בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

ג'רי שי, קיץ 2012: החומר שממנו לא עשויות מהפכות

כמו קודמותיה, גם הקולקציה החדשה של ג'רי שי-שריג אינה משקפת משנה נחרצת. אולם היא תספק את מי שאינן שוחרות אופנה מושבעות

3תגובות

מאז החלה את דרכה כמעצבת אופנה, ב‑2005, התמקדה ג'רי שי-שריג בעיצוב קו מזוהה, ששילב בין אלגנטיות אירופית לנינוחות מקומית באמצעות גזרות מעודנות, בדים קלילים וקשת צבעונית מתונה שנעה בין גווני חום, כחול צי, שחור, אפור ולבן. את הבגדים שהיא מעצבת, בגדי יום שימושיים המותאמים ללבישה גם בנסיבות חגיגיות או רשמיות יותר בשעות הערב, היא מגדירה "סמארט קז'ואל". ניתן ללבוש אותם במהלך היום או בערב, היא מציינת, "והם מתאימים כמובן לסגנון מסוים מאוד".

בשנה שעברה עברו ג'רי-שי וסגנונה למרחב עירוני שונה מעט, כאשר המעצבת העתיקה את הבוטיק שלה מרחוב אבן גבירול בתל אביב לעברו הצפוני של רחוב דיזנגוף, המנוקד בבוטיקים המציעים מלתחה של בגדי ערב הדורים ושמלות כלה. ואולם, ג'רי-שי מעידה כי המעבר לא השפיע כלל על אופי עבודתה. המיקום החדש אמנם איפשר לה חשיפה נרחבת יותר לקהל העוברים ושבים ברחוב, אבל גם השינוי הזה פועל "לחיוב ולשלילה", כלשונה: יש כאלו שנכנסות אל הבוטיק שלה, אך מאחר שאינן מתעניינות בסוג הבגדים שהיא מעצבת הן מתקשות להעריכם כראוי.

דודי חסון

כשעומדים על ההקשר שבתוכו צמחה אפשר להבין את עבודתה באופן טוב יותר. בתחילת העשור שעבר, על רקע התסיסה של מעצבות צעירות בתל אביב וסוגי המלתחה העירונית שהרכיבו בגווני אספלט או בטון חשוף, הציעה שי-שריג ניב נשי מעודן שהתבסס על סגנון לבוש צרפתי. שרה בראון עשתה זאת גם היא, אבל בעוד הבגדים שלה נראו כאילו נצרבו תחת השמש בריביירה הצרפתית, המבט של שי-שריג הופנה לרחובות פאריס, שבהם קוד הלבוש מחייב יותר.

הסוד הוטמן בבחירת הבדים: גזרות שהיו עשויות להיראות קוקטיות או מחניקות מדי באלגנטיות שלהן נחתכו ונתפרו על ידה בבדים קלילים ברוח המקום, ללא נטל החומרה של הסגנון האירופי. פשטות, היא אומרת, היא עיקרון מנחה בעבודתה. "בבגדים שלי משולבים פרטים קטנים, אבל אלו מתגלים רק בעת הלבישה או במבט בוחן מקרוב. זה לא משהו שניתן לראות סתם כך על הקולב".

ואכן, לקוחה שנכנסה לבוטיק במהלך הפגישה דיפדפה בין הדגמים בחוסר נחת ­ היא צבטה חולצה אחת, משכה את שוליה של שמלה אחרת כדי לקבל מבט כולל יותר, ועזבה כלעומת שבאה. כל זה לא ארך יותר מכמה רגעים. קשה להתרשם מטיבם של בגדים כשהם תלויים על גבי קולבים ­ ועל אחת כמה וכמה במקרה של שי-שריג. כך, למשל, שמלת קולר ארוכה נראית על הקולב כפיסת בד ששני קצוות ארוכים משתלשלים ממנה. קשה לדמיין כיצד אלו נכרכים בהצלבה מאחורי הצוואר, או את האופן שבו הם מותירים את הגב חשוף ברובו.

מצד שני, בבוטיק תלויים גם זוגות מכנסיים שאינם דורשים הסברים מיוחדים. אחד מהם מכונה "מכנסי רכיבה" בשל תפר הצד שמסתובב אל החזית וצמד כיסים בעלי שפות מתקפלות, לאחר גזרה צרה הכוללת תפרים מלוכסנים מחטבים מעל הישבן. שניהם מגיעים בגווני מוקה-אפרפר, אפור מכובס ושחור (בטווח מידות שבין 36 ל‑42). "אני מעצבת מכנסיים בשבילי, כך שאם יש דברים שמפריעים לי בגוף הם כנראה מפריעים גם ליתר הנשים. הגזרה חייבת להיות גבוהה, וצרה בחלק התחתון, כי אני נמוכה ואחרת זה נראה לא טוב. וכדאי שהירכיים ייארזו היטב, ושיהיו חתכים שמחטבים את הגוף".

אחד מהדגמים הראשונים שעיצבה לקראת הקיץ הזה הוא שמלת ויסקוזה באורך הברך, בגוונים של אפור, שחור, כחול או חאקי, המכונה בפיה "שמלת נזירה". הדש המעוגל הגדול שהעניק לשמלה את שמה הוא למעשה פיתוח של צווארון דומה, שנכלל בדגם של חולצה שהציגה שי-שריג בחורף שעבר; את הקפלים החדים בחזית שאלה המעצבת מדגם שהציגה בקיץ אשתקד. לקראת האביב התעבה הצווארון והתעגל, ואילו החריץ שנוצר בין שני חלקיו התחדד. באופן כללי הוא מנוסח כעת בצורה מדויקת יותר ­ מדגים התפתחות של שפת עיצוב, ובו בזמן מחדד את העובדה כי הקפדה על תהליכי עיבוד נשנים מעמידה תוצאות טובות יותר.

דודי חסון

"חולצת נזירה" כוללת אלמנטים דומים, והמעצבת מפנה את תשומת הלב לפרטים הקטנים שמרכיבים את שני הדגמים האלו, בהם שלושה תפרים בצווארון. בגללם, היא אומרת בחיוך, קיללו אותה במתפרה. לעומת זאת, שלוש רצועות שמשולבות במחשוף נדיב בגב הן פרט שהתחכום ממנו והלאה. אפשר וכדאי היה למצוא פתרון אלגנטי יותר כדי לחבר את שני חלקי הגזרה. שי-שריג מצהירה על עצמה שהיא מאמינה ב"פחות זה יותר", אך בדומה לחיי הפרישות של החברות במסדר נוצרי המקדישות את חייהן לעבודת האל, מתברר כי גם בעיצוב אופנה ציות לרוח הצמצום אינו ערובה לנחמה רוחנית.

כך גם בחולצת ויסקוזה נטולת שרוולים בגוון של שמנת: צביטה של בד במרכז המחשוף, שיוצרת חזות של עניבת פרפר, אינה פרט מפתה או מתוחכם דיו לסוג המלתחה ששי-שריג שואפת להציע. ואילו קפלים מאונכים, המעטרים את חזיתן של חולצות או חצאית מלבנית שגולשת מעט מתחת לברכיים, מהווים שרידים של מלאכה עמלנית שאין לה הצדקה אמיתית מבחינת ערכה האסתטי במראה הכללי. לעומתם, קפלי בד עדינים המאוגדים בחלקה העליון של "שמלת אוריגמי" וגולשים מטה בחן הם מלאכת מחשבת של בניית גזרה, שאת המורכבות והדיוק שלה קשה לשחזר בהצלחה באופנת רשתות.

חולצות קלילות, נטולות שרוולים, שגזרתן בנויה משטחים משולשים בשילובי גוונים משתנים (חאקי, אפור ושחור, או כחול, לבן ואדום) ­ אלו דגמים שגרסאות דומות שלהם נכללו בעבר בקולקציות של רשתות אופנה עממיות, אבל האופן הקפדני של עשייתם מזכה אותם בממד חדש של רעננות. הדיוק והצחות האלו הם אמצעים הכרחיים בגיבוש שפת העיצוב של שי-שריג, אך לא תמיד הם מספיקים כדי לגבש אמירה משמעותית.

דודי חסון

מעבר לכך, פשטות סגנונית אינה עיקרון מאחד כשלעצמו. היא אינה יכולה לקשור יחד אסופה של דגמים כקולקציה מגובשת, אפילו כזו ששמה הוא Simple mood. חולצת כותנה פריכה המשלבת קפלי בד חדים בחזה, שמלה קלילה באורך הברך הכוללת סרט עבה שניתן לכרוך ברפיון סביב הצוואר, חצאית מיני בגזרה ספורטיבית ולה כיסים וסרט גומי מכווץ במותניים ­ סמיכות בין פריטים כגון אלו נתפשת כהיעדר מיקוד יותר מאשר כהצעה למנעד רחב של אפשרויות לבוש.

בכללותם, הבגדים ששי-שריג מעצבת הם לא על אודות מהפכות גדולות, וכך גם בקולקציה הנוכחית. לרוב אלו דגמים צנועים ולבישים, שמביאים בחשבון גם את טעמן של נשים שאופנה אינה ממוקדי העניין המרכזיים שלהן, אבל הן סקרניות מהאפשרויות החדשות שבגדים יכולים להציע להן. כפי שסיפרה לי לא מזמן אחת מהן, שלבשה שמלה לבנה ופשוטה למראה של המעצבת במאורע חגיגי ­ סרט קשירה עבה שנכרך כפרפר מתחת לצווארה גרם לה להרגיש אלגנטית בדרך חדשה שלא הכירה קודם לכן. יוצאת דופן בעיני עצמה.

מחירים: חולצות: 580‑700 שקל. מכנסיים: 710 שקל. חצאיות 600‑650 שקל. שמלות: 1,800-1,000 שקל. JERRY, דיזנגוף 222, תל אביב

עוד קולקציות קיץ 2012: אליאן סטולרו | מיקה בשן | כיסים | קאפל אוף | לואי ויטון | ה. שטרן | גרטרוד | מנגו | שני בר | עינת סקלסקי | מנולו בלאניק | סקץ' | קסטרו | רוני בר



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו