בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרט

להכיר את וורישק

תגובות

הקומפוזיטור הצ'כי יאן וצלב וורישק, שנולד ב-1791 בבוהמיה, חי רוב שנות בגרותו בווינה. בה הכיר את בטהובן ואת שוברט ובה מת, בגיל 34. הסימפוניה היחידה שחיבר בוצעה בשבוע שעבר בקונצרט פתיחת העונה של התזמורת הקאמרית הקיבוצית-נתניה. הפגישה אִתה היתה מרכז הקונצרט, אף שניצבו לצדה מוצרט ומנדלסון, לא פחות.

מזווית ימינו, ולפי הסימפוניה, וורישק לא חיפש להתוות סגנון חדש אלא הלך בדרכו של בטהובן (המוקדם) עם השפעות שוברטיות. הפרק השלישי של הסימפוניה מעורר השתאות וחדווה, והזכיר לי במוטיב מסוים דווקא את מנדלסון, אף כי האחרון היה צעיר מכדי שוורישק יכיר יצירות משלו. פרק זה, "סקרצו", מתאים לשמש כרטיס ביקור לסימפוניה ולוורישק. הפרק האטי מרשים אף הוא, הראשון נשמע באנלי יחסית והאחרון, "אלגרו קון בריו", משכנע בתנופתו. אפשרות להכיר מזומנת מיד, בהקלדת Vorisek בתוך חלונית החיפוש ביוטיוב.

דודו בכר

בחלק אחר של הקונצרט הופיע כסולן קרל־היינץ שיץ, חלילן אורח מאוסטריה, וביצע את הקונצ'רטו לכינור של מנדלסון בנוסח לחליל (שחייב שינויים אחדים, לא מהותיים). הקונצ'רטו לא יצא נשכר מהניסיון הזה, שהתאפיין בהדגמת זריזותו של החלילן, אפס חשיפה של היבטים חבויים ביצירה והמחשה מדוע כינור הוא כלי נחשב לאין ערוך יותר מאשר חליל. נגינתה של התזמורת לאורך כל הקונצרט היתה טובה מאוד, תחת ידו של המנצח שלו עד־אל. פרשנותו, לטעמי, נטתה יתר על המידה לעוצמות גבוהות.

תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית, פתיחת העונה בניצוח מנהלה המוסיקלי החדש שלו עד־אל. סולן: החלילן האוסטרי קרל־היינץ שיץ. מוזיאון תל אביב, 10.10



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו