לעשות קיטש ממוצרט

יותר מדי אורות אדומים נדלקו אתמול בקונצרט של תזמורת נתניה הקיבוצים

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

האם משהו לא טוב קורה לתזמורת נתניה הקיבוצים? יותר מדי אורות אדומים נדלקו אתמול, והם הדאיגו. הפטפוט בתחילת הקונצרט, למשל: תמיד נחמד לשמוע מנצחים או סולנים פונים לקהל ושוברים כך לרגע את המחיצה השקופה שניצבת ביניהם; אבל כשזה יותר מרגע, ומתחילים להיות חברה'מנים כפי שנהגו אתמול הסולן תומר לב והמנצח שלו עד-אל, עולה תחושה לא נעימה של הטרדת קהל שבוי.

נורת אזהרה נוספת נדלקה יחד עם מסך וידאו ענק שליווה במין וידאו-ארט-מחול את היצירה השנייה בערב, קונצ'רטו לפסנתר של פולנק. ויותר נכון, ברגע שהתחילו להבהב עליו הדימויים הפכה המוזיקה למלווה שלו; כי ככה זה: בתחרות בין מסך לתזמורת, המידע הוויזואלי תמיד מנצח, והופך את המוזיקה למשנית, לנותנת שירות, למוזיקה לסרטים. וכך, הקונצ'רטו המיוחד של פולנק, שכל כך נדיר לשמוע אותו על הבמות, הלך לאיבוד בצלו של הוידיאו.

איתותי סכנה מוחשיים הגיעו בחלק השני של הקונצרט, כשהתזמורת ניגנה פרק אחד מקונצ'רטו לפסנתר של מוצרט. נגינת פרק מיצירה היא הכרזה: אנחנו מוזילים את מוסד הקונצרט ואת המוזיקה אתו, אנחנו לא תובעים מהקהל גיוס של קשב פעיל ומאמץ אינטלקטואלי - אנחנו רק נלטף אותו ונתחנף אליו ונעשה לו נעים. ועוד איזה פרק: זה האטי, הנשגב, מהקונצ'רטו ק' 487, שלפני עשרות שנים נוכס על ידי סרט קיטשי שאיש לא ראה, בעל השם המוזר "אלווירה מאדיגן" - שנדבק לקונצ'רטו לנצח. כמו שהסרט הפך את מוצרט לקיטש כך עשתה זאת התזמורת, והנגינה המצוינת של דניאל בורוביצקי לא עזרה לשפרו. היצירה הכייפית לסיום, קונצ'רטו לשני פסנתרים של פולנק, לא הצליחה גם היא לרומם את מצב הרוח בביצועה הנוקשה.

תזמורת נתניה הקאמרית הקיבוצית. מנצח: שלו עד אל. פסנתר סולו: ברניקה גליקסמן, תומר לב ודניאל בורוביצקי. מיצירות מוצרט ופרנסיס פולנק. מוזיאון תל אביב, 30.1

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ