ענדי לך נייר - תערוכת הארץ ושנקר - הארץ
עיצוב תכשיטים

ענדי לך נייר

מי צריכה תכשיטי זהב ויהלומים כשיש צמיד מעוטר ב-800 פרחים עשויים מנייר עיתון?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
הילה אוחיון

התלמידים במחלקה לעיצוב תכשיטים מורגלים בעבודה במתכות, בסוגי פלסטיק שונים, בזכוכית, באבנים ועוד; הניסיון שלהם בעבודה עם נייר כחומר מרכזי מועט מאוד, אם בכלל. הפעם קיבלו תלמידי השנה הרביעית במחלקה תרגיל שנקרא "70% נייר", וכשמו כן הוא: הם נדרשו לעצב אביזרים שיורכבו מ‑70% נייר. שאר החומרים היו נתונים לבחירתם.

לדברי שרון קרן, ראש המחלקה, התרגיל יצר עניין רב ופתח לשילובים רבים בין חומר הנושא ובין מתכת למיניה, אבנים, זכוכית ופלסטיק. כל תלמיד יכול היה לבחור את האופן שבו יעבד את הנייר ואת החומרים האחרים באביזר שבחר לעצב.

הגישה המאפיינת את המחלקה, שבעיקרה נותנת דרור ליצירתיות ולבחירות של התלמידים, משלב עיצוב הרעיון הראשוני ועד לשלב התוצר הסופי, הביאה ליצירת מגוון רחב של פריטים, שיוצגו בתערוכה. ביניהם סיכות רבות, פסלים קטנים, טבעות, שרשראות, צמידים ועגילים, רובם במראה לא שגרתי.

28 מתוך 28 |
צילום: תמי דהן
1 מתוך 28 |
צילום: תמי דהן
2 מתוך 28 |
צילום: תמי דהן

לחצו כדי לראות את כל העיצובים עם הסבר על תהליך העבודה>>>

24 התלמידים מהשנה הרביעית של המחלקה השתתפו בתרגיל, וקשה למצוא דמיון רווח בין הפריטים שעיצבו. הם הונחו על ידיד המרצים: איל שינבאום, שרון קרן, יפתח צדפי ופרופ' דגנית שטרן-שוקן.

בולטת בתערוכה, בין השאר, עבודתה של הילה קמינר, שלקחה עמוד מהמהדורה האנגלית של מוסף "גלריה" ויצרה ממנו שרשרת ענקית. על העמוד נזרו טיפות נייר צבוע בכתום ובצהוב, והוא גזור במגזרות אוריגמי מדויקות בשוליו.

רון רוזנצוויג סייג בחר ליצור תבליט העשוי משכבות של נייר על פלאטה של נייר. הפלאטה, שעליה אותיות שם העיתון, חוברה אל שרשרת מתכת לנשיאה על הצוואר או לתלייה על הדלת.

25 מתוך 25 |
צילום: תמי דהן
1 מתוך 25 |
צילום: תמי דהן
2 מתוך 25 |
צילום: תמי דהן

עם הפריטים השימושיים יותר ובה בעת מרשימים נמנית בין השאר טבעת בעיצובה של אנה רובינוב, העשויה סיבים של נייר שלופפו בין חוטי מתכת. שילוב החומרים במבנה של דגם המאפשר א-מורפיות מוצלחת הקנה לפריט נפח ונוכחות יפה.

סיוון אלון יצרה צמיד מפרחים מחודדים גדולים. לשם כך יצרה בעבודת יד 800 פרחים מנייר. לדבריה, היה חשוב לה לשמור על מנעד צבעוני מוגדר. היא בחרה להשתמש רק בצבעי הנייר, שחור ולבן, ובאפרוריות שנוצרת מהחיבור בין שני הצבעים על נייר העיתון. כך יצר דפוס המלים מראה מנומר.

גילי דולינר בחרה להתייחס לנייר כמו שמתייחסים לחומר יקר ­ בגזירה מוקפדת, בחיפוש סבלני אחר הפיסות עם הצבעוניות שבה היתה מעוניינת. בתערוכה תציג ארבעה פריטים בעיצובה שבהם ניסתה ליצור אבן חדשה מנייר; לכן קראה לעבודות "יהלומים מנייר". לשתי עבודות אחרות שלה קראה "פיניאטה", כדי להדגיש את ההפתעות שבחומר.

נטלי שבתאי ביקשה לטשטש את המלים, העמדה והגישה שהעיתון מציע. לכן יצקה את העיתונים אל תוך חומצה, ונוצר מראה של בד. מחומר זה יצרה טבעות, סיכות ושרשראות. מטרתה היתה ליצור אובייקט אסתטי חדש, שונה מהעיתון עצמו ומה שהוא מסמל. בעיניה, המסר העיתונאי מסמל את הבעייתיות של התקשורת בארץ.

ככלל, נראה כי הסטודנטים של המחלקה לעיצוב תכשיטים עמדו בהצלחה במשימה ושמרו על חופש היצירתיות שלהם למרות מגבלות החומר שבו התבקשו לעסוק.

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ