ההתנגדות שהתמוססה מול השלמות והתחכום של דניאל גורטלר

הצלילים ברחו לפאול בדורה-סקודה האוסטרי, אושיית פסנתר של המאה ה-20, אך את הערב המשותף של הזמרת שרון רוסטורף-זמיר והפסנתרן דניאל גורטלר אפפה אווירת קסם

חגי חיטרון
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
חגי חיטרון

שני קונצרטים מסקרנים התקיימו אמש בתל אביב: באחד, שכולו מוצרט, הופיע הפסנתרן האוסטרי הישיש פאול בדורה-סקודה (יליד 1927) באירוע מטעם תזמורת קאמרטה, הן כסולן עם התזמורת והן ביצירות לפסנתר סולו; באחר, באולם הקונסרבטוריון, במסגרת סדרת הרסיטלים "אמנות השיר", מטעם המרכז למוסיקה קאמרית של הקונסרבטוריון בתל אביב, כיכבו הזמרת שרון רוסטורף-זמיר והפסנתרן דניאל גורטלר.

ויתרתי על המחצית הראשונה של האירוע השני כדי להאזין לדרכו של בדורה-סקודה, אושיית פסנתר של המאה ה-20 (התוכנייה כינתה אותו "אגדת פסנתר"), בסונטה ק' 310 בלה-מינור מאת מוצרט, יצירה נשגבת שמנוגנת תכופות ומצויה בהקלטות רבות. בדורה-סקודה עצמו ביצע אותה מן הסתם בקונצרטים כבר לפני שבעים שנה.

וכיום? בדורה-סקודה כבר לא מבחין מה יוצא תחת ידיו, אולי הוא שומע בראש איזושהי נגינה מדומיינת. תוך חמש שניות התברר שמגעו בקלידים גס דפקני, שצלילים בורחים לו, שעל סמך נגינתו עכשיו קשה אפילו לדעת אם פעם, כשאצבעותיו צייתו, היה מגיש ביצוע מעניין של היצירה.

הבאתו של בדורה-סקודה להופעה לפני קהל כאן (האולם היה מלא, אגב) התבססה מן הסתם על מידע מסולף או לפחות לא מעודכן. שילמתי ביוקר על בירור מצבו של בדורה-סקודה.

המחיר היה ויתור, כאמור, על החלק הראשון בקונצרט של הסופרן שרון רוסטורף-זמיר והפסנתרן דניאל גורטלר.

יש בארץ זמרות סופרן טובות, שמצטיינות לעתים במילוי תפקידים מסוימים ספציפיים באופרות ובאורטוריות, אך מספרן של הסופרניות הישראליות שיכולות לשאת על כתפיהן תוכנית שלמה בתחום השיר האמנותי ("לידר") אינו עולה על שלוש או ארבע - במקרה הטוב.

שרון רוסטורף-זמיר יכולה גם יכולה, בזכות קולה העשיר וההגשה המחושבת שלה, וביחוד כשהעזר כנגדה הוא הפסנתרן המעולה דניאל גורטלר.

דניאל גורטלר. צלילים מלטפיםצילום: דניאל צ'צ'יק

החלק השני של הקונצרט, שבו נכחתי, החל בנימה מהוססת מעט ב"גרטכן ליד הכישור" של שוברט, אבל מיד אחר כך, מ"שירי אופליה" של שטראוס ועד ארבעה "שירי מיניון" של הוגו וולף בסיום, אפפה אותי אווירת קסם.

פרק קצר מיוחד בתוכנית, משעשע ורציני ותיאטרלי, היו שתי הלחנות של אביה קופלמן, אחת ל"אני אומרת לך" של דוד אבידן והאחרת ל"אני", מאת המלחינה עצמה (שני השירים לקוחים מתוך קובץ שקופלמן מכנה "שירי אהבה ומצוקה").

אבל חובה להזכיר את הפרק המיוחד האחר בתוכנית, והוא האינטרמצו בלה-מג'ור אופוס 118 מס' 2 מאת ברהמס, בידי גורטלר. אוזניי נוטות לגישה פשוטה וזורמת יותר ביצירה קצרה נפלאה זו, אבל ה"התנגדות" התמוססה עד מהרה לנוכח השלמות והתחכום והצלילים המלטפים שעלו מן הפסנתר.

הפסנתרן פאול בדורה-סקודה מנגן את הסונטה ק' 310 של מוצרט באירוע מטעם תזמורת קאמרטה, במוזיאון תל אביב

ערב לידר, שירים ופסנתר סולו, עם הזמרת שרון רוסטורף-זמיר והפסנתרן דניאל גורטלר. אולם הקונסרבטוריון ("שטריקר") בתל אביב.

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ