שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
ראיון

הגלגול החדש של המעצבות הדס ועינב צוקר

9 חודשים אחרי שהפסיקו במפתיע את פעילות המותג הפופולרי "רוס אובטה" ממציאות האחיות הדס ועינב צוקר את הסיפור שלהן מחדש, בגרסה מקוונת

שחר אטואן
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
שחר אטואן

רגע לפני סוף השיחה שלנו הדס צוקר מפנה את תשומת לבי לצמד מלים שמופיעות, בעברית ובאנגלית, לצד רשימת תודות לחברים שהשתתפו במיזם שהיא ואחותה עינב מפתחות בחודשים האחרונים עם מנהלי האתר StyleRiver: "כנות והנאה, Joy & Sincerity". תחילה היא מייחסת אותן לג'ניס ג'ופלין. נדמה לה ששמעה את הזמרת האמריקאית אומרת זאת באחד מהראיונות האחרונים שהעניקה, כאשר נשאלה מהן תכניותיה, והתשובה הקסימה אותה. לאחר מכן היא מתוודה כי הביטוי מהדהד בראשה במשך זמן כה רב עד כי אינה בטוחה עוד אם ג'ופלין אכן הגתה אותו כלשונו או שהיא עצמה חילצה אותו מדבריה. כך או כך, היא אומרת, המלים האלה מייצגות לא רק את הלך הרוח שאפיין את תהליך העבודה שלה ושל אחותה בפרויקט החדש, אלא עיקרון מהותי שינחה אותן מעתה והלאה בפעילותן המשותפת.

אפשר להבין מדוע זכו אצלן צמד המלים לתהודה כה גדולה. באוגוסט אשתקד הכריזו האחיות על הפסקת פעילותו של המותג שלהן, "רוס אובטה", בתום שש שנים פוריות בארץ ובעולם. בפרק הזמן הזה הן הפכו ממעצבות צעירות ומבטיחות למנהלותיו של מותג מגובש שבלט בנוף המקומי בזכות חזון אופנתי ייחודי. ההודעה התקבלה לפיכך בהפתעה. תשעת החודשים שחלפו מאז לא היו קלים להן. "זו היתה תקופה שבה חשבנו באיזו מתכונת נמשיך ליצור, ואיפה נרצה למקם את עצמנו מחדש בזירה המקומית", מספרת הדס. בין השאר, מספרת עינב, הוצע להן להמשיך להפעיל את המותג במתכונת עסקית שונה, אך הן חשו שהיא אינה מתאימה להן או לאופיו של "רוס אובטה".

משמאל לימין: הדס ועינב צוקר עם ליבי כץ-בר, שותפה באתר "סטייל ריבר", בבגדי הקולקציה החדשה. "תמיד הנחו אותנו מוקדי העניין הפרטיים שלנו"צילום: נועה יפה

ואז הגיעה הצעה ממנהלי האתר StyleRiver, לשתף פעולה ביצירת קולקציית קפסולה (קולקציה במהדורה מוגבלת) שתימכר בו באופן בלעדי, והציתה אצלן להט מחודש. כעת נדמה שפרשת הדרכים שנקלעו אליה סייעה להן לזקק מחדש את המהויות של פעילותן, כנות והנאה כאמור, וליצוק אליה תוכן חדש. "אם במסגרת הפעילות שלנו ב'רוס אובטה' שמנו דגש על פיתוח הזהות של המותג, והתפיסה שלנו היתה רחבה יותר מהבגד עצמו", אומרת הדס. "האינטרנט מספק במה טובה לסוג כזה של פעילות".

הנגישות הקלה לקהל רחב היא יתרון נוסף כמובן. בדיעבד, הן אומרות, ניהול חנויות וכל מה שנלווה לו שחק אותן במידה מסוימת; ליבי כץ-בר, שותפה וסמנכ"לית שיווק ופיתוח עסקי באתר, מוסיפה שגם ללקוחות זה מספק יתרון: מכירתה של הקולקציה ברשת מאפשרת לאחיות המעצבות להוזיל מעט את מחירי הדגמים בלי להתפשר על איכויות ההפקה. זה פרט מהותי, שכן לא מעט נשים שהעריכו את הבגדים שעיצבו הבנות בעבר נרתעו מרמת המחירים הגבוהה.

מתוך הקולקציהצילום: תום מרשק

עתה הן נרגשות במיוחד לקראת עלייתו של קמפיין מקוון שהגו והפיקו ואשר יקדים את מכירת הקולקציה באתר. "The 10 ,Days Project" האמור לעלות בStyleRiver- ביום חמישי הקרוב, יושק באמצעות סרטון וידאו. לא רואים בו דוגמניות, גם לא בגדים, הבנות עצמן הן שמוצגות בו, מרכיבות סביב הלוגו החדש שלהן - האותיות EHZ, המייצגות את שמותיהן הפרטיים ושם משפחתן - בריקולאז' ססגוני של פריטים אישיים, בין השאר ספרים שהן מוקירות, כרזות של תערוכות אמנות, נעליים, מטפחות משי צבעוניות, תצלום של גי בורדן, קטלוג צבעי פאנטון ובקבוקון בושם אהוב במיוחד.

במרחב שייוחד למיזם באתר ינהלו האחיות בלוג יומי שבו יחלקו עם הגולשים טפח מעולמן היצירתי: תיעוד של תהליך העבודה על הקולקציה, מקורות השראה ודברים שהן אוהבות. "כתב היד שלנו מורכב מהמון דברים שמשפיעים עלינו, בין שאלו בתי אופנה מפעם או תערוכות כמו זו של ז'ק קתמור וקבוצת ‘העין השלישית' שמתקיימת עכשיו", אומרת הדס. תיעוד של אלו, לצד תצלומים של הזמרת גרייס ג'ונס, סקיצות שיצרו במהלך העבודה על הקולקציה ודימויים שיצרו בשיתוף עם האמנית ג'ניפר אבסירה - כל אלה יופיעו בבלוג על בסיס יומי.

"מה שהנחה אותנו מאז ומעולם", מוסיפה עינב, "היה מוקדי העניין הפרטיים שלנו. אף פעם לא חשבנו, למשל, שאנחנו מעצבות בגדים ללקוחה הישראלית או מה זה אומר בדיוק, אלו היו תמיד פריטים שאנחנו רצינו ללבוש. לבסוף זה הוכיח את עצמו, כי הדגמים ששווקו בהצלחה בחו"ל נמכרו טוב גם בארץ".

מתוך הקולקציהצילום: תום מרשק

עכשיו, בקולקציה החדשה, הן חשבו גם על "קהל הלקוחות הנאמן של ‘רוס אובטה' שנשאר עם רעב מסוים", כפי שאומרת הדס. "מאז ומתמיד פנינו ללקוחה שיש לה גישה מגובשת לאופנה, אחת שלא תנהה אחרי טרנד רק כי היא קראה על זה איפשהו. מישהי שיכולה לבחור בצורה מושכלת ושקולה בגדים שנושאים חן בעיניה וזה מאפשר לה להשקיע בפריטים שילוו אותה לאורך זמן. מישהי שתרצה ללבוש בגד שהוא לא סינתטי - שהיא לא תזיע בו למוות או שהוא לא יידלק אם היא תצית סיגריה - או לחלופין שהיא לא תיראה בו כאילו יצאה מקטלוג אופנה. שפת העיצוב ואיכויות הייצור של הבגדים שלנו נועדו לנשים חושבות".

הלוגו החדש שלהן, לעומת זאת, מעוצב בפשטות מפתיעה. "אלו פשוט השמות שלנו", מסבירה הדס. "אחת ההבנות המרכזיות שלנו מכל החוויה שעברנו עם ‘רוס אובטה' היא שאנחנו הכוח המניע של כל זה. יכול להיות שנדרש לנו זמן כדי להבשיל ולהגיע למקום הזה שבו אנחנו יכולות להציב את עצמנו בחזית, אבל אנחנו בנות 30 והזמן הולך ומתקצר. צריך לקבל החלטות וצריך להוציא את השם החוצה".

דגמים חכמים

הצביון הממוקד של הקולקציה ניכר במבט ראשון. היא תמציתית לא רק מבחינת ההיקף שלה או מובניה השימושיים, אלא גם בדרך שבה ממצים הדגמים את עיקרי שפת העיצוב של הבנות. בעשור האחרון הפכו מושגים כמו "קולקציית קפסולה" או "שיתופי פעולה מיוחדים" לשגורים כל כך בעולם האופנה, עד שאיבדו מכוחם הראשוני לעורר להט צרכני. ערכים שעמדו בבסיסם, כגון חדשנות ויצירתיות רעננה, נשחקו כמעט עד תום. לכן משמח לגלות כי צמד האחיות המעצבות הצליחו להשיב להם מעט מהחיוניות והריגוש.

כשחשבו על הרעיון של קולקציית קפסולה, הנחה אותן הרצון להרכיב אותה מפריטים מעטים מאוד, "אבל חכמים", כלשונה של עינב. "בסופו של דבר יצרנו שבעה פריטי מפתח שיכולים להרכיב 12 מראות שונים".

השתיים מציגות גופייה בגזרה מורכבת המשלבת חמישה סוגים של בדים (בין השאר משי, ויסקוזה, שיפון), ובה זוג כתפיות צהובות המסתיימות ברצועת בד בגוון דומה, שנחה מעל החזה ומעל חתך מלוכסן משובץ בגוונים של חום-אפרפר ואבן. בצדה הימנית של הגופייה מתבדרת פיסת שיפון מלבנית, ובגבה יש חרכים קטנים החושפים את העור מבעד לסרט תפירה שחור עד לצמד הכפתורים הנרכס במעלה הצוואר. הגופייה מלווה במכנסי טנסל אפורים ארוכים, בגזרה נינוחה הכוללת קפלונים במותניים ופסי גימור אפור-תכול בחגורה ולבן בשפות הכיסים.

מתוך הקולקציהצילום: תום מרשק

שני הדגמים האלו משקפים את הנינוחות האופיינית לעיצוביהן, לצד ההקפדה על עושר הפרטים. אך כשהאחיות מציגות חולצת טי פשוטה למראה, בירוק או באדום, מעוטרת בסרט גומי לבן עבה, הן פולטות אנחה. "זה היה כמו לידה", אומרת עינב. "נראה אם אתה מסוגל לומר איפה נמצא תפר הצד בגזרה, או איפה מתחיל סרט אחד ואיפה הוא מסתיים".

בז'קט שהן מצמידות לחולצה ניכרת מלאכת הפירוק וההרכבה של גזרה קלאסית של מעיל טרנץ' - בהבדלי הגוונים בין חלקיו השונים, בבדי הכותנה בקרם ובכחול כהה, ובשילוב של סרטי סאטן בתפרי הגזרה, באמרות ובכיסים המעוגלים. חלקו הפנימי מעובד בצחות מרשימה, ללא נראות של תפרים. "זה הפריט ששתינו רבות עליו כרגע", הן אומרות.

מתוך הקולקציהצילום: תום מרשק

כבר בשלב זה נדמה כי בשיטת העבודה הממוקדת הזאת הן במיטבן. אך הדס מסבירה כי בעיצוב של קולקציה רחבה יותר, כפי שעשו בעבר ב"רוס אובטה", יש להביא בחשבון גם פריטי בסיס שישלימו את המראה הכללי אבל לא יהיו מעוצבים

מדי, כי אף אחד לא רוצה ללבוש מלתחה שבה כל הפריטים מעוצבים יתר על המידה. "יש צורך לשמור על איזון".

ובכל זאת, האפשרות להתמקד במספר מצומצם יחסית של דגמים מיטיבה עמן, וזה ניכר גם בשמלת ויסקוזה קלילה שחלקה העליון מעוצב כחולצה מחויטת מאריג סבכה שחור. גם במקרה הזה קווי הגזרה החדים מודגשים כעיטורים בחלקה העליון, וטור כפתורים מוצנע וכן דש מחודד שמתחתיו מבצבץ קולר בצבע שונה (לבן בשמלה הכחולה, אפור בזו הוורדרדה) הם פרטים המעובדים בנחרצות כדי לשוות לה חזות צחה.

מתוך הקולקציהצילום: תום מרשק

שמלה במראה אסימטרי מאתגר מורכבת משתי שמלות נפרדות: אחת מהן, עשויה מלייקרה שחורה, היא בעצם שמלת מיני הדוקה עם כתפיה אחת מלוכסנת. מעליה, שמלה בצללית רפויה יותר המשלבת ויסקוזה ומשי, בשחור וקרם, בחתכים חדים שאחד מהם מודגש בסרט אדום מעצמות הבריח ולאורך השרוול. כל אחת מהן ניתנת ללבישה גם בנפרד, והן מתחברות בגב ברצועה שחורה דקה וכפתור. יחד הן יוצרות מתח חזותי מרשים ונוכחות מורכבת שאינה מסורבלת כפי שזה עשוי להיקרא. במובנים מסוימים, השמלה מעלה בזיכרון את האנרגיה היצירתית והתנופה שאפיינו את הקולקציות הקטנות שעיצבו בתחילת דרכן המשותפת, כשפעלו עדיין בדירה ברמת גן ששימשה אותן גם למגורים.

האם הן מצאו את מודל העבודה שלפיו ירצו לפעול מעתה והלאה? מוקדם לקבוע. "זה שיתוף הפעולה הראשון שלנו ואנחנו לא יודעות באיזו מתכונת נמשיך לפעול אחריו", אומרת הדס. על הפרק הקודם בדרכן המקצועית הן מדברות כעת בהשלמה מסוימת. פניהן אל העתיד. "יש משהו טוב בפרידות, בהפסקות ובשינויים", היא מוסיפה. "זה כמו לעלות לרכבת באירופה ולספר לזר שיושב לידך על החלומות שלך או על מה שתרצה לעשות בחיים. זה מאפשר לך להמציא את הסיפור שלך מחדש, וזה כיף גדול". *

מחירים: 300-700 שקל. המכירה באתר www.styleriver.com תיפתח לקהל הרחב ב-3 ביוני. מכירה מוקדמת לנרשמות תיערך בין 31 במאי ל-2 ביוני

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ