H&M רוכבת על הגל הירוק

Conscious, הקולקציה החדשה של H&M, אמורה לבטא גישה אתית וסביבתית של הרשת השוודית. אבל רק חטיבה אחת 
בה – המיועדת לרוכבי אופניים – מצדיקה את הכותרת היומרנית

שחר אטואן
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
שחר אטואן

מבין רשתות האופנה העממיות, H&M השוודית היא זו שהשפיעה במידה הרבה ביותר על התפתחות האופנה המהירה בעשור האחרון. שיתופי הפעולה שיזמה עם מעצבים בעלי שם הציבו רף חדש של ריגוש וקרבה לאופנה העילית, והאספקה השוטפת של דגמים חדשים, לעתים על בסיס יומי, יצרה דפוסים חדשים של צריכה. לא יהיה מופרך לטעון שהדיון על אתיקה בתעשיית האופנה צמח במידת מה כתגובה להתנהלותה.

לאחרונה החליטו מנהלי הרשת על מהלך מתקן - מבצע לאיסוף בגדים המושק במקביל ב-30% מהסניפים ברחבי העולם. גם שלושת הסניפים המרכזיים של המותג בישראל - בקניון עזריאלי בתל אביב, בגרנד קניון בחיפה ובקניון בת ים – משתתפים במבצע, ולפני שבועיים הוזמן קהל הלקוחות בארץ לגשת לאחד מהם ולהפקיד שקיות קניות סטנדרטיות מלאות בבגדים ישנים (כל בגד, לא בהכרח של המותג. הגבלת ההפקדה היא של שתי שקיות ליום). כל לקוח יקבל בתום ההפקדה שובר הנחה בסך 20 שקלים, שיוכל לממש ברכישה הבאה, אם זו תהיה גבוהה מ-150 שקלים.

מתוך קולקציית קונצ'ס של H&M צילום: קמילה אקרנס

שקיות הבגדים ימוינו לארבע קטגוריות: לבוש חוזר (מכירה בחנויות ושוקי יד שנייה), שימוש חוזר (הסבה למוצרי בד כגון מטליות ניקוי), מחזור או מקור להפקת אנרגיה. הסכומים שיתקבלו ממשלוחי הבגדים המשומשים יועברו לנציגי המותג בכל מדינה, ואלו יתרמו אותם לארגון או עמותה מקומיים. בישראל ייתרם הסכום לארגון "משאלת לב" (Make a Wish Israel), שייעודו הגשמת משאלות לבם של ילדים החולים במחלה מסכנת חיים.

"הרעיון המרכזי הוא פשוט לעודד אנשים למחזר את הבגדים הישנים שלהם", אומרת זיו קווין, נציגת המותג בארץ. לדבריה, מנהלי המותג מבינים את מורכבות הנושא, ואין להם יומרות סביבתיות מרחיקות לכת, בדיוק כשם שאינם שואפים להתהדר בנוצות לא להם. "אנחנו לא מנסים להתייפייף ולומר שאנחנו ירוקים או לא מזהמים את הסביבה. תעשיית האופנה היא מזהמת בכל שרשרת הייצור שלה, וכקמעונאית גדולה ומובילה בתחום האופנה החליטה H&M לקחת אחריות על הנזק שהיא גורמת לסביבה. המסר העיקרי הוא שגם כלקוח אתה יכול לתרום לשינוי המצב הנוכחי, שבו 95% מהבגדים שיוצאים מכלל שימוש הופכים לפסולת".

קל מאוד לגלות ציניות כלפי המהלך המתקן של מנהלי המותג. יש שיאמרו, ובצדק מסוים, כי עצם הייצור של כמויות גדולות כאלו של בגדים מהווה בעיה אקולוגית מתמשכת, וכי הניסיון הזה של הרשת למזער את נזקיה הוא לא יותר ממס שפתיים. או אף גרוע מכך – ניסיון לזכות בחשיפה תקשורתית חיובית במעמד ההשקה של קולקציה מיוחדת העשויה מחומרים מתחשבים יותר בסביבה.

מתוך קולקציית קונצ'ס של H&M צילום: קמילה אקרנס

הקולקציה הזאת, מכל מקום, היא Conscious, שתושק ב-7 בחודש. ולמעשה, למרות שמה הדגש בה הוא לא הירוק או האקולוגי. מנהלי המותג הרי מבינים כי בכל שלב של תהליך הייצור - מגידול הכותנה, דרך צביעת הסיבים ועד לשינוע של התוצרים הסופיים לבוטיקים בכל העולם - יש גורמים שמזיקים לסביבה. אבל הקולקציה החדשה משלבת כותנה ופשתן אורגניים וחומרים ממוחזרים.

Conscious נחלקת לשתי חטיבות מרכזיות, נשים וגברים, ובכל אחת מהן יש גם חטיבה ייעודיות: האחת של שמלות ערב חגיגיות בהשראת השטיח האדום, האחרת לרוכבי אופניים עירוניים, שנוצרה בשיתוף עם בוטיק האופניים הלונדוני Brick Lane Bikes.

מבין כולן, האחרונה היא המוצלחת ביותר, מכמה סיבות. ראשית, היא מעוצבת נהדר. שנית, כקולקציה שמיועדת לרוכבי אופניים עירוניים היא מכילה מרכיבים שנועדו לאפשר נוחות מרבית במהלך הרכיבה, בלי לפסוח על אופנתיות. בין שאלו מעילי ניילון דוחי מים שמצוידים ברצועות פנימיות הנכרכות כמו תרמיל על הכתפיים, או כיסים מיוחדים בגב חולצות, בין שאלו כיסים מלוכסנים שנועדו למנוע נפילת חפצים בזמן רכיבה, או חורים לאוורור בבתי השחי ופסים מחזירי אור במכפלת הפנימית של מכנסי ג'ינס (שנחשפים עם הקיפול) – העיצוב של הפריטים הוא לא רק נאה. הוא גם מוצלח, משום שהוא קושר בין אסתטיקה עדכנית לשימושיות.

מתוך החטיבה ב"קונשס" המיועדת לרוכבי אופניים. נאה ומוצלחת צילום: מגנוס מגונסון

במכנסי רכיבה בגזרת צ'ינו, למשל, הוסיפו המעצבים מעט בד באזור הברכיים כדי להגדיל את מרחב התנועה של הרגל בעת הדיווש. ואילו מקטורן שנרכס ברצועה אלסטית פנימית בכתום זוהר מעלה על הדעת דגם מקולקציית הגברים שהציג ראף סימונס בפאריס בחודש שעבר, ובו רצועת בד צבעונית הנמתחת במאוזן בין הכתפיים.

אך אלו לא רק ערכי העיצוב שהופכים את החטיבה למצטיינת. למעשה, אפשר לומר בבטחה שהיא החטיבה היחידה שמקיימת את השאיפה של מנהלי המותג לידידותיות לסביבה, משום שהיא היחידה שבאמת יש בה צורך. ושאר החטיבות בקולקציה הנוכחית? ובכן, המותג וקהל לקוחותיו יכלו להוסיף ולהתקיים גם בלעדיהן (בלי כל קשר לאיכות עיצובן). כמויות הבגדים שהרשת מייצרת עצומות ממילא, ואי אפשר שלא לתהות מה הטעם בדיון במודעות סביבתית או במחזור של בגדים ישנים בשעה ששטף הייצור אינו מואט כהוא זה.

מחירים: קולקציית נשים: 
350-60 שקל. קולקציית גברים: 400-60 שקל. קולקציה ייעודית לרכיבה על אופניים: 
500-60 שקל

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ