בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

פסטיבל ישראל

קונג פו, לא כמו בסרטים

תזוזה מהירה וקפיצות וירטואוזיות לצד זרימת גוף אטית. "קונג פו - 9 המגילות" אינו מזכיר את אמנויות הלחימה מהקולנוע

2תגובות

מופע מיוחד זה, שפונה לכל הגילאים, פותח דלת נדיבה לא רק לנפלאות הווירטואוזיות של אמנות הקונג פו אלא מגיש אותה בתוך המסגרת הפילוסופיות שמתוכה נולדה ובתוכה היא פועלת. זה לא אותו מוצר ראווה של קונג פו בביצוע לוחמי-על, שאנו רגילים לראות על מסכי הטלוויזיה, שהוא תצוגה חיצונית בלבד המנותקת מן המעיין הרוחני שמזין את הקונג פו.

"9 המגילות" מביא את המכלול השלם של אמנות זאת ולפי התוכנייה המטרה היא להגיע להרמוניה ואהבה. כדי להגשים את המטרה יש לפזר את הערפל האופף את התודעה בעולם העכשווי ולעבור דרך 9 המגילות שהן: טוהר, סוטרא, התמדה ושקדנות, רוחניות, הקשבה, צורה, מסירות, רוגע, וגן עדן. בסופו של דבר, אותה וירטואוזיות של כח מרוכז היא תוצר של מדיטציה, חיפוש שקט וצלילות.

לכן גם נסוכה איזו שלווה על המופע הבוהק בווירטואוזיות של עשרות גברים נזירים. לצד התנועה המהירה, המרוכזת כאגרוף, של ארגון הגוף פנימה לחטיבה אחת, שכאילו קשורה מבפנים, ישנה גם תנועה מנוגדת של התפרשות, של זרימה, של הטאי-צ'י. של המתח שנוצר מתוך השקט. גם הקונג פו וגם הטאי-צ'י משמשים מאז שנות ה‑60 השראה לכוריאוגרפיים מערביים עכשוויים.

 

פסטיבל ישראל - הסיקור המלא>>>

ניתן לומר שזה מופע לימודי בעטיפה תיאטרלית מרהיבה. לפני כל מגילה מוקרן על גב מסך בסינית ובעברית הסבר קצר על מהות הפילוסופיה. כל סצינה בנויה כיחידה כוריאוגרפית עצמאית, כמו במחול. הכמות הגדולה של המבצעים מאפשרת שימוש רב בחלוקה לקבוצות, שכל אחת מהן מתניידת בכיוונים שונים עם משפטי התנועה שלה.

דומני שאין כאן פירוק החומרים התנועתיים של הקונג פו ובנייה מחודשת שלהן,  או ניסיון ליצור ואריאציות חדשות ­ אלא יותר חיבורים שונים של רפרטואר התנועות והעמדתם על הבמה בטכניקות כוריאוגרפיות של מחול. הדיוק הוא מרהיב כאשר כולם באוניסונו, מבצעים יחד את אותן תנועות ומעבים את האוויר באנרגיה.

תפאורה של עשרות עצים טובלים בעלים ירוקים רעננים, כנראה עצי במבוק, מלווה את כל המופע. הטבע כניגוד לעיר. העצים נראים צומחים מתוך פודיומים עם גלגלים וכך משמשים תפאורה נעה המפסלת את חלל הבמה. העצים הנעים גם משמשים כפרגודים שמאחוריהם ניתן להיעלם או להגיח.

במופע יש עשרות מבצעים שהם כולם גברים נזירים. הכוכבים הם נערים, ובמיוחד בו טיאן יו בן ה‑12. נראה, שבגוף הצעיר, של ספק ילד ספק נער, כמו בתוך נבט, טמון הריכוז של כל תכונות האנרגיה והטוהר.

Wang Jianhua

כמי שבאה ממחול, אי אפשר שלא להתרשם מאותן קפיצות גבוהות המסתיימות בנחיתה אופקית של הגוף הפרוש, אם על הבטן-חזה או על צד הגוף או על הגב. המחול המערבי מקפיד לסיים קפיצות בכיפוף ברכיים כבלם זעזוע, והנה כאן הנפילות הן ישירות, בחבטה יבשה והעצמות נשארות בשלמותן.

יש שימוש עשיר בחפצים, כמו כלי נגינה, מטריות, מקלות, מטאטאים. גם כאן השימוש שונה מאשר במחול או בתיאטרון במערב: המבצעים אוחזים בחפצים, אבל בדרך כלל אינם משתמשים בהם, כאילו מבקשים להראות שהם יכולים להמשיך בביצוע המושלם של תרגילי הקונג פו למרות שהם אוחזים בחפץ.

אחד הקטעים היותר מרשימים הוא מחול הצפרדעים, שבו הרגליים מקופלות ומונחות על המפרקים של הידיים, כשהכפות דוחפות את הרצפה לצורך התקדמות בקפיצה. מרשימים לא פחות הקטעים של תנועה זורמת איטית, שבהם ניתן לראות את מתח האנרגיה שבתנועת הידיים. ובסצינה האחרונה, המתארת גן עדן, טובלים עשרות הנזירים בים של עננים שנוצרו על ידי העשן שמילא את הבמה עד מעל ראשם. זה מופע יפהפה, חבל שהתוכנית הלא שגרתית הזאת תועלה בישראל רק ארבע פעמים.

"קונג פו ­ 9 המגילות" (הרפובליקה העממית של סין). כוריאוגרף: ליו ג'ן. סולנים: ואנג ג'יאן-לי, בו טיאן יו. תיאטרון ירושלים, פסטיבל ישראל. 1.6



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו