מי צריך את חולצות הטי במיזם האמנות של קסטרו? - קולקציה - הארץ

מי צריך את חולצות הטי במיזם האמנות של קסטרו?

במותג החליטו להטמיע עבודות של אמנים מובילים בקולקציה החדשה. זה לא פעל לטובת הדגמים וגם הסיט את המוקד מהעשייה המרכזית: עיצוב אופנה

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שחר אטואן

בסוף השבוע הקרוב ייחנך בנמל יפו Castro street art project, מיזם משולב של אופנה ואמנות שהגו מנהלי קסטרו. זו לא הפעם הראשונה שמיזם כזה יוצא לפועל. בקיץ שעבר הוזמנו אמני רחוב מהארץ ומהעולם לשתף פעולה עם צוות המעצבים של המותג ביצירת קולקציית חולצות טי במהדורה מוגבלת, וזו הוצעה למכירה במהלך סוף שבוע אחד. באירוע ההוא, שנערך גם הוא באחד המחסנים שבנמל יפו, הוזמנו האמנים לצייר על קירות המבנה לעיני קהל המבקרים. המוסיקה והסמיכות לים תרמו בתורם להעלאת מצב הרוח, ורק דבר אחד פגם קצת באווירה ­ הקולקציה עצמה. היא היתה מנותקת מההוויה הכללית התוססת, מקוממת בתפלותה.

לכן היה מפתיע מעט לקבל הזמנה לחדר התצוגה של המותג בבת ים לקראת מיזם חוזר השנה. משמעות הדבר היא שהקולקציה הקודמת זכתה להצלחה מסחרית, לא? אחרת כיצד ניתן להסביר את הנחישות של מנהלי קסטרו להרחיב את היקף המיזם, הן מבחינת היצע פריטי הלבוש של הקולקציה הנוכחית (מכנסיים, חצאיות ושמלות ואבזרים), הן מבחינת היקף הזמן שהוקצה לאירוע בנמל ­ עשרה ימים, לעומת שלושה.

יותר מזה ­ הפעם הוחלט להרחיב גם את טווח פעילותו האמנותית של המיזם. המלה Art נוספה לשמו, כפי שהסבה את תשומת לבי מנהלת יחסי הציבור של המותג, ומשמעות הדבר היא שבעשרת הימים יוצעו למכירה עבודות מקוריות של אמנים המשתתפים במיזם, לצד רפרודוקציות חתומות בסדרות מוגבלות ובמחירים נגישים. השנה מעורבים בפרויקט לא רק אמני רחוב ­ זויה צ'רקסקי, למשל, אמנית פלסטית מוכרת בזירה המקומית והבינלאומית ­ ולרשותו של כל אחד מהם תועמד מכולת תובלה שתשמש כסטודיו ארעי או כמצע ליצירה.

5 מתוך 5 |
1 מתוך 5 |
צילום: אודי דגן
2 מתוך 5 |
צילום: אודי דגן

אלא שעם מלוא ההערכה למנהלי קסטרו על נחישותם לקדם אמנות חזותית, יש להם קולקציה חדשה לשווק. ואם לרגע נדמה כי מאמציהם מכוונים לשוות לעצמם ולמותג מעט מההילה של פטרוני אמנות, הרי למראה הקולקציה המאכזבת הזאת מצטיירים המאמצים כגורמים מסיחי דעת. כבר במבט ראשון, בחדר התצוגה של המותג, נראית הקולקציה המונית ונעדרת תחכום. בחינה מדוקדקת של הדגמים רק מחדדת את הרושם הראשוני ומגלה חומרים סינתטיים זולים ואיכות עיבודים נחותה.

באופן כללי, הקולקציה לא נראית כמו דבר מה שאיש זקוק לו כעת. ולמה בעצם? הרי צוות המעצבים של המותג הפגין לא אחת כישרון ומיומנות בעיצוב קולקציות. הבעיה, בכל אופן, לא טמונה בהיעדר השקעה של זמן או משאבים. זיעת המאמץ ניכרת היטב בפריטי המלתחה הנוכחית. הכשל, כך נדמה, מובנה בדפוסי החשיבה והעבודה ומשתקף בגישה הדידקטית העולה מהדגמים.

כך, למשל, גרמה תפישה פשטנית לצמד מעצבות לתרגם את ציוריו המרובדים של אחד מהאמנים לשכבות של בדים שקופים או הדפסים שהונחו זה מעל גבי זה. שיתוף הפעולה בין צמד מעצבים נוסף לאמן אחר, העוסק באידיאלים של היופי ויוצר בהם עיוותים, הוליד עיבוד סכמטי בדמות אריגי שיפון ורדרדים וניסיון מפורש למדי לחקות מרקם של קירות באמצעות יריעות של בד אפרפר במראה מטויח.

מתוך הקולקציהצילום: עידו איזאק

"השנה הקדשנו חשיבות ליצירת מראה שלם", מסבירה אחת המעצבות בסרטון נלווה. היא מתכוונת לכך שחולצות טי ועליהן דמויות של בני טובים ממושקפים, שאייר יינון זינגר, נלבשו מעל לחולצות כפתורים במראה מהוגן, חנוני. מעצבת אחרת מסגרה את איורי הנשים הילדותיות של נטלי אברמוביץ', אמנית ישראלית החיה בארצות הברית ומוכרת יותר בשם קוקולה, במרכזן של חולצות טי לבנות. "תראה את העבודות שלה ברשת, הן מדהימות", המליצה אשת יחסי הציבור של המותג. היא צדקה. ההדפסים על פריטי הלבוש לא עשו עמן חסד, לא בגוונים (שנראו עכורים) ולא באופן שבו נחתכו הדימויים המקוריים.

"למה דווקא הוא? אהבה במבט ראשון", מסביר אחד המעצבים בסרטון הנלווה מדוע בחר לשתף פעולה עם אמן ברזילאי בשם קלאודיו אתוס, שבעבודותיו עושר חזותי מרהיב, "הוא מטפל בכל תחלואי החברה אבל בצורה עדינה מאוד". משום כך, לדבריו, בחר לשלוף פרטים יחידים מתוך העבודה של האמן ולשלבם במרומז מעל גבי חולצות בגזרות רפויות. גם במקרה זה התוצאה הסופית היא דלה.

הבחירה להתחקות אחר עקרונות העבודה של האמנים ולהעניק להם ביטוי בתוצרים הסופיים הנחתה את הצוות כולו, אבל כעיקרון מנחה זה לא פעל בהכרח לטובתם או לטובת הדגמים. ופרט לכך, דומה כי ההיצמדות לעבודותיהם של האמנים והרצון לזכות אותן בעיבודים נאמנים למקור הסיטה את המוקד מהעשייה המרכזית: עיצוב אופנה.

מתוך הקולקציהצילום: עידו איזאק

שיתוף הפעולה היחיד שמצליח לקיים זיקה כלשהי לאופנה הוא זה שבין שלושת מעצבי המותג לאמן האוסטרלי Beastman. עבודותיו של האמן משלבות אלמנטים שבטיים ופסיכדליים, והאופן שבו הם נשזרו על גבי חולצות או גופיות שחורות מחדד זאת ומהדהד מגמות רווחות באופנה העכשווית. או כפי שמסבירה אחת המעצבות בסרטון המלווה את שיתוף הפעולה: "זה ממש התחבר לקולקציה שלנו הקיץ ולכל מיני דברים שאנחנו מרגישים שקורים באופנה, אבל באיזו זווית ייחודית ושונה".

11 סרטונים נוצרו בפרויקט ויוצגו במהלך האירוע. כל אחד מהם מתמקד בשיתוף פעולה בין אמן למעצב וכולל תיעוד של הליכי עבודתם הנפרדים והמשותפים. "החופש לעבוד עם גרפיטי בהקשר של בגדים היה מעניין מבחינתי", אומר בהם אחד ממעצבי המותג. "בתור מעצבים זה פותח את הראש".

באמת? הדבר שבולט במיוחד בסרטונים הוא פרצי היצירתיות שבעבודות האמנים, ואם יש משהו שהם מבהירים מיד זהו העושר של טכניקות העבודה של אמנים אלו. לכן מאכזב מאוד לגלות שאצל המעצבים הוגבל תהליך העבודה מראש ליצירת הדפסים. אף לא אחד מהם חשב, למשל, להציע לאמן להפיק בד בציור ידני (מה שהיה מייקר בוודאי את תהליך הייצור של הקולקציה), או לשזור מחוות ציור קטנות על חלק מהדגמים. יכול להיות שזה היה מפיח מעט חיים בדגמים.

למען האמת, אני מתפתה להגיע לאירוע הפתיחה לבוש באחת החולצות שברשותי, שנוצרו על ידי ציירת מקומית. היא לא אמנית רחוב בעלת שם עולמי, ובדימויים המופשטים שהיא יוצרת מעל גבי חולצות לא משולבים מסרים פוליטיים-חברתיים נוקבים. כל מה שיש בהן הוא חדוות יצירה, מעוף ואהבה גדולה לבגדים.

מתוך הקולקציהצילום: עידו איזאק

נכון שבשביל מעצבי המותג ציור ידני על גבי חולצות הוא מלאכה מורכבת וקשה הרבה יותר (ולמה לא, בעצם? אין לי ספק שאילו היו צוות המעצבים של המותג פותחים באמת את הראש, הם היו מוצאים דרך לעשות כן גם בייצור המוני). אבל כפי שזה נראה כרגע, החולצות שעיצבו פשוט לא מוצלחות. רובן פשוט אינן מפתות, לא מעלות חיוך על הפנים, ומעל לכל אינן מכבדות את היצירות המקוריות של האמנים. וחבל שכך, כי כשאירוע המכירה יסתיים, והעבודות של אמני הרחוב יימחקו מקירות המחסן ביפו, מה שיישאר ממנו יהיה החולצות האלו.

טווחי מחירים: נשים: חולצות 90‑160 שקל. מכנסים 200 שקל. חצאיות ושמלות 200‑260 שקל. נעליים: 400 שקל. גברים: חולצות 80‑100 שקל. מכנסיים ובגדי ים 130‑230 שקל. צעיפים ותיקים: 100‑130 שקל. 11‑19 בחודש.

Castro street art project, נמל יפו. שעות פתיחה: ימים א'-ה' 10:00‑23:00, יום ו' 09:00‑16:00, שבת 09:00‑23:00. הכניסה חינם

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ