סחבת במינוי מנהל חדש לפסטיבל ישראל

טרם נמצא מחליף ליוסי טלגן, מנהלו הפורש של הפסטיבל, שהודיע על עזיבתו באוקטובר האחרון

תמר רותם
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
תמר רותם

לקראת פתיחתו של פסטיבל ישראל ה-53 בסוף השבוע, גוברת התהייה מדוע טרם נמצא מחליף ליוסי טלגן, מנהלו הפורש של הפסטיבל. באוקטובר 2013 הודיע המנהל הוותיק של פסטיבל ישראל כי לאחר 22 שנות ניהול, יפרוש מתפקידו. זו לא היתה הפתעה. טלגן עבר את גיל הפרישה, ובשנים האחרונות לא הסתיר את כוונתו הנחושה לפרוש. ההנהלה הציבורית של הפסטיבל, בראשות דן הלפרין, הגיבה באותו עיתוי בהודעה על הקמה של ועדת איתור למשרות המנכ"ל ומנהל אמנותי לפסטיבל (שכן גם משה קפטן הודיע כי לא ימשיך בתפקידו). אולם עד כה, ובמשך חודשים רבים, לא נעשה כל מאמץ לאייש את שני התפקידים.

בבורסת השמות לאיוש המשרה הוזכרו בין השאר נעם סמל, נאווה דיסנצ'יק - יועצת ראש העיר ירושלים לענייני תרבות, אייל שר מקרן ירושלים ואחרים. בכירים בניהול התרבות בישראל טוענים שמבחינת סדרי הניהול התקינים, מנכ"ל חדש היה אמור לעשות חפיפה עם טלגן בזמן הפסטיבל וכי בעקבות הסחבת שנוצרה, אין די זמן לעבוד על תוכנית הפסטיבל הבא. הם הביעו חשש שמא העניין יפגע באיכות התוכנית. "יש כאן אי הבנה מצד ההנהלה הציבורית של הפסטיבל", אמר אחד מהם. "העבודה על פסטיבל ישראל היתה צריכה כבר להתחיל. מי שחושב שמדובר בלהרים טלפון לאיזה זמר ישראלי ולומר לו בוא להופיע, לא מבין את החומר. צריך לסגור מופעים בחו"ל, לתאם לוחות זמנים עם אמרגנים בחו"ל, וכל המורכבות הזו דורשת זמן".

יוסי טלגן. לא מתכוון להישארצילום: פייר תורגימן באובאו

בוועדת האיתור חברים הלפרין עצמו, ראש מינהל התרבות בעבר מיכה יינון וראש הסגל בעיריית ירושלים, מיכל שלם. הוועדה נפגשה פעמיים: לפני כמה חודשים ולפני כעשרה ימים. דן הלפרין, יו"ר ההנהלה הציבורית, התקשה להסביר את הסחבת. לדבריו, עיריית ירושלים ביקשה להיות מעורבת בתהליך הבחירה, ונציגתה, שלם, עמדה על כך שהליך הבחירה ייעשה על ידי חברת מיונים. "לצערי, הדברים לקחו זמן", אמר. לדבריו קול קורא יפורסם בשבוע הבא.

טלגן עצמו אמר כי הוא אינו מתכנן את השנה הבאה. "הודעתי בצורה הכי מסודרת על העברת השרביט, אבל אני לא מתכוון להישאר מעבר לפסטיבל הנוכחי".

עוד נשאלת השאלה, מדוע יש צורך במבדקים בחברת השמה כשמדובר במשרה שבה המועמדים הם בעלי מעמד וניסיון שמדבר בעד עצמו? לדברי שלם, בכל הגופים שעיריית ירושלים מעורבת בהם היא עומדת על כך שייערכו הליכים נאותים של שקיפות, כמו שנעשים בחברות בין־עירוניות או ממשלתיות. שלם אישרה שמודעת המכרז תתפרסם בשבוע הבא.

"אנחנו רוצים שיהיה מכרז שקוף ופתוח שיפורסם באתר ובמודעה, ולא בקליקה סגורה שבוחרת את האנשים", היא אמרה. "אני יכולה להבין למה אנשים לא אוהבים את המיונים הללו. ההליך שהוא לא תפור וכולם באים באופן שיוויוני להליך הבחירה, זה גורם לרעשים במערכת". לדבריה אין כל סחבת, שכן בכל תהליך חדש לוקח זמן לגבש קריטריונים ולקבל אישור יועצים משפטיים. "לאור התהליכים שקיימנו במגדל דוד ובלהקת אורה ועוד, אין לי ספק שייגשו הרבה מועמדים וייבחר המועמד הראוי", היא הוסיפה.

עיריית ירושלים שותפה רק בחלק קטן ממימון הפסטיבל, כ-1,100,000 שקלים, לעומת פי שלושה ממשרד התרבות. התקציב הכולל של הפסטיבל הוא 11 מיליון שקל.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ