אנא בסנטימנטליות

הופעתה של הסופרן טליה אור אכן הלמה את התחושה של אירוע מיוחד - כמצופה מהשוברטיאדה

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
חגי חיטרון

מי תרם את הנגינה השוברטית הכי נוגעת, בקונצרט השוברטיאדה בשבוע שעבר? הפסנתרן דניאל גורטלר,  במבחר "לידר" עם הסופרן טליה אור.

קולה של זמרת זו כבר הרשים כאן ב-2008, כאשר השתתפה בביצוע יצירה  של באך עם הפילהרמונית וזובין מהטה. טליה אור, 38, ישראלית שמתגוררת  מזה שנים רבות בגרמניה, מחוננת בקול חזק, זוהר, עמוק, בעל איכות נדירה, ומצטיינת גם בהיגוי ברור מאוד. לשוברטיאדה הישראלית (על שם ערבי ה"שוברטיאדה" שכיכב בהם המלחין עצמו) בחרה אור 11 שירים, רק שלושה מהם פופולאריים.  ה"ליווי" (במרכאות, משום שהפסנתר בשירי שוברט הוא שותף שקול בעלילה) שהעניק דניאל גורטלר היה אנין, מתבלט בלי לשקוד להתבלט, מעורר ציפיות לזמרה בהתאם.

והתוצאה: קולה הנהדר של אור האפיל על העובדה שסגנון ההגשה שלה, פרשנותה,  היו קרירים למדי; באוזניי, לאחר ניכוי האפקט הווקאלי, היא התקבלה כמסויגת מעט, לא משדרת מעורבות רגשית. עם זאת חובה לציין שהופעתה של טליה אור אכן הלמה את התחושה של אירוע מיוחד -  כמצופה מהשוברטיאדה.

הקרנה  או אי-הקרנה של מעורבות רגשית היו רלוונטיים גם לחלק  אחר של הקונצרט. מדובר בביצוע ה"גראנד דואו" לפסנתר בארבע ידיים.  זו  יצירה ארוכה, שאולי מותר אפילו לומר עליה שהיא "שוברט לא במיטבו".  הפסנתרן מארי פראיה למשל, אמר בריאיון לח"מ כי מעולם לא ניגן את ה"גראנד דואו"  בפומבי  משום שלדעתו אין זו יצירה  פסנתרנית במהותה  אלא תזמורתית.

באוזניי, ה"גראנד דואו" אמנם ארכנית, אך שזורים בה רגעים שוברטיים מקסימים רבים שאפשר בהחלט לממשם בנוסח לארבע ידי פסנתרנים. הצמד טל-גרוטהויזן  (ישראלית לשעבר ובן-זוגה הגרמני), הגישו את היצירה בסגנון אובייקטיבי קר, מנוער מהקרנת מעורבות רגשית. לשמע נגינתם התבקש לבקש "אנא בסנטימנטליות", או "אנא, עם רובאטי", עם יותר זמרה מהקלידים, עם פחות כוח, עם יותר הבלטה של הריקודיות בפרק האחרון, שחלף על פנינו בטמפו מסחרר מוגזם. 

מה עוד? על נגינת רביעיית "רוזמונדה" בידי חברי רביעיית "כרמל" -  בכלים אוסטריים אותנטיים מהמאה ה-18 שנמתחו עליהם מיתרי גיד ( את הכלים שיפץ אמנון ויינשטין) - ייאמר רק כי הצליל היה אכן רך מאוד, שונה, והנגינה עדינה בהתאם. בהחלט משהו מיוחד. עוד יש לציין כי הקונצרט הקרוב במסגרת אירועי השוברטיאדה יהיה מחר בחמש ( 2.2) ב"הוספיס  האוסטרי" בירושלים, אף הוא בהשתתפות הזמרת טליה אור, ותבוצע בו בין השאר היצירה "הרועה על הסלע" , עם צ'לו במקום קלרינט. מעניין לשמוע.

ה"שוברטיאדה" השנתית בעריכת הצ'לן רז כהן. הנחיה: יוסי שיפמן. אולם הקונסרבטוריון ("שטריקר") בתל אביב, 30.1

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ