לא כגודל הציפיות - אמש - הארץ

לא כגודל הציפיות

רביעיית המיתרים "אביב" בקונצרט פתיחת העונה הקאמרית במוזיאון תל אביב

שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
חגי חיטרון

רביעית כלי הקשת "אביב" אחראית לאחדות מהחוויות הקאמריות העזות ביותר שנכחתי בהן בשנים האחרונות. הרכב ישראלי ותיק למדי זה, שנוסד ב–1997, מופיע היום בהרכב שונה מהמקורי. הכנרים הם עדיין סרגיי אוסטרובסקי ויבגניה אפשטיין (ישראלים ילידי רוסיה, בסיסם כיום באירופה), אך בתפקיד הוויולן – לאחר שני חילופים - מנגן כעת טימור יאקובוב (רוסי, מלמד בשווייץ, כמו אוסטרובסקי), ובתפקיד הצ'לו - לאחר שני חילופים - מנגן אלכסנדר חרמוצ'ין (יליד ביילארוס).

התוכנית שהגישה הרביעייה במוצאי שבת במוזיאון תל אביב (לאחר הרצאה קצרה ומחכימה של ענת שרון) הבטיחה הנאות בלתי מסופקות: הרביעייה אופוס 44 מספר 2 של מנדלסון - שגם מזמרת בהתרפקות וגם סוערת ונכאבת וגם מפזזת; הרביעייה מספר 8 של שוסטקוביץ' - שמספרת סיפור מוסיקלי חברתי ואישי מרתק; ובסיום, השישייה "זיכרונות מפירנצה" של צ'ייקובסקי (עם שני קשתנים נוספים), שנועדה מן הסתם לתפקד כמנה של פינוק רך נעים.

כבר לשמע היצירה של מנדלסון חשתי שהציפיות הגבוהות מההרכב אינן מתגשמות הפעם, ומדובר קודם כל במישור הצליל לבדו. הסאונד היה נוקשה, חזק, נטול גיוונים, לא היתה זו חוויית הצליל שבשבילה באים לשמוע הרכב מעולה באולם רקנאטי המשובח. גם השוני באווירה בין הפרק הראשון ובין הסקרצו המפזז לא ניכר במידה מספקת. אשר ליצירה של שוסטקוביץ': כאן אפשר לטעון כי צליל מתוק־ערב אינו משקף כהלכה את המסר. לדעתי, התוכן הקשה הטראגי אינו אמור לבטל את אידיאל הצליל היפה.

מבחינה לא מוסיקלית, אגב, האירוע - פתיחת העונה הקאמרית במוזיאון תל אביב - נרשם כהצלחה: האולם היה מלא, לא כמו בקונצרטים קאמריים כאלה בדרך כלל (מקצת הקהל היה כנראה חדש באמת, וסימן לכך הוא פריצת מחיאות כפיים בין פרקי יצירה), נמסר לי שיש לייחס את התפוסה לפעולות שיווק נמרצות במיוחד.

רביעית "אביב" תופיע ביום חמישי באוניברסיטה הפתוחה ברעננה ובמוצאי שבת שוב במוזיאון תל אביב.

רביעיית המיתרים "אביב" בקונצרט פתיחת העונה הקאמרית במוזיאון תל אביב

תגובות

הזינו שם שיוצג כמחבר התגובה
בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שהינני מסכים/ה עם תנאי השימוש של אתר הארץ