ערב עדין ונעים לאוזן של רביעיית "קוס" - אמש - הארץ

ערב עדין ונעים לאוזן של רביעיית "קוס"

רביעיית כלי הקשת “קוס” מברלין בלטה בהפקה עדינה, תכונה שניכרה גם בצליל המצורף של התלכיד וגם בפראזות שבהן נשמע אחד הנגנים לבדו

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
חגי חיטרון

כבר בפתיחת העונה, נחת באולם המשובח של הקונסרבטוריון התל אביבי אחד האירועים החשובים בעונה הקאמרית כולה: קונצרט בכיכובה של רביעייה אורחת ובו יצירות מאת שני מלחינים מובהקים של ספרות הרביעייה: היידן, מיייסד הז'אנר, וכנגדו שוברט – שנאלץ להתמודד עם ההישגים הגדולים של היידן, מוצרט ובטהובן.

למן ההתחלה בלטה רביעיית כלי הקשת האורחת "קוס" מברלין בהפקה עדינה, תכונה שניכרה גם בצליל המצורף של התלכיד וגם בפראזות שבהן נשמע אחד הנגנים לבדו. גם ממושב קרוב לבמה התקבלה הרביעייה - חבריה הם יאנה קוס ואוליבר וילה בכינורות, ויליאם קולמן בוויולה ומיכאיל חנזריאן בצ'לו - כהרכב שתפוקתו ערבה לאוזן מאוד, בכל רמות העוצמה. מלבד היידן (רה מג'ור, אופ' 50 מס' 6) ושוברט (ד' 887) נוגנה בידם רביעיית המיתרים מס' 3 של בנג'מין בריטן.

רביעיית "קוס"צילום: Neda Navae

הרביעייה של היידן, הנמנית עם קובץ "הרביעיות הפרוסיות" שלו, אינה נמנית עם המנוגנות תדיר, ועובדה זו מתבארת בקלות: היצירה אינה מקרינה את מה שאפשר לכנות בלשון פופולרית "רגעי השראה" אלא בעיקר מקצועיות והמון תחכום. אין היא מזדמרת מיד, וחרף לשונה הקלאסית השווה לכל אוזן היא משיגה את מלוא הרושם הטמון בה רק בהאזנה שנייה או שלישית.

שונה מאוד הוא מעמדה של הרביעייה בסול מג'ור מאת שוברט: זו יצירה מרכזית, הן במסדר יצירותיו והן בספרות הרביעיות בכלל, קשה, חריפה, אך ממכרת מיד. שוברט משתקף בה גם כאמן השיר וגם כמלחין שבונה סיפור רב קסם מקטעים שמספרים על היסוסים, חיפושים, סערות עצורות ולא עצורות. האתגר למבצעים קשה, ועל דרכה של רביעיית קוס מולו אפשר לחלוק. הביצוע שהגישה היה מעניין במישור הפרטים, אבל לפחות בהאזנה זו לא השתכנעתי מהתמונה הכללית שצוירה. דוגמה בולטת: הנושא הלירי לאחר היסוסי הפתיחה בפרק הראשון. הנגינה היה אנליטית, קצוצה, חסרת מה שאפשר לכנות "מידה של השתפכות רצויה". אישית חשתי זאת בעיקר בנגינה של הצ'לן, שהתקבל תכופות כנמנע מלנצל "הרמות להנחתה" ששוברט סיפק לו. אבל גם אם לא מסכימים עם דרכה של "קוס" ביצירה מרכזית זו של שוברט יש להודות למארגני "ברלין דייז" (מכון גיתה, הסניף הישראלי) על הבאת ההרכב הברלינאי לביקור בארץ: הפגישה עם צלילו ועם פרשנותו היתה חוויה מעשירה.

רביעיית המיתרים "קוס" מברלין, במסגרת אירועי "ברלין דייז". אולם הקונסרבטוריון בתל אביב, 6.10

תגובות