשבוע האופנה בניו יורק, 2016. הגבולות מטשטשים
אי־פי

אבל מה זה בדיוק "אופנה"? בעקבות דיונים בלתי פוסקים בשאלה מה ראוי להיקרא אופנה, ההגדרה ואמות המידה השתנו במהלך השנים, כשם שהשתנו דיסציפלינות תרבות אחרות. כיום נגמרו הוויכוחים למעשה, משום שכמו האמנות בשנות השמונים, האופנה נכנסה לשלב הפוסטמודרני שלה, לרבות הסממנים האופייניים של הרס ההיררכיה והאחדת הטעמים.

>>> לאן מועדות פני האופנה | לחצו כאן כדי לקרא את טורה של לורנס בנעים

בכל מגזין אופנה שתפתחו כיום סביר להניח שתראו כתבות על מחיקת הגבול בין אופנת רחוב, בגדים ספורטיביים ובגדי מעצבים. קפוצ׳ונים, ג'ינס וסניקרס שבעבר היו מזוהים עם אופנת רחוב גודשים בימים אלה את מסלולי התצוגה מפריז ועד ניו יורק. מותגים פופולריים כגון Hood By Air ו-Public School משלבים בקולקציות שלהם גרסאות יוקרתיות של סווטשרטים, טרנינגים, חולצות טי ומעילי טייסים. הפריט הבולט ביותר בתצוגה האחרונה של בית האופנה בלנסיאגה, שכולם דיברו עליו בשבוע האופנה האחרון בפריז, היה פשוט מעיל סקי. זו הייתה הקולקציה הראשונה של בלנסיאגה שהציג דמנה גווסאליה הגיאורגי, המעצב הראשי של Vetements, המותג הלוהט בימים אלה בתחום האופנה, הידוע בקפוצ׳ונים ובג'ינס בגזרות רעננות, שנמכרים ב-700 דולר וב-1,400 דולר לפריט, בהתאמה.

עוד סימן מאלף לשלב הפוסטמודרני בו נמצאת האופנה, הוא התופעה המכונה הדמוקרטיזציה של האופנה. המשווקים הבינו שבגד שהוצמדה אליו התגית "אופנה" נמכר היטב, ובין לילה כל הבגדים נהפכו ל"אופנה". שינוי הסיווג הוא התכסיס הישן והזול ביותר בכל ספר של תורת השיווק. הוא הביא לתוצאות מופלאות על ידי כך שנתן תוקף לכל פריט לבוש באשר הוא. הכל היום נקרא אופנה, מההוט קוטור של שאנל ועד הסמרטוטים בסלסלת המבצעים של H&M. החלוקה בין נמוך לגבוה נמחקה בעקבות מגזינים שנשאו את דגל האופנה המהירה במאמרים העוסקים ב"להשיג יותר, בפחות כסף" ובעקבות סלבריטאיות שמסתובבות בגאון עם תיק מעצבים יוקרתי בשילוב כפכפי אצבע, משום שהן משתוקקות להוכיח שהן בדיוק כמונו.

הדור החדש של צרכני האופנה שומע שסניקרס וחולצות טי הם אופנה מאז שנכנסו לראשונה לתחום הסטייל האישי. לכן הם משתוקקים כיום לאותם דברים בהם חשקו כשהיו מתבגרים. הם רוצים בגד מסוגנן, אבל כזה שלא ירחיק אותם מאזור הנוחות שלהם. והם מוכנים לשלם תמורתו מחיר גבוה. לראיה נזכיר איך הפך המעצב הדי סלימאן את בית האופנה איב סן לורן לגרסה יקרה מאוד של חנות הבגדים הזולה טופ שופ. מבקרי אופנה כמו אלכסנדר פיורי מהאינדיפנדנט אמנם כתבו בזעם שאלה "בגדים מטומטמים לעולם מלא אנשים מטומטמים", אבל אם לשפוט על פי נתוני המכירות, הרי שסלימאן צוחק כל הדרך אל הבנק.

פירושו של האמור לעיל הוא שכיום לכל דבר באופנה יש מקום, וש"אופנה" פירושה פשוט "קוּל". כמו כן, הפוסטמודרניזם הוא ברכה לקפיטליזם, משום שהמנטרה שלו, "הכול הולך", פירושה למעשה כי "הכול נמכר".

מה מצפה לנו בעתיד? ייתכן שהתשובה טמונה בהיסטוריה של האמנות העכשווית. כבר עכשיו אנחנו עדים לאינפלציה של תארים באופנה, כפי שראינו אינפלציה של תארים באמנות. הדבר יביא לשפע של אופנה גרועה, כפי ששפע התארים באמנות הביא לריבוי של יצירות אמנות גרועות.

מאפייניו של הפוסטמודרניזם אינם רעיונות מהפכניים באמת, אלא שילוב של רעיונות קיימים. צפויים לנו שפע של רעיונות ממוחזרים ולא מספיק חדשנות רדיקלית. האופנה תמשיך להשתנות — מתעשייה שאמרה לאנשים מה הם רוצים, לעסק שייתן להם מה שהם רוצים. תתרגלו.

יוג'ין רקין הוא עורך מגזין StyleZeitgeist

מאנגלית: אורלי מזור־יובל

הרשמה לניוזלטר

כל מה שצריך לדעת על אמנות, בידור ופנאי - ישירות אליכם למייל

ברצוני לקבל ניוזלטרים, מידע שיווקי והטבות


תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות