"החיים בשלוש גרסאות" מבויימות מדי - אמש - הארץ

"החיים בשלוש גרסאות" מבויימות מדי

ארבע דמויות במפגש חברתי החוזר שלוש פעמים בניסיון לגלות פנים אחרות. אבל מה לעשות שהדמויות דוחות מכל הזוויות?

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מיכאל הנדלזלץ

"החיים בשלוש גרסאות” הוא עוד מחזה של יסמינה רזה, המוכרת לצופים בעולם ובארץ מ"אמנות" (המוצג בימים אלה בארץ בפעם שנייה) ו"אלוהי הקטל", שהיה גם לסרט מצליח. כמו במחזות האחרים, היא מציגה חיי אנשים בגיל ובמעמד בינוני, כשבכל פעם יש סוג של תרגיל שחושף את ה"בפנוכו" של יחסים תקינים לכאורה.
הפעם זה ערב חברתי מפוספס. המדען הלוזר מתמזמז עם אשתו במיטה בעוד הילד שלהם מסרב להירדם, וחבר בכיר מהעבודה, עם אשתו, באים לביקור שנקבע למחרת. החבר הבכיר מתעלל בלוזר ומתעמר באשתו שלו, אשת הבכיר משתכרת וחושפת אמיתות מכוערות, ולאשת הלוזר יש אולי רומן עם הבכיר, אבל היא גם מתייצבת להגנת בעלה, שהוא גם מדוכא וגם מעמיד פנים שהוא בז לכולם. הטריק הוא שהקהל זוכה לראות שלוש גרסאות של הערב, די שונות, שבכולן חוזרים אותם מרכיבים בניואנסים שונים, אם כי כולם מגיעים בערך לאותו מקום.
בימוי ערב כזה דורש מה שהצרפתים קוראים "אספרי" ו"שארם", ואני אקרא לו סתם טעם טוב וחוש מידה. אבל הבמאי אמיר י. וולף למד קולנוע והוא לא ייתן לצופים לשכוח זאת. לכן הגרסה השנייה היא מוסרטת ומוקרנת, כשהשחקנים מבליחים מדי פעם, ולא ברור בשביל מה זה טוב. ובגרסה הראשונה וביניהן יש ריקודים מסוגננים, ללמדנו שהכל בעצם מין מחול חברתי.
הכל טוב ויפה, אבל כדי ששלוש גרסאות של אותם חיים יעניינו אותנו, צריכים להיות חיים על הבמה. וכאן יש הרבה מהומה ודמויות שמצוירות בקווים גסים, רחבים ומטושטשים. גלעד קלטר הוא הלוזר, ויובל ינאי הוא חברו הפומפוזי. נועה קולר היא אשת הלוזר, שמצליחה להגניב כמה רגעים חביבים, ונטע שפיגלמן מגזימה רוב הזמן את האשה הפשוטה יחסית, שהיא בעצם חכמה מכולם. הבעיה העיקרית בעיניי היא שהם הצליחו היטב לשכנע אותי שגיבורי המחזה הם אנשים דוחים ולא מעניינים. ואני משוכנע שהם לא באמת כאלה. הייתי רוצה לראות גרסה רביעית, עם קצת פחות במאי, שבה היוצרים יאהבו את הגיבורים קצת יותר, כי נדמה לי שמגיע להם. וגם לי.
תיאטרון גשר מעלה “חיים בשלוש גרסאות” מאת יסמינה רזה. תרגם: דורי פרנס. ביים אמיר י. וולף. תפאורה: מיכאל קרמנקו. תאורה זיו וולושין. מוסיקה: יובל בנאי. תלבושות: לירון בליט ואופיר חזן

כך זה נראה בסוף הגרסא השלישית: גלעד קלטר, נועה קולר, יובל ינאי ונטע שפיגלמןצילום: דניאל קמינסקי

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ