בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

החומרים שמהם עשויות המילים

בכל אחת מהעבודות בתערוכה המשותפת ל"הארץ" ושנקר מתגלית ההתכה האולטימטיבית של שתי נקודות מוצא: היות העיתון מוצר בן חלוף, והשאלה שעולה כבר בעת הנוכחית לגבי הצורה הפיזית והתוכנית שילבש בעתיד

9תגובות

במובנו הממשי, לעיתון אין דבר מהנצח. התוכן הממלא את עמודיו תקף לתאריך בו ראה אור, משקף את המציאות של הרגע בו הודפס ומנציח את סדרו של היום בו התפרסם. ארעיות וזמניות הם ממרכיבי הגנטיקה שלו. כך גם החומר ממנו הוא עשוי: בחלוף יום אחד בלבד, הוא כבר מתקמט, נקרע, דוהה, מצהיב, מאבד את צורתו המקורית בשל השימוש. הלימה מושלמת בין תוכן לחומר, המבססת את מהותו כמוצר קצר מועד. תפקידו המרכזי של העיתון, לעומת זאת, קבוע ומעוגן משחר ימי המקצוע: תיווך מידע, על סך כל הפעולות הנלוות לתיווך מסוג זה, כמו קיבוץ, ארגון, סידור היררכי, אריזה והגשה.

אלא שכבר בעת הנוכחית, זרועת אופקים טכנולוגיים בלתי נגמרים הטומנים בחובם שפע פלטפורמות תקשורת, מזדקרות להן תהיות קיומיות הנוגעות להמשך דרכו של עיתון במתכונתו הנוכחית: כיצד נצרוך את המידע, איזו צורה פיזית ותוכנית תהיה לסוכנות האינפורמציה שלנו, לאיזה צלם חדש יתגלגל העיתונאי, ומה תהיה מידת הרלוונטיות של הערכים העיתונאיים כפי שהם מוכרים לנו היום. על מפתנה של דלת העיתונות עומדות הסוגיות הדחופות האלה אשר יאלצו אותה לעדכן את המטען הגנטי שלה ולהתאימו למציאות החדשה.

בתצלום: עיצוב של מור חסון ושירי ברנט

לחצו לפרטים על התערוכה והזמינו את חבריכם>>>

כל העיצובים: עיצוב אופנהעיצוב תעשייתי | תקשורת חזותית | עיצוב תכשיטים | עיצוב מבנה וסביבה

אלו הן בדיוק שתי נקודות המוצא של התערוכה "החומרים שמהם עשויות המילים", פרי שיתוף פעולה בין עיתון "הארץ" לתלמידי מחלקות העיצוב של בית הספר "שנקר": לאתגר את הפרוביזוריות של נייר העיתון ולהפיק ממנו צורה ומהות אחרות לגמרי מהמקור. בכל אחת ממאה ועשרים העבודות המוצגות בתערוכה מהדהדת ההתכה האולטימטיבית של שתי נקודות המוצא האלה: מוסף התרבות של עיתון הארץ, "גלריה", שינה צורתו לכורסא, עמודי החדשות לכרזות, המוסף הכלכלי, "דה מרקר", לשמלה מרובת שכבות והמוסף הפוליטי, "השבוע", לשרשרת. תחת קשת פעולות - קריעה, גזירה, תפירה, שריפה, צריבה, צביעה, הדבקה, דחיסה, הקפאה, קימוט, החלקה, הרטבה וייבוש - עברו גיליונות עיתון "הארץ" טרנספורמציה קיצונית ומתעתעת. את האדם המתבונן במוצגים עשויה ללכוד אותה תהיית התהיות העומדת בבסיס כל פעולת אמנות: מהו בדיוק הדבר הזה שהוא רואה לנגד עיניו, האם מדובר בעיתון שהפך לתכשיט או בתכשיט שהוא בעצם עיתון? וכמו כל פעולת אמנות, גם הפריטים המרכיבים את התערוכה הזו פרוצים לאינספור פרשנויות.

יש מי שינסה בכל זאת להיצמד אל העיתון במשמעותו הבסיסית ביותר: אל הלייאאוט, השפה הגרפית והמבנה הפיזי שלו. כל אלה קיימים בעבודות, בין אם בצורה גלויה ובין אם בצורה סמויה, בין אם באופן המתוחכם ביותר ובין אם באופן הפשוט למדי: שמלה שגזרתה תואמת את קווי המתאר של עיתון בעת פתיחתו לרווחה, תליון העשוי מאותיות הלוגו הידוע של "הארץ", וילון שהורכב מעשרות גיליונות. גם אם מאפיינים כה מובהקים נבראו מחדש כפרט עיצובי או לחילופין כאלמנט, אין באקט הזה רק כדי להעיד על הזיקה המתקיימת בין העיתון לעושים במלאכה. לפני הכול הוא הוכחה ליכולתם לממש הלכה למעשה את המתודה הבסיסית שרכשו במהלך לימודיהם ועל ידי כך להיהפך למעצבים אמיתיים: להמיר את הרוחני בארצי, לעבד את הרעיון לכדי מוצר, להחליף את המחשבה בביצוע, לקבע את הבר חלוף באינסוף, להפוך את המילים לחומרים.

 

אנשי שנקר מספרים על הפרויקט: נשיאת שנקר יולי תמיר | ראש המחלקה לעיצוב אופנה | ראש המחלקה לעיצוב תכשיטים | ראש המחלקה למבנה וסביבה | ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו