שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

פסטיבל ישראל יורד אל העם

הפסטיבל, שייפתח בעוד חודשיים, מבקש להרחיב את קהל היעד שלו. בין המופעים: מחזמר על לינץ', בארוק דרום-אמריקאי ומוסיקאי רחוב מקונגו

ציפי שוחט
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
ציפי שוחט

מנהליו של פסטיבל ישראל ה 51 אינם חוששים ממופעים פופולריים וקלילים, כל עוד הם גם מצוינים. זה הקו המנחה השנה את התוכנית האמנותית, לדברי משה קפטן, המנהל האמנותי של הפסטיבל (שיתקיים בין 23 במאי ל 14 ביוני).

"המחשבה המרכזית בנוגע לפסטיבל, שהוא אליטיסטי וגבוה, היתה להרחיב את קהל היעד שלו ולעשותו מגוון יותר, ובעיקר נגיש לכל מי שחפץ להיות חלק ממנו", מוסיף קפטן. התוכנית מדגישה אמנויות במה רב-תחומיות. כך, לדוגמה, קבוצת התיאטרון "אד אינפיניטום" מאנגליה משלבת פנטומימה, ריקוד, מסיכות ומוסיקה חיה; וקבוצת התיאטרון "דה מונד" מקנדה מתאפיינת בשימוש בחפצים ובטכנולוגיה חדישה.

חלק ניכר מהמופעים ייחודיים לפסטיבל. בהם, "רקוויאם של התרסה", סיפור נגינתו של הרקוויאם של ורדי במחנה טרזין, המובא כאן במתכונת תיעודית קונצרטנטית תיאטרלית. מופע אחר, "המצעד", הוא מחזמר העוסק בשנאה וגזענות. במחזמר מאת אלפרד יורי, המועלה בבכורה ישראלית, משתתפים מבצעים מישראל, אנגליה וארצות הברית. עוד בפסטיבל, מופע הוקרה לזמרת הג'ז שילה ג'ורדן, שתופיע על במה אחת עם הרכב מוסיקאים מישראל; ומופע הקרקס-קברט של האחים פורמן (בניו של הבמאי ההוליוודי מילוש פורמן), שיוצג באוהל ברחבת תיאטרון ירושלים.

"סטף בנדה בלילי". רומבה ופאנק, ריתם אנד בלוז

דווקא משבצת היצירה הישראלית קטנה השנה בהשוואה לאשתקד: פרויקט "פרמיירה באולפן", שהביא תשע הפקות מקוריות, בוטל. עם ההפקות המקומיות יימנו מופע המחול "שש שנים מאוחר יותר" של צמד היוצרים רועי אסף והדר יונגר הראל, שיועלה בשיתוף פעולה עם צמד יוצרים צ'כי, לנקה וגנרובה ופאבל מסק; ומופעי מוסיקה: ערב פיוטים וקטעי תפילה, "כשהקול נהיה בדברו"; ערב מחווה ליוסי בנאי - "שיכור ולא מיין"; ומרתון ברהמס עם מבצעים סולנים מישראל.

תקציב הפסטיבל השנה הוא כ 12 מיליון שקלים, מיליון פחות מבשנה שעברה. שליש מסכום זה הוא תמיכה של משרד התרבות, 10% מעיריית ירושלים ואילו קרן ירושלים ומפעל הפיס תומכים בסכומים זעומים. סכום התמיכה הציבורית אינו מביא בחשבון את עליית המחירים בכל התחומים, כגון אירוח אמנים מחו"ל, בתי מלון, טיסות, שכירת אולמות וכדומה. במלים אחרות, תקציב הפסטיבל בפועל הצטמצם והיכולת להרחיב פעילות ולהשקיע בהפקות מקור הולכת ופוחתת.

עם זאת, בפרויקטים שיועלו תחת כיפת השמים בעיר גדלה מעורבותה של עיריית ירושלים בשנתיים האחרונות. "בזכות זאת אנו מצליחים להרחיב את גבולות הפסטיבל למקומות שונים בעיר", אומר מנכ"ל הפסטיבל, יוסי טל-גן, "כמו כיכר ספרא, מגדל מוזיאון דוד ומרכז העיר".
קרן אור היא תרומתן של ממשלות זרות וקרנות מחו"ל, בסכום כולל של שני מיליון שקלים. בשביל גופים אלה מדובר במנוף לחיזוק קשרי התרבות עם ישראל, ובשביל הפסטיבל זו תרומה כלכלית ואמנותית גם יחד.

חני נחמיאס בחזרות ל"המצעד". מוות מידי ההמוןצילום: אוליביה פיטוסי

לדברי טל-גן, אירוע מיוחד כמו "רקוויאם של התרסה", שעלות הפקתו יותר ממיליון שקלים, התאפשר רק בזכות תמיכתן של ממשלת צ'כיה והקרן האמריקאית לזכר רפאל שכטר, שניצח על הקונצרט המקורי במחנה טרזין. ממשלת צ'כיה גם תמכה בערב המשותף של מחול ישראלי-צ'כי וכן בהבאת הקרקס של האחים פורמן.

בנוסף אליה, ממשלת יפאן (המציינת 60 שנה ליחסים עם ישראל) תמכה בהבאתן של שתי קבוצות יוקרתיות לירושלים: להקתו של הכוריאוגרף סבורו טשיגאווארה ולהקת המתופפים "יאמאטו", שהמופע שלה יועלה בשעת שקיעה בהר הצופים.

ממשלת סין מצדה תרמה להבאת המופע הווירטואוזי "התגלות הקונג-פו - תשע מגילות". וסיועה של ממשלת רומניה מאפשר את העלאת האורטוריה "קריסטוס" של ליסט. תמיכה בהיקפים קטנים יותר סיפקו ארצות הברית, צרפת, אנגליה ואוסטריה.

בחזרה לכל המופעים המומלצים בפסטיבל>>>

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ