מעצב האופנה האיקוני פייר קארדן מת בגיל 98

קארדן, יליד איטליה, ייסד ב-1950 את בית האופנה המצליח שנקרא על שמו. "הדרך שלי היתה לצייר משהו מהעתיד ולהראות שאישה יכולה להיות חופשייה", אמר על דגמיו משנות השישים. את חליפות הגברים שעיצב לבשו חברי "הביטלס"

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
פייר קארדן ב-1969
פייר קארדן ב-1969צילום: /אי־פי
אופיר חובב
אופיר חובב
אופיר חובב
אופיר חובב

מעצב העל הצרפתי־איטלקי פייר קארדן, מייסד בית האופנה המצליח הנקרא על שמו, הלך אתמול לעולמו בבית חולים בפרבר ניי־סיר־סן שליד פריז. הוא היה בן 98 במותו.

קארדן נולד בשנת 1922 בסאן ביאג'ו די קלאלטה שבאיטליה בשם פייטרו קוסטנטה קארדיני. הוא היה הבן הצעיר מתוך שבעה אחים. משפחתו היגרה לצרפת בשנת 1924 כדי לברוח מהמשטר הפשיסטי באיטליה, שם התבגר.

קארדן ליד עיצוביו, בחלל התצוגה שלו בצרפתצילום: FRANCOIS GUILLOT - AFP
קארדן בתצוגת אופנה מעיצוביוצילום: FRANCOIS GUILLOT - AFP

בגיל 14 החל לשמש כשוליית חייט בסיינט־אטיין. בשנת 1944 עבר לפריז ועבד ב"האוס אוף פקין", שם עיצב תלבושות עבור הסרט "היפה והחיה" של ז'אן קוקטו. הוא היה תלמידה של מעצבת העל האיטלקייה אלזה סקיאפרלי. לאחר מכן, בשנת 1947 החל לעבוד כמעצב ראשי בבית האופנה כריסטיאן דיור. שלוש שנים מאוחר יותר, בשנת 1950, יצא לדרך עצמאית וייסד את בית האופנה "פייר קארדן".

סגנונו היה ייחודי ואוונגרדי. הוא נודע בשל גישתו המקורית לעיצוב בגדים, שדמתה יותר לפיסול או לאדריכלות. הוא נהג להשתמש בצורות גיאומטריות ואבסטרקטיות, בבדים חדשניים כמו ויניל, נייר כסף ובדי פרווה מזויפים. כמו כן הוא לא פחד משימוש בצבעים, דפוסים וצלליות רחבות שלא התיישרו לפי קווי המתאר של הגוף. הגזרות, שפעמים רבות היו בצורות מרובעות, העניקו חופש לגוף ו"שיחררו את גוף האישה". "הדרך שלי היתה לצייר משהו מהעתיד ולהראות שאישה יכולה להיות חופשייה", כך אמר קארדן על דגמיו משנות השישים בראיון לסוזי מנקס מהניו יורק טיימס בשנת 2010. קארדן שאב השראה רבה מעולם החלל. כך למשל, בשנת 1958 הוא התבקש על ידי נאס"א לייצר פרשנות משלו לספינת חלל. קולקציית "קוסמוס" שעיצב בשנת 1964 הייתה קולקציית יוניסקס שיועדה לגברים ולנשים כאחד. היא הורכבה, בין היתר, מטוניקות וגרביונים והייתה לאבן דרך שבישרה במידה רבה את המגמות האופנתיות העכשוויות הרווחות כיום. באותן שנים, כשהוא בשיא הקריירה שלו, קארדן הציג את הדגמים החלליים שלו בשנת 1966 בישראל, זאת כחלק מחגיגות פתיחת מוזיאון ישראל המחודש בירושלים. הייתה זו תצוגת האופנה הראשונה של מעצב בסדר גודל כשלו בישראל. תצוגה נוספת שלו התקיימה ביום למחרת במלון דן בתל אביב, במסגרת ערב תרומה לארגון ויצ"ו ישראל. 

תוצגת אופה של קארדן ב-2012 בביג'ייןצילום: MARK RALSTON - AFP
קארדן עם המעצב ז'אן פול גוטייהצילום: JEAN-LOUP GAUTREAU - AFP

בשנת 1959 סולק מהמועצה הלאומית לתפירה עילית בפריז לאחר שעיצב קולקציית בגדי קונפקציה  עבור בית הכלבו הפריזאי "פרינטמפס". הרעיון שמעצב אופנת קוטור יעצב קולקציה שכזו עבור בית כלבו היה בלתי נתפש באותו זמן והקים עליו שערוריה של ממש.

בשנת 1969 חברי להקת הביטלס לבשו חליפות מינימליסטיות בעיצובו, במראה ששבר את החליפה הגברית שהייתה מקובלת עד אותו זמן. המחוות השוויוניות הללו עלו לו בביקורת חריפה בקרב תעשיית האופנה, בתוכה הוא נחשב במידה רבה לאאוטסיידר ופעמים רבות זכה ליחס מזלזל ולא פעם נמתחה עליו ביקורת חריפה, בין היתר משום שהתפרש על מגוון תחומים מלבד עיצוב אופנה.

פייר קארדן בבכורת הסרט "אפוקליפסה עכשיו" בפסטיבל קאן ב-1979צילום: Jean-Jacques Levy/אי־פי

רבים מהדגמים שעיצב קארדן היו לאיקוניים, כמו שמלת הבועות משנת 1954, שמלת המיני משנת 1968, שהייתה לניסיון מוקדם בבדי טכנו ומעיל גשם העשוי ויניל ומעוצב בקווים מעוגלים משנת 1969.

בסרט התיעודי שהוצג לאחרונה על חייו במסגרת הפסטיבל "דוקאביב" הסביר קארדן שכחלק מחזונו העיצובי, הוא רואה את עצמו כאיש אשכולות השולח זרועות לכל עבר. הוא מכר זיכיונות לשימוש בשמו ובלוגו המותג עבור מכירת מוצרים רבים, החל בכלי בית, אביזרי לבוש, רהיטים בגדי גברים וילדים וכלה במצתים ומחבתות לטיגון. יש הטוענים כי תחת שמו מותגו יותר מ-800 מוצרים שונים. רבים מהם כלל לא עברו תחת ידו של ולא היו בהכרח חלק מהשפה העיצובית שלו, וגם לא איכותיים כל כך - מה שמצד אחד הכניס לו הון עתק ומצד שני, לדעת רבים, הוזיל את שמו, פגעו במעמדו כמעצב אופנה ואף הביא עליו את כליונו של בית האופנה.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ