תזמורת קאמרטה - חשיבות התמונה הכללית

בביצוע ה"יוהנס פסיון" של באך בסדרה הנוכחית של תזמורת קאמרטה הניצוח היה מעולה אבל המקהלה לא מספיק מגוונת

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

יש שתי זוויות אפשריות לתגובה על ביצוע ה"יוהנס פסיון" של באך בסדרה הנוכחית של תזמורת קאמרטה. זווית חשובה: התמונה הכללית; זווית משנית: רמת הזמרה של זמר סולן זה או אחר. עוד לפני ההתרשמות מהתמונה הכללית מתבקש להזכיר שיצירת הפאר הזאת של באך מוכרחה לטלטל בכל מקרה, כשהיא מוגשת בביצוע מקצועי; האפקט המדהים שלה "עמיד" לפרשנויות שונות ולתיזמורים שונים (למשל כלים מודרניים לעומת כלים בארוקיים).

התמונה הכללית: ההובלה של המנצח אבנר בירון היתה מצוינת, הדבר בלט כבר בבהירות המרקם הפוליפוני שהושגה בפרק המקהלה הפותח ("אדוניי אדוננו מה אדיר שמך בכל הארץ"). גם בהמשך, הסיפור העתיק על אשמתם של היהודים בצליבת ישוע, מועצם במוזיקה באכית דרמטית לעילא (אף יותר מאשר ב"מתאוס פסיון"), זרם בצורה מרתקת.

תזמורת קאמרטה (מתוגברת בנגנים אורחים) ב"יוהנס פסיון" של באך

עכשיו קצת פרטנות: תפקודה של המקהלה ביצירה זו מרכזי, מבחינת הסיפור - בקטעים החשובים היא מגלמת את ההמון היהודי של ימי בית שני. בהפסקת הקונצרט ביקשתי לשמוע מאנשים אחדים בקהל הידועים לי כחדי אוזן ומנוסים, בהם מוזיקאים, את דעתם על איכותה של המקהלה האורחת, אנסמבל קולי מציריך המונה 24 זמרים. כל הנשאלים אמרו שהמקהלה נשמעת חדה, חזקה יתר על המידה, לא נעימה. בהמשך התברר לי שאיני מסכים עם הגוון השלילי של התרשמות זו. לאחר שהמשכתי להאזין למקהלה חשבתי שאכן כך. קטעי המקהלה ב"יוהנס פסיון" אינם אמורים ללטף, הם אמורים לזעזע. בכל זאת יש לומר כי יתר גיוון היה מועיל; המקהלה יכולה להישמע אחרת בקטעי ה"כוראלים", שבהם היא מגיבה על ההתרחשויות, אבל גם בהם היא נשמעה קשוחה, חזקה, חסרת רוך.

מה עוד? הזמרים הסולנים הגברים ובראשם הטנור האוסטרי דניאל יוהאנסן בתפקיד ה"אוונגליסט" והבריטון הבריטי הוותיק פיטר הרוויי ("ישו") היו מצוינים. כך גם הבאס (הבריטי) חבר המקהלה ג'ונתן סלס בדמות פילאטוס. שבחים מגיעים גם לזמרת הסופרן רייצ'ל אמברוס-אוואנס (חברת המקהלה) ולזמרת האלט אביטל דרי. עוד אגיד כי זמרתו של הטנור יוהאנסן בשתי האריות לא התעלתה, מבחינת עוצמת ההבעה, לרמת הציפיות שהוא עצמו הציב בקטעים שבהם תיפקד כמספר הסיפור.

אבנר בירון מנצח על מקהלת "אקדמיית הזמרה" מציריך (בהדרכת טים בראון), על זמרים סולנים מחו"ל ומישראל ועל תזמורת קאמרטה (מתוגברת בנגנים אורחים) ב"יוהנס פסיון" של באך. אוונגליסט: הטנור דניאל יוהאנסן. מוזיאון תל אביב, 14.3

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ