חגי חיטרון
חגי חיטרון

עושר של טריקים חזותיים הומטר עלינו בהפקה זו לאופרה "סיפורי הופמן" - נוסחה שאחראי לה הבמאי הארי קופפר וחודשה עתה בידי הבמאי דרק גימפל; תמונות עשירות פרטים, מהן מרהיבות, מהן מרהיבות אבל חסרות לכאורה קשר לעלילה (לא הבנתי איך פגר של מין "טנק" קשור למערכה הוונציאנית). הגשם הוויזואלי נתפס, בדיעבד, בקונטקסט של ההיבט החשוב - הלא הוא הביצוע המוזיקלי המסוים ששמענו - כמין התקפה עתירת תחמושת על היעד, האוזניים, כדי לרכך אותו.

במקרה של הח"מ ההתקפה נכשלה. המראות לא שידרגו את הקולות, לא בנו למוזיקה הנפלאה של אופנבך רקע שמוסיף לה זוהר. כי קולות נפלאים וזמרה שהולמת את המעמד – לא נכחו. הזמרת ליובוב פטרובה זימרה בדמות שלוש הגיבורות (העלילה בנויה משלושה סיפורים) ולא הרשימה אף באחד מהם. בדמות הבובה הממוכנת ("אולימפיה") היה אפשר אפילו לחשוד שהתקלות המובנות בקפיץ של הבובה, הזקוק מדי פעם למתיחה, משולבות כדי להצדיק את דלות הזמרה. קיוויתי שפטרובה תפצה על כך בשתי המערכות הבאות. זה לא קרה.

האופרה "סיפורי הופמן". תמונות עשירות פרטיםצילום: יוסי צבקר

הטנור הארגנטיני גוסטבו פורטה (המוכר כבר לבאי האופרה הישראלית) ניחן בקול חזק ובוטח: שומעים אותו ברור והיטב. בכך מסתכמת איכותו בכל האמור בקונצרט זה. דואט שלו עם פטרובה ("אנטוניה") היה דוגמה של יובש מוזיקלי - לקהל ניתנה מעין הזדמנות דידקטית להבחין בין קול גדול לקול מעניין.

בדמות ה"מוזה" של הופמן שובץ הפעם זמר בריטון (יונוט פאסקו) במקום זמרת, ואולי יש לכך איזושהי הצדקה תיאורטית מחקרית בקשר לנוסחיה השונים של האופרה; ב"שטח", בביצוע זה, חסר בהחלט קול נשי נוסף.

מה עוד? הזמרים הישראלים היו מוצלחים למדי, אבל כמו בהפקה קודמת של "סיפורי הופמן" (2007) לא שוכנעתי שליהוקו של ולדימיר בראון בתפקידי גברים אחדים הוא החלטה נכונה. לדעתי לא היה מזיק אם באחד התפקידים האלה היה מזמר באס עמוק; גיא מנהיים (בעיקר כ"פרנץ") הקרין בכל אשר עשה נוכחות קומית משכנעת; הזמרות ב"ברקרולה" יצאו חיוורות.

מה עוד? המקהלה היתה בסדר, לא יותר, והצליל של התזמורת נשמע באוזניי כבד, אחיד למדי.

האופרה הישראלית מעלה את "סיפורי הופמן" של אופנבך. במאי: הארי קופפר. במאי מחדש: דרק גימפל. מנצח: פרדריק שאזלן. זמרים סולנים מחו"ל ומישראל, התזמורת הסימפונית ראשון לציון, מקהלת האופרה. המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב

האופרה "סיפורי הופמן". המראות לא שידרגו את הקולותצילום: יוסי צבקר
הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ