קונצרט

טלמן וברדנשווילי 
בהשתלטות לא־עוינת

גם בקונצרט הקאמרטה וגם בזה של תזמורת הבארוק קבעה יצירה אחת מתוך המבחר את רושמו של האירוע כולו

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
חגי חיטרון

שני קונצרטים שהיו באחרונה, אחד של תזמורת הבארוק, האחר של תזמורת קאמרטה, הדגימו תוכניות שבהן משתלטת יצירה אחת על האחרות באירוע או לפחות על רושמו הכולל. בקונצרט של תזמורת קאמרטה, שלשום, בניצוחו של רונן בורשבסקי, היה זה יוסף ברדנשווילי שהשתלט בצורה כמעט סנסציונית על כל הזכור מהאירוע: ברדנשווילי, מלחין ישראלי־גיאורגי (בימים אלה מלאו לו 65) האפיל ביצירתו החדשה "שירי יין ואהבה" (לסופרן קונטרנטנור ותזמורת), אפילו על ויוואלדי ("סטבאט מאטר" וקונצ'רטו לאבוב) כמו גם – וזה אולי צפוי יותר – על יצירות ווקאליות קצרות ושוליות למדי של שוברט ושל מוצרט.

ב"שירי אהבה ויין" הלחין ברדנשווילי עשרה שירים - בסגנון בארוקי, קלאסי, ישראלי ומזרחי - מאת עומר כיאם, סאפפו, אבן־גבירול וגרסייה לורקה. המלה הראשונה שעלתה בדעתי לאיפיון היצירה היא "מפוארת" - בזכות הסאונד המיוחד, המפתיע, הכובש, שכתב המלחין לכלים המעטרים את הזמרה. כך בכל השירים וכך בשיר האחרון, של סאפפו (תרגום שמעון בוזגלו): "הגיח ירח ועימו הפליאדות. חצות הליל, הזמן עובר, אני שוכבת לבדי". קונצרט זה, יש עוד לומר, חוזר השבוע פעמים אחדות, לרבות ביום חמישי בירושלים. כדאי לשמוע.

בקונצרט של תזמורת הבארוק ניצח יזהר קרשון על יצירות מאת שיץ, בוקסטהודה, רוזנמילר וטלמן. מבחר נחמד בלי ספק, אבל אפילו שיץ (שני מוטטים, בארוק מוקדם) נשמע בו חיוור יחסית ליצירות של טלמן (בארוק מאוחר). אשר לטלמן, תחילה בוצע קונצ'רטו לחלילית ובאסון (נאה, אבל רחוק מ"חובה להכיר"), ואחר כך - כשיא הקונצרט – קנטטת האבל "ואתה דניאל" ("Du aber, Daniel"), שהיא יצירה שאין להחמיצה, "באכית" למדי על פי התרשמותו של הח"מ, וניכרת גם בהרכב הכלים המיוחד לצד הזמרים: שתי ויולות דה־גמבה, עם חלילית, אבוב וכינור.

ברדנשווילי. יצירה מפוארת, מפתיעה, בת עשרה שירים צילום: טלי שני

שיאה של קנטטה נהדרת זו הוא האריה לסופרן "היעצמו, עפעפיים עייפים". באוזני, כאמור, המוטיב של האריה דומה בחלקו לדואט לסופרן ואלט ששמו "כאשר תלאות הצלב" ("Wenn des Kreutzes Bitterkeiten") מתוך הקנטטה מס' 99 של באך (הדואט זמין בקלות ביוטיוב). יש לציין כי היצירה של באך חוברה ב-1724, כלומר לכאורה לאחר זו של טלמן. הקנטטה של טלמן, לצד קנטטות אחרות שלו, מצויה למשל בדיסק של להקת הזמרים והנגנים הגרמנית "קנטוס קלן" בניצוח קונרד יונגנל מ-2002 ("הרמוניה מונדי").

תזמורת הבארוק ירושלים בניצוח יזהר קרשון, עם זמרים ועם הנגנים הסולנים בני אגסי, באסון, וקורינה מארטי, חלילית. אולם הקונסרבטוריון בת"א, 21.11; תזמורת קאמרטה בניצוח רונן בורשבסקי, עם הזמרים יניב ד'אור ורובי יוז והאבובן מוקי זוהר. מוזיאון ת"א, 23.11.

תגיות:

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ