בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

"ריגולטו" באופרה הישראלית: האב, הבת ורוח המוסיקה

האופרה של ורדי היא יצירה בעלת אמירה פמיניסטית, אלא שהנשים בתוכה לגמרי לא מודעות לכך. התבלטה בייחוד הילה באג'יו בתפקיד "ג'ילדה"

תגובות

לכאורה, במרכז תשומת הלב של האופרה הזאת ניצבים גברים: היא נקראת על שמו של ריגולטו, המוקיון הגיבן המוציא לפועל את מעשי הנוכלות של אדונו הדוכס, ומשלם על כך בכל היקר לו. האריה הידועה ביותר מתוכה, על ההפכפכות של הנשים מושרת על ידי הדוכס, שתאוותו מניעה את העלילה. בהפקה של הבמאי פאונטני והתפאורן לזרידיס מקומן של הנשים בכלובי זכוכית: או כפרפרים שסיכה ננעצה בהם בארמונו של הדוכס, בארונות תצוגה, או בבית שקירותיו זכוכית בו נועל ריגולטו את בתו, ומשלה עצמו שבכך יגן עליה מפני תאוות אדונו, שאותן הוא משרת בשמחה כשמדובר בבנות של אחרים.

אבל דווקא בשל כך בולטת העובדה שהנשים באופרה הזאת לא רק שאינן הפכפכות; הן ממוקדות מטרה ומסורות לרצונן, גם אם ברור להן שיאלצו לשלם על כך מחיר כבד. כך, מדלנה, אחותו של הרוצח ספרפוצ'ילה, שמוכנה לעשות הרבה כדי להגן על חיי הדוכס, שהוא לקוח מועדף, וכך - כמובן - גם ג'ילדה, בתו של ריגולטו, שלמרות שהיא יודעת כי אהובה בוגד בה, מוכנה להקריב עצמה כדי להציל את חייו, ולסייע לאשה אחרת.

יוסי צבקר

באופן פרדוקסלי, האופרה - שבה בדרך כלל העלילה היא תירוץ אידיוטי למוסיקה נהדרת - כמו יצירות אחרת מן התקופה שהרבה לפני שחרור האשה, היא יצירה בעלת אמירה פמיניסטית, אלא שהנשים בתוכה לגמרי לא מודעות לכך. אבל מבלי שאביע דעה על האיכות המוסיקלית, היה זה תיאטרון מרתק, עם שני קולות ונוכחיות גברים מרשימות - קרלוס אלמגוור בעל הקול האדיר כריגולטו, וז'אן-פרנסואה בוראס בעל הטנור הגברי המעוגל בתפקיד הדוכס. אבל ככל שהדבר נוגע לי - ואעיז לומר שלכל צופה-מאזין באולם, בהפקה הזו האופרה היתה צריכה להיקרא "ג'ילדה", בזכות הילה באג'יו שבתפקיד מורכב מאוד היתה הקסם בהתגלמותו, כשהקולורטורה של התפקיד היא כאילו דבר מובן מאליו ופשוט בנוכחות זוהרת.

האופרה הישראלית מציגה: "ריגולטו", מאת ורדי. בימוי: דיויד פאונטני. במאית מחדשת: יוליה פבזנר. תפאורה: סטפנוס לזרידיס. תלבושות: סו ווילמינגטון. תאורה: פול פיינט. מחדש תאורה: אייל לוי. מנצח: דניאל קלגרי



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות

כתבות שאולי פספסתם

*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו