שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל

אמש בקונצרט: צמא לקצת אופראיות

נעם בן זאב
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נעם בן זאב

יש מנצחים שלהם ידיים מושלמות בדיוקן, תנועות אלגנטיות, ונוכחות פיזית שופעת כריזמה ועידון - אבל שלא ניחנים בכשרון מוסיקלי ונעדרים מנהיגות והתזמורת לא נענית להם; ולעומתם – מוסיקאים - מנצחים פנטסטים שגורמים לתזמורת לשיר, למרות שידיהם כבדות ותנועותיהם מטושטשות וכל הופעתם אומרת סירבול. ריקרדו מוטי האיטלקי, ששמו הפך לאגדה, נהנה כמעט מכל העולמות: עלייתו על הבמה כבר מעוררת רחש התרגשות: תמיר, אלגנטי, רעמת שיערו השחור מגיעה עד כתפיו למרות 70 ויותר שנותיו; וכשהוא מתחיל לנצח - תענוג: ידיים שמציירות את הצלילים באוויר, מדוייקות עד לקוצו של פיאניסימו ושבריר של חלק 16, והתזמורת, וכאן גם מקהלה וסולנים - תחת שרביטו מאות האנשים האלה הופכים לכלי גמיש, נענה לכל צל של תנועה. כך הפך הרקוויאם של ורדי, יצירת הענק נפלאה הזאת, לחומר ביד היוצר בניצוחו.

ולמה "כמעט" מכל העולמות? כי בדבר אחד, לפחות לפי ערב זה, לא חנן אלוהים את מוטי, והוא היכולת לרגש. הרבה פעמים מאשימים מנצחים שהם מתייחסים לרקוויאם של ורדי כאילו היה עוד אופרה שלו, ומגזימים בהבעה בביצועו, ומשתפכים ברגש; ואכן, זו אינה אופרה, וקטעי הסולו אינם אריות אופראיות איטלקיות: הרקוויאם הוא מיסת אבל, והיצירה הכי רצינית בעולם. אבל אתמול בהאנגר היה חשק לקצת אופראיות בביצוע, קצת רגש, קצת רוח - כאב ב"לקרימוזה", הרבה חיל ורעדה ב"דיאס אירה" (יום הדין), תחינה ב"ליברה מה" (הושיעני); ובקיצור, דרמה. כן, דווקא כמו באופרה. לא קיבלנו דבר מכל זה. השעה וחצי תיקתקה כמו שעון, בצליל גדול ויפה בהתחשב באכסניה הפגומה מבחינה אקוסטית, ובמקצועיות כמו שרק הפילהרמונית יודעת. אבל רגשית הכול היה שטוח, ומרגע מסויים משעמם. היחיד שסיפק את הדרמה בערב היה זמר הבאס דימיטרי בלוסלסקי: על הטנור שגלש לצליליו מלמעלה ומלמטה, ועל שתי הזמרות, היתה היצירה הזאת גדולה מדי.

התזמורת הפילהרמונית הישראלית מציגה: הרקוויאם מאת ורדי עם מקהלת קולגיאט כוראל סונים: קרסימירה סטויאנובה, יקטרינה גובנובה, מריו זפירי, ודימיטרי בלוסלסקי מנצח: ריקרדו מוטי האנגר 11, נמל תל אביב


ריקרדו מוטיצילום: רויטרס

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ