בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

הפסנתר של מוצרט

הפסנתרן אלכסנדר קורסנטיה הציג את העלילה המוסיקלית לוקחת הלב של מוצרט לאוזן בת ימינו, הרגילה לצלילים החזקים של פסנתר מודרני

תגובות

הפסנתרן אלכסנדר קורסנטיה, שהחל את הרומן עם הקהל כאן כאשר קצר את הפרס הראשון בתחרות ארתור רובינשטיין ב-1995, ביקר מאז בארץ פעמים רבות - כאמן מבצע וכמורה. במוצאי שבת הוא ניגן עם תזמורת קאמרטה את הקונצ’רטו של מוצרט בדו מג’ור ק’ 467, הידוע בכינוי “אלווירה מדיגן” (ע”ש סרט שבו שימש חלק ממנו בפס-קול).

קורסנטיה לא ניסה לחקות את הארטיקולציה החדה (הפרדת צלילים) של פסנתרים בתקופת צמיחתם (לרבות שנות פעילותו של מוצרט), כלומר צלילי “פורטפיאנו”, אלא הציג את העלילה המוסיקלית לוקחת הלב לאוזן בת ימינו, הרגילה לצלילים החזקים של פסנתר מודרני.

כאשר האוזן היא בת ימינו וכאשר מדובר בקונצ’רטו מסוים זה של מוצרט יש למבצע אתגר: להפיק את הפרק האטי של היצירה בלי להיסחף למתקתקות מסוימת שנקשרה לו באופן אסוציאטיבי, מתוקף הצמדתו לסרט “אלווירה מדיגן” (והשמעות רבות ברדיו). קורסנטיה אכן נמנע כאן במובהק מכל התפייטות “חלומית” ונקט רטוריקה פשוטה שכמו ריעננה את המנגינה הידועה. לאחר ה”אלגרו ויוואצ’ה” המסיים את היצירה הגיב הקהל בתשואות שהניבו הדרן נדיב – הבלדה מס’ 4 של שופן.

על מנה זו בכיכובו של קורסנטיה נאלצתי לוותר - כדי לחטוף טפח מקונצרט אחר, קאמרי, שהתרחש במוזיאון באותה שעה ממש: שלישייה צעירה מלונדון, פסנתר, כינור וצ’לו, ושמה “ראוטיו” (הצ’לנית היא ישראלית, עדי טל), ניגנה שלישיות של מוצרט בגלריית המוזיאון למעלה, על רקע קירות עטורי אמנות. כאן התקרבנו יותר, סביר לשער, לצלילי פסנתר כמו שדימיין ואף שמע מוצרט עצמו, משום שהפסנתרן לא ניגן בפסנתר אלא בפורטפיאנו (שנשאל מאוניברסיטת בר-אילן).

לשמע הצלילים העדינים, המקסימים, המאוד ארטיקולטיוויים ברגסיטר הגבוה (כך זה בפורטפיאנו, כאמור), שהפיק יאן ראוטיו, לא היה אפשר אלא “לקבוע” שזה אכן הכלי המתאים למוצרט של הפסנתר, הן ביצירות קאמריות והן בקונצ’רטי. בהינתן תנאים אקוסטיים שמסייעים לכלי האינטימי להישמע בעוצמה אפקטיווית, יצירות של מוצרט (ומן הסתם גם היידן) יוצאות נשכרות מביצוען בו; הכלי כאילו עושה במידה מסוימת את העבודה בשביל הפסנתרן.

יש אפוא לקוות שמוזיאון תל אביב יארגן עוד מופעי מוצרט כאלה (וגם היידן) עם פורטפיאנו. היחשפות לצליל ה”אותנטי” של פסנתר בן התקופה הקלאסית תעשיר גם את חווייתם של מאזינים שימשיכו בכל זאת להעדיף את צליליו של פסנתר מודרני.

תזמורת קאמרטה בניצוח אבנר בירון עם הסולן אלכסנדר קורסנטיה בפסנתר; טריו “ראוטיו” מאנגליה. שני האירועים במוזיאון תל אביב, 25.5



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו