האם המהפכה התחילה? - אמש - הארץ

האם המהפכה התחילה?

כשלהב שני, בסך הכל בן 24, ניצח על התזמורת כל האווירה של קונצרט הפתיחה השתנתה לגמרי

נעם בן זאב
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
נעם בן זאב

יש רגעים כאלה, שהם לכאורה מקריים, אולי חד-פעמיים, אבל ההדהוד שלהם מסרב לגווע, ומביא עימו תגובות שרשרת שאת תוצאותיהן קשה אפילו לשער. כשמנצח ישראלי עולה לקונצרט בסידרה לפתיחת העונה של הפילהרמונית הישראלית, זו לכשעצמה חדשה מסעירה: הלא המשבצת הזאת שמורה לזובין מהטה, או לפחות לאיזו אושית ניצוח בעלת שם עולמי, לפחות מי שהייתה בעלת שם עולמי, ולגינונים הפומפוזיים הישנים. אבל כשהישראלי הזה הוא כולו בן 24, נראה נער, חיוך רחב ואותנטי קורן מפניו, והוא מביט על הקהל ואל התזמורת בגובה העיניים - תקדים כזה הוא כבר רעידת אדמה.

נכון, להב שני הוקפץ לסידרה הזאת במקום מנצח מהעולם הישן שביטל (קורט מאזור).

להב שני מנצח על התזמורתצילום: פיטר אברטס

הוא לא נבחר לכך מלכתחילה, אבל דווקא הוא הוזמן - וכל האווירה של קונצרט הפתיחה השתנתה לגמרי. פתאום הייתה זו פילהרמונית חדשה - גם בנגינה.

"פתיחה על נושאים עבריים" של פרוקופייב, יצירה אוריינטליסטית מפוהקת שלאוזני מאזינים בישראל בכלל נשמעת מלאכותית בגלל המוזיקה הפסבדו-יהודית שבה, קיבלה תחת שרביטו צבעוניות והומור שלא נשמעות בתזמורת הזאת.

הפרקים הראשונים של הסימפוניה הראשונה של מהלר לסיום: שני סיפר באמצעותה סיפור מותח ועשיר בחילופי רגש וצבע, והיה ברור שהוא עושה מוזיקה יחד עם התזמורת. לא מצווה עליה באדנות, לא מנסה להוכיח דבר, אלא יוצא איתה למסע. לא כל הכניסות היו מדוייקות, והבאלאנס לא תמיד היה מושלם, אבל מוזיקה ספונטאנית נשמעה שם וזה היה כיף.

מאבק הדורות נשמע בקונצרט הזה גם כן, כשהפילהרמונית הישנה דרך הסולן הפסנתרן, רודולף בוכבינדר, השתלטה לרגע על הסצינה בביצוע משמים של קונצ'רטו "הקיסר" של בטהובן. הספק התעורר, כי שני, והנגנים הצעירים שממלאים עוד ועוד את שורות התזמורת, נכנעו לרגע לבוסר שאכלו אבותיהם. במהלר זה נגמר, והמחשבות על מהפכה חזרו לנבוט: בפיאניסימו בינתיים, אבל אולי הן עוד יתגברו.

התזמורת הפילהרמונית הישראלית בקונצרט לפתיחת העונה מנצח: להב שני; סולן: רודולף בוכבינדר, פסנתרן מיצירות פרוקופייב, בטהובן ומהלר היכל התרבות תל אביב,7.10

תגובות