המאבקים של תשע"ד: מהפכה בכוס קפה

לכבוד יום הולדתו ה-50, אבי כץ הביא לעצמו במתנה את קופיקס. הצרכנים הרוויחו חצי מיליון שקלים, רשתות הקפה נכנסו למגננה והבת שלו חסכה מספיק כסף לטיול בהודו

יוליה ניקנקין, עכבר העיר
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
יוליה ניקנקין, עכבר העיר

שנת תשע"ד תירשם בהיסטוריה שלנו כשנת "צוק איתן", המבצע-מלחמה שטרף את הקיץ האחרון, והותיר אחריו בעיקר הרבה שאלות וזעם. בין לבין ייזכרו כולם בחתונה של נינט, בפרשת אייל גולן או אולי אפילו בהופעה של ג'סטין טימברלייק (מלךךךךך!). מה שכנראה יישכח הם כל אותם מאבקים שלא לוו בכוכבים נוצצים או בפגזים מתפוצצים. מטבעונות, דרך רשות השידור ועד לטיולים השנתיים – פרויקט מיוחד מלווה את מי שלקחו חלק במאמץ, שבמידה כזאת או אחרת עזר ועוזר לכולנו לחיות פה קצת יותר בשפיות.

המאבקים הגדולים של תשע"ד:» טבעונות זה לא רק טרנד» חוק הפליטים: אל תגעו בילדים» הצילו את עובדי המדינה» מהפכה בכוס קפה» חוק הפונדקאות: אנחנו רוצים ילד» הניצחון של מועצת התלמידים» ספרים חדשים, מחירים חדשים» אולפני ההקלטות משלמים בגדול

מי אני: אבי כץ, מנכ"ל קרן הגשמה ובעלי רשת קופיקס.

על מה נאבקתי: "המאבק הוא למעשה מהפכה. רשת קופיקס נפתחה לפני שנה, וכבר מונה 25 סניפים ועוד 12 שעתידים להיפתח. המהפכה של קופיקס נעשתה בשלושה מעגלים: במעגל הפנימי, הבת שלי בת ה- 25, קנתה קפה בדרך למשרד ובדרך חזרה, 20 ימים מתוך חודש שלם. בזכותי היא חסכה כ-400 שקלים בחודש, ובסוף השנה תוכל לנסוע להודו. אם נחשב זאת כך: ב-26 סניפים נמכרים קרוב ל-70 אלף פריטים, יוצא שחסכנו לעם ישראל באופן מיידי 650 אלף שקל ביום. במעגל הסביבתי, רק במרכז פתח תקווה קמו 15 חנויות שמוכרות קפה ואוכל ב-5 שקלים, מה שאומר שעודדנו מגמה של הורדת מחירים. במעגל הגדול, במדינת ישראל אפשר למנות כיום 250 סניפים של הרשתות ארומה וקפה קפה, שזיהו את המגמה והורידו מהרווח שלהם חמישה שקלים על כל כוס קפה, בזמן שרשת קופיקס מנתה סניפים בודדים בתל אביב, ולא היוותה איום ממשי. במילים אחרות – אם יש 250 סניפים וכל סניף מוכר כ-400 פריטים, יוצא שהעברתי חצי מיליון שקל מהכיס של הרשתות לכיס של אזרחי המדינה"."כשמחקים אותי, אני רואה בזה ניצחון". אבי כץ על "קופיקס"

קיצור תולדות המאבק: "הסיפור הידוע גורס שהחלטתי לשנות את אופי שוק הקפה אחרי שבאחת מנסיעותיי ברחבי הארץ, נכנסתי יחד עם נוסע נוסף לחנות שירות בתחנת דלק. לקחתי 50 שקלים מהרכב, הזמנו קפה חם, קפה קר, עוגה קטנה וחבילת מסטיקים, והייתי צריך לחזור לאוטו כדי להביא עוד כסף. למעשה, כל זה היה ב-2002. את קופיקס פתחתי ב-2013 כי חיפשתי דרך לחגוג יום הולדת 50. החלטתי להגשים חלום ולתת לעצמי מתנה בשלב בחיים בו יכולתי להשקיע חמישה מיליון שקלים, למרות שהדבר היה כרוך בסיכון גדול שהעסק יכול להיכשל".

למה לדעתך לקח כלכך הרבה זמן להוזיל את מחירי הקפה? ולמה אנשים ממשיכים לקנות במחירים מופרכים?"אנשים רוצים שינוי, אבל ההבדל בין מהפכנים לאנשים שצועקים ומניפים שלטים, הוא כמו ההבדל בין החוזה לחולם – החוזה הוא זה שקם ועושה. שותף שלי מדרום אפריקה נדהם כל פעם מחדש מהאופי של הישראלים, שמפחדים לצאת פראיירים, ומרוב מאבקים סתמיים מתעייפים ברגע האמת ובסופו של דבר מוותרים. למהפכנים מצפה עבודה קשה, כי תמיד יהיה מי שיסביר לך למה אתה טועה. במשך חצי שנה כל בעלי רשתות הקפה הסבירו מעל כל מסך למה אי אפשר למכור סנדויץ' וקפה בחמישה שקלים".

יש המון רשתות שקמו בעקבות קופיקס ופועלות על אותו קונספט, אפשר להמשיך להרוויח כשיש כל כך הרבה מתחרים?"לעסקים יש שני פנים - אידיאולוגי ומסחרי. כשמחקים אותי, אני רואה בזה ניצחון. הייתי באותו מצב עם 'כפר השעשועים'. בפן העסקי, זה אמור להדאיג, אבל גם אם בטווח הקצר נדמה שאני ניזוק, בטווח הארוך החזק הוא זה ששורד - הוא זה שמרוויח כשיש מתחרים אליהם אפשר להשוות את איכות המוצר, ויודעים שהוא מצוין ביחס לכל השאר".

אתה לא צופה האטה בהתפתחות הרשת, אחרי צמיחה כל כך מהירה תוך שנה בלבד?"לא. אנשים שבויים בהרגלים שלהם ולא יפסיקו לשתות קפה בבוקר, ולכן הביקוש לא יקטן ולא יפסק. גם איכות המוצרים שלנו משתפרת עם הזמן. ככל שהרשת גדלה, אנחנו פונים לספקים גדולים שלא יכולנו לעבוד איתם לפני שנה".

שאיפות קדימה: "תחרות לטווח הארוך היא טובה, ואני צופה שבעוד שלוש שנים יהיו במדינת ישראל בין 200 ל-300 חנויות קפה בסגנון הזה, מתוכן 100 סניפים לרשת קופיקס. בדצמבר השנה צפויים להיות כ-50 סניפים בסך הכל. מי ימנע מאיתנו לפתוח עוד 50 במהלך השנה הבאה?".