בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

מסביב ל"שלוש אחיות"

הבמאי אנדרי קונצ'לובסקי איפשר לשחקניו המעולים של תיאטרון מוסובייט להפיח חיים בדמויות הצ'כוביות ובהחלט שכנע בזעקה של הדמויות ש"צריך לחיות", גם אם לא סיפק רמז לתשובה למה ואיך

תגובות

אחד הדברים הבולטים בהצגה שביים אנדרי קונצ'לובסקי (שמוכר לצופים במערב בעיקר מסרטיו) על פי "שלוש אחיות" של צ'כוב הוא נסיונו להפקיע את המחזה מן הריאליה שלו ולהעמידו בהקשר על זמני וחוץ תיאטרוני. וכך מתחילה ההצגה כששלוש האחיות בלבן מרחפות בחלל הבמה על נדנדה גדולה ומשחררות לאוויר פרחים לבנים-כסופים. בין המערכות מוקרנים לקהל קטעי ראיונות עם השחקנים על יחסם לתפקידיהם ולצ'כוב, וכיוון ששחקני ההפקה בתיאטרון מוסובייט הם כוכבים לקהל רוסי, היה בוודאי בכך ערך מוסף לאותו קהל. אני נהנתי מחן ההערות של כמה שחקנים שלא לקחו את המעמד ברצינות, אבל הייתי יכול להסתדר בלי החלק הזה. ואילו בסוף ההצגה, כיוון שהחיילים עוזבים את עיר מגורי האחיות ונוטלים כביכול את הטעם לחייהן, זכינו לצילומי צבאות צועדים למלחמה, ונדמה לי שראיתי על המסך גם קסדות גרמניות מימי מלחמת העולם השניה. כשהאחיות זועקות על רקע זה "צריך לחיות", חשבתי לי שזה להעמיס קצת יותר מדי על צ'כוב המסכן.

ללא התוספות, קונצ'לובסקי מאפשר לשחקניו המעולים להתעמק בתפקידים העסיסיים, מתייחס בכבוד רב לטקסט הצ'כובי, ובדרך כלל מחריף את המעמדים הרגשיים: כך במערכה השלישית נתקפת אירינה בהיסטריה לנוכח העתיד האפור הצפוי לה, מעמדי השכרות של הרופא צ'יבוטיקין ואנדרי מקבלים פיתוח ביד רוסית רחבה, וכל פאוזה מקבלת את הזמן שלה. מבחינת פרשנות בתוך המחזה בולט הנסיון של הבמאי לשוות לזיכרונותיו של הדוקטור צ'יבוטיקין הזקן מימד משמעותי יותר בהצגה.

ומעבר לכך זהו קונצרט של משחק של אמנים בשלים ומיומנים, ומכך נהנים תפקידים שבדרך כלל לא זוכים לתשומת לב במחזה הזה: כך למשל פדוטיק ורודה, שני תפקידים שבהפקות "תכליתיות" מערביות רבות נותרים מחוץ להצגה זכו כאן למימוש מלא חיים מצד וולדיסלב בוקובין ויבגני רטקוב. הגברים המאוכזבים – קוליגין, בעלה רחב הלב של מאשה וסוליוני המוזר, המאוהב באירינה, הפכו לדמויות מלאות ומעוררות אהדה רבה הודות לאלכסנדר בוברובסקי וויטלי קישנקו (בהתאמה). אלכסנדר דומוגרוב לא חשש להפגין את מוגות הלב של וורשינין, ושום צופה לא יכול היה להישאר שווה נפש לנוכח כאבה של יוליה וויסוצקיה בתפקיד מאשה, כשהיא צונחת לרגלי וורשינין העוזב ונאחזת בהם כטובע בקש.

בסופו של דבר הבליט קונצ'לובסקי היטב, עם שחקניו, את הנושא של המחזה, שהוא – כך נדמה לי, שלמרות כל הכאבים "צריך לחיות", אם כי לאף אחד אין תשובה לשאלה הגדולה, "למה צריך."

תיאטרון מוסובייט מעלה "שלוש אחיות" מאת אנטון צ'כוב. בימוי: אנדרי קונצ'לובסקי. זו היתה ההופעה האחרונה של התיאטרון בביקורו זה בישראל, שכלל גם הצגות של "הדוד וניה".



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו