כוכב הפלמנקו הגברי בלב הכוח הנשי

שתי גיטריסטיות, שתי זמרות, מוחאת כף ושלוש רקדניות עשו עבודה מצוינת, אבל היה זה כוכב הערב, מרקו פלורס, שכבש את הבמה. גם מי שלא גרופי של פלמנקו לא נשאר אדיש

רות אשל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
רות אשל

הלהקה הנהדרת של מרקו פלורס פתחה את פסטיבל ימי הפלמנקו הנערך במסגרת הפעילות של קרן עדי שבה מתקבץ המבחר של העשייה של המחול הספרדי הפורח בארץ. למרות שפע מופעי הפלמנקו שראיתי לאחרונה, הפעם מדובר בליגה ברמה אחרת. גם מי שלא גרופי של פלמנקו לא יוכל להשאר אדיש לפלא שמתרחש על הבמה.

בניגוד לתכניות המקובלות, התכנית הזאת מוקדשת לכוח הנשי. הפעם שתי הגיטריסטיות הן נשים, כך גם שתי הזמרות ומוחאת הכף. כוכב הערב הוא הרקדן מרקו פלורס בן 31 שנחשב ליקיר הפלמנקו בספרד. ואולי ממרום מעמדו כיום בספרד כרקדן גבר, הוא פונה אל המחול הנשי שהיה נודע בעבודת הידיים שלו. ואני בכוונה משתמשת בפועל של עבר, כי הוירטואוזיות של עבודת הגברים ברגליים דחקה את עבודת הידיים שבעבר גם הגברים עשו בה שימוש, ואילו כיום גם רקדניות מאבדות את העניין בידיים וחוברות לעבודת הרגליים של הגברים.

שלוש הרקדניות הסולניות הן ברמה לא מוכרת בארץ. גורדלופה מעלה על הדעת אמא אדמה, מודעת למסה של נוכחות הגוף שלה הממלא את החלל. כל רקיעה ברצפה היא חותמת שהופכת לזיכרון. בעוצמה הפראית שלה, היא יכולה לטרוף את העולם. כל זיע של אצבע עשוי להצמיח ולהשקיע הרים. היא כיום מרקדניות הפלמנקו המוערכות בספרד. לידון פאטינו היא קטנה, להבה מרוכזת בעצמה, עם עבודת רגליים זריזה, ואילו ונסה ונטו בוערת בתוכה והתנועות שלה מתפרצות החוצה באימפולסים, מרהיבות בגרוטסקיות שלהן. שלושתן מדהימות. כאשר הן רוקדות יחד באוניסונו משהו מכוחן נלקח מהן, אבל כאשר כל אחת לבד, הן מכשפות את הקהל. התלבושות שלהן  בשחור עם שכבות שמהן מבצבצים מוטיבים בירוק לא מחמיאות. התסרוקות שלהן, שהפכו לטרנד חדש בספרד, מתחילת המאה. אבל הריקוד הוא לב העניין.

אחרי שכל אחת מהן הדגימה את יכולתה הגיע תורו של הכוכב הגברי. הוא בן 31, במלוא כוחו, נאה למראה, אמן בוגר. הוא נחשב כיום לכוכב העדכני של הפלמנקו בספרד. הוא מאמץ את עבודת הידיים של הנשים כאשר הפלג הגוף העליון עשיר בתנועה, כמו עבודת הרגליים. יש לו זרימה תנועתית של רקדן מחול עכשווי מעולה שהוטמעו בסגנון הפלמנקו. בקטעי השיא הוא עומד על הכריות, מותח את ידיו מעלה והגוף מתוח כמיתר, ומתוך אותו שיא יש פתאום שחרור של אנרגיה, מין רכות שנמסה בתוך הגוף וכך אותן עליות וירידות, כמו  מפת אנרגיה של סיסמוגרף. הפתרונות התנועתיים שלו, למרות שהן במסגרת הכללים, מפתיעים. השליטה המלאה נותנת לו את החופש לעשות כלל העולה על רוחו במסגרת הכללים.

ימי הפלמנקו, להקת מרקו פלורס (ספרד), רקדנים: גואדלופ אורס, ואנסה ונטו, לידון פאטינו, זמרות: מרסדס קורז, אינמא ריבורו, גיטרה: אנטוניה גומנז, בטינה פלאטר,  פלמאס: אנה רומרו, מרכז סוזן דלל, 3.4.2014

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ