המאבקים של תשע"ד: הניצחון של התלמידים

גל יוסף, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית, לימדה את המורים, את שר החינוך, ואת כל כנסת ישראל שיעור בדמוקרטיה לוחמנית

שלי פלדמן, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שלי פלדמן, עכבר העיר

שנת תשע"ד תירשם בהיסטוריה שלנו כשנת "צוק איתן", המבצע-מלחמה שטרף את הקיץ האחרון, והותיר אחריו בעיקר הרבה שאלות וזעם. בין לבין ייזכרו כולם בחתונה של נינט, בפרשת אייל גולן או אולי אפילו בהופעה של ג'סטין טימברלייק (מלךךךךך!). מה שכנראה יישכח הם כל אותם מאבקים שלא לוו בכוכבים נוצצים או בפגזים מתפוצצים. מטבעונות, דרך רשות השידור ועד לטיולים השנתיים – פרויקט מיוחד מלווה את מי שלקחו חלק במאמץ, שבמידה כזאת או אחרת עזר ועוזר לכולנו לחיות פה קצת יותר בשפיות.

המאבקים הגדולים של תשע"ד:» טבעונות זה לא רק טרנד» חוק הפליטים: אל תגעו בילדים» הצילו את עובדי המדינה» מהפכה בכוס קפה» חוק הפונדקאות: אנחנו רוצים ילד » אולפני ההקלטות משלמים בגדול» ספרים חדשים, מחירים חדשים

מי אני: גל יוסף, יושבת ראש מועצת התלמידים והנוער הארצית.

על מה נאבקתי: "נאבקתי כנגד החלטות המורים לא להוציא תלמידים לפעילויות מחוץ לבית הספר, בהן טיולים שנתיים".

קיצור תולדות המאבק: "תפקידנו במועצת התלמידים והנוער הארצית הוא לייצג את 700 אלף בני הנוער בישראל, ולפעול למענם. ב-7 בינואר החליט ארגון המורים הארצי, בראשותו של יושב ראש הארגון רן ארז, להחריף את העיצומים בעקבות אי קבלת תנאים מסוימים שהם דרשו. במסגרת החרפת העיצומים החליטו המורים לא להוציא תלמידים לפעילויות מחוץ לכותלי בתי הספר. כנגזרת מכך התבטלו כל הטיולים השנתיים, ימי שיא, גיבושים, התרמות, התנדבויות, ואפילו המשך קיומם של מסעות ישראלים ומסעות לפולין היה בסימן שאלה. דבר זה עמד בניגוד לאג'נדה של מועצת התלמידים והנוער הארצית, לעודד רצון ללמידה משמעותית וחויויתית, שלא מושתתת רק על שינון החומר ו'הקאתו' במבחן. בעקבות הצעד הזה, המורים שלנו בחרו בדרך שפוגעת בצורה משמעותית באני מאמין שלנו.אחרי שקיימתי שיחות עם שר החינוך, הרב שי פירון, ועם רן ארז, יושב ראש ארגון המורים, כדי לראות איך אפשר להגיע להבנה ולפתור את הבעייתיות שנוצרה בפגישות, שיחות והסכמים, החלטנו למחות על הדרך בה בחרו המורים. כיוון שראינו שהדברים לא מתקדמים והפעילויות ממשיכות להתבטל על ימין ועל שמאל, החלטנו להכריז על שביתת תלמידים שתתקיים ב-15 בינואר 2014. יום לפני כן, ב-14 בינואר, נחגג יום ההולדת של הכנסת. מליאת המועצה הגיעה לכנסת בלבוש חגיגי וכל היום הייתה עסוקה בטלפונים, בהודעות ובפעילות כדי שהשביתה שלנו תצליח. בצהריים קיבלתי טלפון משר החינוך, וגם קראנו בתקשורת על הקפאת העיצומים עד לדיון שהתקיים כמה ימים יותר מאוחר, שם הדברים ככל הנראה יתבהרו. כחלק מהמחאה שלנו, קם עמוד הפייסבוק מחאת התלמידים, שמונה כיום מעל ל-39 אלף לייקים, ועזר מאד ברעש שיצרנו ברשת ובשאר כלי התקשורת.

לא יצאנו נגד המורים, אלא נגד הדרך. גל יוסףחשוב לי להבהיר שלאורך כל הדרך לא יצאנו נגד המורים עצמם. אנחנו מאמינים שהמורים שלנו צריכים לקבל את השכר הראוי והתנאים המתאימים להם, זה גם האינטרס שלנו כתלמידים. בנוסף, לא יצאנו נגד משרד החינוך או האוצר. פשוט התנגדנו לדרך בה בחרו המורים להיאבק - דרך שפגעה רק בנו, התלמידים".

האם הצלחנו: "כן, בהחלט! העיצומים נפסקו, המורים קיבלו מענה, ואנחנו ביטלנו את השביתה משום שקיבלנו את מבוקשנו. הוכחנו שאנחנו כאן למען הנוער, ולא נאפשר פגיעה בו, וברגע שהוכרז על הפסקת העיצומים הפעלנו שיקול דעת וביטלנו את השביתה, למורת רוחם של התלמידים".