בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו
 

אתם מחוברים לאתר דרך IP ארגוני, להתחברות דרך המינוי האישי

רשימת קריאה

רשימת הקריאה מאפשרת לך לשמור כתבות ולקרוא אותן במועד מאוחר יותר באתר,במובייל או באפליקציה.

לחיצה על כפתור "שמור", בתחילת הכתבה תוסיף את הכתבה לרשימת הקריאה שלך.
לחיצה על "הסר" תסיר את הכתבה מרשימת הקריאה.

קונצרט

קצר ומבריק ומספיק

ההיסטוריון משה צוקרמן הרצה על זרם הרומנטיקה הלאומית במוזיקת המאה ה-19 והפילהרמונית ניגנה קטעים בקישור ישיר, כשהכנר ריי צ'ן מפגין וירטואוזיות

תגובות

סדרת "אינטרמצו" של הפילהרמונית מציעה אירועים קצרים הכורכים בחבילה קומפקטית הרצאה קצרה עם תוכנית מוסיקלית קצרה, מוגשים בזה אחר זה בלי הפסקה. הפעם הִרצה ההיסטוריון משה צוקרמן, בקיצור ולעניין, על זרם "הרומנטיקה הלאומית" במוזיקה של המאה ה-19 והתזמורת ניגנה, בקישור ישיר, "שמונה שירי עם רוסיים" מאת אנטולי ליאדוב ואת ה"ולטבה" ("מולדבה") של סמטנה. בהמשך הצטרף אליה הכנר הטיוואני־אוסטרלי הצעיר ריי צ'ן לביצוע הקונצ'רטו הפופולרי של מקס ברוך.

הרומנטיקה הלאומית במוסיקה, אמר צוקרמן, התאפיינה בעיקר בשתי דרכים: 1. פיאור ותיאור אירועים לאומיים היסטוריים (כמו הפתיחה "1812" של צ'ייקובסקי); 2. שילוב מנגינות עממיות. השילוב, העיר, לא הצביע באמת על אינטגרציה מעמדית לאומית (למשל, גם כאשר נוגנו יצירות עם מוטיבים צועניים, בקהל שנכח בקונצרטים לא היו צוענים).

הכללת הקונצ'רטו של ברוך בקונצרט שמדובר בו חרגה קצת מהנושא, כי יצירה רומנטית זו אינה מייצגת את זרם הרומנטיקה הלאומית. פרופ' צוקרמן לא השתמט מהבעיה, פתר אותה בזריזות בעזרת איזכור העובדה שביצירה אחרת לכינור ותזמורת, היא ה"פנטסיה הסקוטית", מקס ברוך כן שילב אלמנטים עממיים.

ולמוזיקה: "שירי העם" של ליאדוב, לפחות בשמיעה ראשונה, הם יצירה קליטה מאוד אך חלשה ולא מעניינת; ה"ולטבה" של סמטנה צילצלה מצוין תחת ידו של המנצח האיטלקי הצעיר; צליליו של הכנר ריי צ'ן, בקונצ'רטו של ברוך, הם אמנות כינור של כוכב; ההדרן שבחר צ'ן להשמיע, קפריצ'ו של פגניני, נשמע על רקע זה כמו הבאת עוד מים, שוצפים כהלכה, אל ים הווירטואוזיות. לשמע הקפריצ'ו נזכרתי בדברים שאמר לי פעם בראיון הכנר ואדים גלוזמן, בקשר לנגינת יצירות של פגניני: "אני לא מנגן פגניני בכלל", אמר גלוזמן. "למה? כי זה ואקום, ואני לא יכול לנשום בוואקום".

התזמורת הפילהרמונית הישראלית. מנצח: אנדריאה בטיסטוני. סולן: הכנר ריי צ'ן. הרצאה: פרופ' משה צוקרמן. היכל התרבות בתל אביב, 15.11



תגובות

דלג על התגובות

בשליחת תגובה זו הנני מצהיר שאני מסכים/מסכימה עם תנאי השימוש של אתר הארץ

סדר את התגובות
*#
בואו לגלות את עמוד הכתבה החדש שלנו