תזמורת קאמרטה במוזיאון ת"א - אמש - הארץ
קונצרט

תזמורת קאמרטה במוזיאון ת"א

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
חגי חיטרון

קונצרט זה של תזמורת קאמרטה בניצוח מייסדה ומנהלה המנצח אבנר בירון, ובכיכובו של בנו, נגן הבאסון  מור בירון, חבר הפילהרמונית של ברלין, היה ארוך מהדרוש. כנגד הטענה הזאת מתייצבת כמובן השאלה מה פסול באריכות, מה רע במתן תמורה נדיבה  יותר על דמי הכרטיס.  תשובתי מיוסדת על טעם אישי, בלי יומרה לנכונות אובייקטיווית : אם מרכיב באריכות הוא הקונצ'רטו התפל לבאסון מאת רוסיני ( אגב, דבר קיומו נודע רק לפני כתריסר שנים) אין זה שדרוג; תוספת התמורה למאזינים ראויה במקרה זה לתואר  "כל המוסיף גורע".

מלבד רוסיני ניגן בירון כסולן קונצ'רטו בסי-במול מג'ור המבוסס על שני פרקים אינסטרומנטליים מתוך קנטטות של באך ועל אריה לאלט מתוך אחת מהן (קנטטה 169). בתוכנייה לא צוין, משום מה, אם המיחזור מיוחס לבאך עצמו, או  שמא מדובר במיחזור של מיחזור, אולי פרי יוזמתו של נגן באסון בן ימינו.  הפרק האמצעי בקונצ'רטו, במקצב סיציליאנה, הוא פנינת היצירה. פרק זה  התנהל - לפחות באוזניי  - בטמפו מהיר מדי, נחפזות שגרעה ממידת החן האצורה בו. אשר לנגינת הסולן: בכל אשר עשה התבלט בירון לא רק ביכולת טכנית אלא -  ובעיקר - במאמץ לשוות יופי והיגיון אמנותי לכל פראזה.     

הקונצרט נפתח בקטעים מתוך הסוויטה לבאלט "דון ז'ואן" מאת גלוק, יצירה נעימה מאוד שבקטע המסיים שלה מככב "מחול הפוריות" הקצר, הידוע מהאופרה "אורפיאו ואאורידיצ'ה" של גלוק. ביצוע  היצירה כולה התממש בזריזות מיתרים מרשימה אך  בעזוז מוגזם; התבקשו פחות תנופה וכוח וצליל עדין יותר.

בסיום קיבלנו את הגירסה המלאה, עם קריין, ל"מעשה בחייל" של סטרווינסקי. אל שלושה נגנים מתוך קאמרטה, ובראשם הכנרת נטלי שר, הצטרפו אורחים: החצוצרן יגאל מלצר, הטרומבוניסט  טל בן-רעי, הקלרינטיסט איליה שוורץ ונגנית כלי ההקשה קרן פנפימון-זהבי. את תפקיד הקריין מילא ערן צור, שקרא את תרגומו המחורז של ירון לונדון לטקסט של שארל פרדיננד רמיז בנימה נכונה, מעוררת עניין, עם הבלטות מדודות ובלי להפריז.   

תזמורת קאמרטה. מנצח: אבנר בירון. סולן: נגן הבאסון מור בירון. קריין : ערן צור. מוזיאון תל אביב, מוצ"ש 9.6

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ