שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

נאחז באוויר

הכוריאוגרף והאמן הרב-תחומי היפאני סאבורו טשיגאווארה יציג עם להקתו את יצירתו "ראי ומוסיקה"

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה

"אני לא חי כדי ליצור מחול", אמר סאבורו טשיגאווארה ב‑1990 בראיון ל"לוס אנג'לס טיימס". "כאשר יש משהו שברצוני לבטא, אז אם אני מחזיק עט זה יהיה שירה, אם יש מולי קנבס זה יהיה ציור, ואם יש סביבי חלל זה ייהפך לריקוד".

אמירה זו של האמן היפאני החשוב משקפת מעל לכל את היותו הרבה מעבר לכוריאוגרף סטנדרטי. בהפקותיו אחראי טשיגאווארה גם על עיצוב הבמה, התפאורה, התלבושות והתאורה, ובמשך השנים הוא אף פעל לא מעט מעבר למחוזות המחול ­עבד בהפקות אופרה (כבמאי, מעצב וכוריאוגרף), יצר עבודות וידיאו, סרטים, מיצגים ומיצבים וגם כתב ספר.

לפסטיבל ישראל הוא יבוא עם להקתו, "Karas" ("עורב" ביפאנית), ויציג בתיאטרון ירושלים את "ראי ומוסיקה", יצירה שהועלתה לראשונה בטוקיו ב‑2010. זהו מופע של 75 דקות בביצוע טשיגאווארה ושמונה רקדנים, הבוחן את האופן שבו השתקפויות וצלילים משכפלים את העולם הממשי אך יוצרים ממד אחר, שהוא מוכר ולא-מוכר בעת ובעונה אחת. אלמנט מרכזי בעבודה הוא התאורה הצהבהבה, המכוננת עולם השזור בצלליות ובדמויות מרצדות.

טשיגאווארה, שנולד בטוקיו ב‑1953, למד אמנות חזותית ופיסול ובהיותו בן 20 פנה לבלט קלאסי. ב‑1981 החל לפעול כיוצר, בעיקר בהפקות המשלבות דיסציפלינות אמנותיות שונות. ב‑1985 הקים את להקתו עם קיי מיאטה, ובתוך זמן קצר זכה ההרכב להתעניינות ניכרת. הלהקה סיירה לא מעט, והכוריאוגרף הוזמן ליצור בלהקות מובחרות כמו בלט פרנקפורט, תיאטרון המחול ההולנדי (NDT) ובלט האופרה של פאריס.

הפריצה שלו לתודעה הבינלאומית אירעה ב‑1986, כאשר הציג את "Point of the Wind The" בתחרות הכוריאוגרפיה בבניולה, צרפת, וזכה במקום השני. היצירה, שחקרה רעיונות על "הגוף הריק", היתה מעין נקודת מוצא להתפתחות הסגנון התנועתי ומוקדי העניין שלו בעבודות הבאות, שבהן המוטיב של "אוויר" נהפך למרכזי, הן בהיבט של חלל והן של נשימה.

מתוך "ראי ומוסיקה". השתקפויות וצלילים

משום שהוא אמון גם על תכנון ועיצוב האלמנטים הבימתיים, סביבת ההתרחשות של הריקוד לרוב מעוררת עניין לא פחות מהכוריאוגרפיה. בעבודתו "Bones in Pages" הוא שילב תפאורה העשויה מ‑1,000 ספרים, 1,000 זוגות נעליים ופיסות רהיטים שננעצו במסכי פרספקס; ביצירה "Glass Tooth" נפרשו על הרצפה כמויות אדירות של שברי זכוכית; ובמופע "Green" הוא הופיע לצד בעלי חיים.

"על יצירותיו של טשיגאווארה יש לחשוב לא כעל אירועים תיאטרליים", נכתב באחרונה ב"גרדיאן" הבריטי, "אלא כעל חוויות חושיות, פיוטיות יותר מאשר דרמטיות, המתמקדות בסמל יותר מאשר בסיפור".

"ראי ומוסיקה", 7‑9 ביוני

אפשר גם:

* מופע ובו שני דואטים: האחד של ההרכב הצ'כי "DOT504", השני ­ כוריאוגרפיה של רועי אסף (שירקוד עם הדר יונגר-הראל).

* מופע של ההרכב הארגנטיני "Tangueros Del Sur".

* "בוטניקה", מופע של להקת המחול האמריקאית "מומיקס".

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ