ארון הצלילים היהודי נפתח לרווחה בפסטיבל ימי המוזיקה בחיפה

בקונצרט הראשון הגישו 4 חזנים ביצועים נעימים ליצירות אמריקאיות מודרניות. בקונצרט השני, שכלל סולנים, עוגב ומקהלה, שילוב הקולות היה טעון שיפור

חגי חיטרון
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
חגי חיטרון

שני קונצרטים התקיימו אמש (ראשון) בפתיחת הפסטיבל השני למוזיקה יהודית שעורך החוג למוזיקה של אוניברסיטת חיפה, בראשותו של יובל שקד. בקונצרט הראשון הופיעו ארבעה חזנים עם נגן העוגב יובל רבין, המופקד על עריכת חטיבת הקונצרטים של הפסטיבל כולה. בקונצרט השני הופיעה מקהלת הגליל העליון בניצוח רון זרחי, עם נגן העוגב רבין, חזן וזמרת ועוגב. דברי ההתרשמות שלהלן מסכמים חוויה אישית, שאינה נסמכת על היכרות טובה עם החזנות, אוצר המוזיקה הליתורגית היהודית־אשכנזית.

העובדה שבלטה מיד בקונצרט של ארבעת החזנים (נאמר לי שהם נמנים עם ארבעה זרמים דתיים שונים) היתה הקולות המשובחים של הארבעה: בועז דוידוף (הידוע זה שנים כזמר מצטיין בסצנת המוזיקה הקלאסית הכללית), איזידורו אברמוביץ', אוואן קנט ודניאל כל טוב. הארבעה, בצירופים שונים, שוררו שורה ארוכה של יצירות מאת מחברים אמריקאים בני דורות שונים במאה ה-20 (רובם חזנים בעצמם, אמריקאים מלידה או מהגרים לארצות הברית), ביניהם שובצו גם קטעים אחדים לעוגב סולו מאת מלחינים אלה.

צלילי הקולות היו יפים, העוגב הוסיף את הנופך המתבקש ה"עוטף" והאקוסטיקה של אודיטוריום מוזיאון הכט משובחת. היו רגעים מרוממי נפש בקונצרט זה, שבהם המוזיקה הוסיפה להדר ולעוצמה של טקסטים עבריים נפלאים כמו "אלו דברים שאין להם שיעור", אך לא הבחנתי בקטעי מוזיקה שערכם עומד לעצמו, בלי קשר לטקסט. וגם: חסרה לי במחרוזת איזושהי יצירה שתפרוץ בעוז את גבולות ה"נעים באוזן" (מלודיה יפה במיוחד, אגב, אובחנה ב"אנעים זמירות" מאת סיימון סרגון). בכלל, בהתרשמות ראשונה נראה שבשרשרת ארוכה כזאת (19 יצירות) החוליות כמו "מתערבבות" והיצירות זכורות כולן (מן הסתם לא בצדק) כשוות זו לזו מבחינת רמת ה"השראה" שהולידה אותן: רמה של "בינוני פלוס" עד "טוב".

החזנים (משמאל לימין) דוידוף, קנט, אברמוביץ' וכל טובצילום: יובל שקד

הקונצרט השני, עם מקהלת הגליל העליון, היה שונה: כאן כיכבו בין השאר יצירות להיט מאת לואיס לבנדובסקי ובראשן "מה טובו" המפורסמת, וזאת לאחר שני מעדנים בארוקיים מאת סלומונה רוסי. המקהלה בלטה בהכנה מדוקדקת, הסולנים – החזן אברמוביץ' והזמרת אסנת קידר - תרמו קולות זוהרים, אך שלמות התלכיד אובחנה כטעונת שיפור. בסך הכל הרגשתי כי לאחר קטעי לבנדובסקי חלה ירידה, כאשר הוצעדו בסך יצירות לא כל כך חזקות, לטעמי, ומדובר הפעם גם ביצירות מאת מלחינים נערצים כמו פאול בן-חיים ויחזקאל בראון.

"ימי המוזיקה היהודית" בחיפה יימשכו גם היום ומחר (שני קונצרטים בכל יום, בתוכניות מגוונות), וכן ביום רביעי, שבו ייערך סימפוזיון עם מיטב החוקרים, שידונו בנושאים מגוונים של חקר המוזיקה היהודית. כל האירועים יתקיימו באוניברסיטת חיפה.

פתיחת "ימי המוזיקה היהודית" באוניברסיטת חיפה. עורך הקונצרטים: יובל רבין. עם חזנים, מקהלת הגליל העליון בניצוח רון זרחי, הזמרת אסנת קידר ויובל רבין בעוגב. אודיטוריום מוזיאון הכט בחיפה, 9.3

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ