הקולקציה של רוני בר: חולצה צבועה באקליפטוס - קולקציה - הארץ

הקולקציה של רוני בר: חולצה צבועה באקליפטוס

אף על פי שנטבלו במי ים, נצבעו בעלים, בפרחים או בקליפות עצים, הפריטים המרכיבים את הקולקציה רוני בר ניחנים במידה של תחכום ואלגנטיות

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שחר אטואן

בשנה האחרונה מגלה רוני בר עניין חדש בצילום. לדבריה, עולמה נהיה וירטואלי כמעט לחלוטין, ואת רוב זמנה הפנוי היא מבלה בפלטפורמות מקוונות להצגת צילום כגון אינסגרם וטאמבלר, או בלמידה על צילום ברשת.

התחביב החדש שלה ניכר בכיסי מעילה התפוחים, שבהם היא נושאת בדרך קבע ארבע מצלמות שונות, אך יש לו השלכות גם על היבטים נוספים בהופעתה - לאחרונה, היא מספרת, הבינה כי עליה להסתפר לאחר שראתה את עצמה בתמונה שצילמה.

אולם בכל הקשור לעבודתה כמעצבת אופנה, תחביבה החדש עדיין לא בא לידי ביטוי. "הרבה זמן ניסיתי להגדיר לעצמי מה בעצם אני מצלמת, ובזמן האחרון הבנתי שאני קודם כל מחפשת רקע מעניין, ואז אני מחכה שיעבור שם מישהו מהמם. אבל הוא אף פעם לא עובר", היא אומרת.

אחת מחברותיה הסבה את תשומת לבה לדמיון שבין הדרך שבה היא מצלמת לאופן שבו היא מעצבת בגדים: "אני בונה את הרקע הכללי, ומחכה שייצא מזה משהו אחר, בלתי צפוי. אני מחפשת תמיד את האנשים האלה, שאני יכולה לתת להם משהו ולקבל בחזרה משהו שונה לגמרי".

בעבר עשתה זאת בין השאר בשיתוף עם הצלמת עמית ברלוביץ', שנסעה לפאריס עם בגדים שעיצבה בר וצילמה אותם על נשים שאיתרה ברחוב, או עם מעצבת הטקסטיל עינת אמיר שיצרה בקיץ האחרון הדפסים של נתזי צבע ססגוניים על חולצות-טי ושמלות גלביה מכותנה צחורה. לקראת החורף הנוכחי חברה למעצבת הטקסטיל אירית דולמן שמתמחה בצביעה אקולוגית (Eco Dyeing) - טכניקה של צביעה בחומרים טבעיים כגון עלים, ענפים, קליפות עצים ומיני פרחים. "נתתי לה בגדים שעיצבתי וקיבלתי בחזרה משהו אחר לגמרי, מפתיע ומרגש", אומרת בר.

8 מתוך 8 |
צילום: נטלי צבילינגר
1 מתוך 8 |
צילום: נטלי צבילינגר
2 מתוך 8 |
צילום: נטלי צבילינגר

עשו לנו לייק ותוכלו לקבל את מיטב כתבות גלריה ישירות אליכם

דולמן טבלה את הפריטים במי-ים, כרכה כל אחד מהם בנפרד ברכיבים טבעיים וקשרה אותו בחבל לכדי חבילה שנתלתה לייבוש. לדבריה, היא אינה מסוגלת לשלוט על תהליך הצביעה או לחזות במדויק כיצד ייראה התוצר הסופית. זה תלוי בגורמים שונים, בין השאר בתנאי מזג האוויר. בסוף התהליך היא הפיקה קשת צבעונית עשירה של גוני אדמה, אדום, צהוב וסגול, ויצרה כמה הדפסים נאים במיוחד, מופשטים יותר ופחות.

מכיוון שהתהליך מיושם בצורה הטובה ביותר על חומרים טבעיים, כל הבגדים בקולקציה הנוכחית נחתכו מבדי צמר, משי, כותנה או פשתן טהורים. חולצת צמר דקיקה בגזרה רחבה ורפויה נצבעה בצורה לא-אחידה בגוונים של כתום מעירוב זנים שונים של עלי אקליפטוס. הדוגמה שיצר תהליך הצביעה נעה בין נימים דקים בחלק העליון לכתמים עגולים בחלק התחתון; יש בה את תחושת השרירותיות והחופש שמאפיינות צביעת באטיק, ועם זאת היא משדרת דבר מה ארצי וקודר יותר.

בחולצת כותנה דקיקה ניתן לזהות בבירור את צלליותיהם המשוננות של עלעלים מעל לרקע מעושן בגוני אדמה, ובחולצת משי צחורה ולה צווארון מלמלה מכווץ בגומי, עלים ירוקים וצהבהבים יוצרים דפוס חיוור שרק בבחינה מקרוב ניתן להבחין במקורותיו. הקומפוזיציה והצבעוניות שלו מזכירות את הציפה של עצמים על רקע לבן בדימויים שנשקפים בצגים של מכונות שיקוף כבודה בנמלי תעופה.

מכנסי כותנה בהירים שנשטפו בגוונים חמים וקרים של חום, אפור וזהב (צביעה בבצל מעניק גוון צהבהב מוזהב, ובהתערבות של ברזל בתהליך נוצר צבע ירוק) מפתיעים באלגנטיות שהם משדרים; בתוך ההקשר הזה, אפילו כתמי הקורוזיה שנוצרו מהצמדה של מסמרים חלודים נראים כמו הידור בטוב טעם.

מתוך הקולקציהצילום: נטלי צבילינגר

שמלת גופייה ארוכה מכותנה ממחישה בצורה הטובה ביותר את עושר הצבעים, הצורות והמרקמים שניתן ליצור בתהליך. באופן מפתיע למדי, המתקתקות שמתלווה בדרך כלל לסוג כזה של מלאכות ביתיות אינה נוכחת בתוצרים הסופיים. גם אם הם נאיוויים לפרקים, כמו הדפסי באטיק שפרחו בעולם המערבי בשנות ה-60 של המאה שעברה ונותרו מזוהים עם משובת נעורים ושבירה של דפוסים ישנים, יש בהם מידה לא מבוטלת של תחכום ואלגנטיות.

באותה הרוח, בר הרכיבה חולצות קלילות מפיסות של בד משי לבן מלוכלך מעוטר פסים שחורים בעוביים ובכיוונים משתנים, ויצרה אגב כך קומפוזיציות דינמיות אנינות שממשיכות את העניין שלה בהופעת הבלתי צפוי, גם אם במקרה הזה היתה לה שליטה רבה יותר על התוצר הסופי. "זו מצטלמת מעולה", היא מעידה על אחת מהן.

במעיל מחויט ארוך, ולו דש רחב שמנוסח בקווים רכים ורכיסה מוצנעת, זה ניכר במיוחד: בר יצרה אותו מפיסה בודדת באורך שני מטרים של בד ספוגי דק, מעוטר כליל בצורות חדות של משולשים ומשבצות בשחור ולבן. האופן המחושב שבו שזרה את הדוגמאות הגרפיות בכל אחד מחלקי המעיל יצר תנועה נאה. גם אם החזות שלו שונה בתכלית מזו של הדגמים שנצבעו בחומרים טבעיים - ההדפס הוא גרפי, חד, בגוונים מנוגדים של שחור ולבן - הוא כפוף להיגיון המקריות המכוונת והחד-פעמיות שהנחה את המעצבת העונה.

הדגש בקולקציה הנוכחית אינו על גזרות חדשניות, אלא על בדים ודפוסים מפתיעים. כוחה כיחידה אחת נובע מהסמיכות של חומרים שונים באופיים והסיפור המורכב שהם יוצרים על מרקם וצבע.

שם הקולקציה, "Cross Process", נשאל מעולם הצילום, שם הוא מתאר טכניקת פיתוח של סרט צילום מסוים בתהליך כימי המותאם לסרט מסוג אחר, המשפיעה על הצבעוניות הכללית של התצלומים המפותחים, ולרוב מעניקה להם בסיס צבעוני צהבהב בדומה לתצלומים ישנים. זה הולם מאוד את הצבעונית הכללית של הקולקציה, שגם לה בסיס צבעוני חם. "לא תכננתי שהקולקציה הזו תהיה גם כן בצבעי חממה, כמו בעונה שעברה, אבל זה רק מחדד לי את הידיעה שבקיץ הקרוב הכל יהיה חד ובצבעים ברורים", מסכמת בר.

מחירים: חולצות: 350-980 שקל; מכנסיים: 480-790 שקל; חצאיות ושמלות: 450-490 שקל; ז'קטים ומעילים: 280-1,690 שקל; צעיפים: 120-250 שקל. בסוף השבוע הקרוב (חמישי-שבת) יימכרו הפריטים בהנחות של עד 50%. רוני בר, ביאליק 2 תל אביב

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ