"כרמינה בוראנה" במוצאי יום השואה

לא ברור מה היו המניעים של הפילהרמונית הישראלית לבצע דווקא את יצירתו השנויה במחלוקת של המלחין הגרמני קרל אורף, יקיר המשטר הנאצי, במוצאי יום השואה. "כרמינה בוראנה" זו יצירה קולנית ומוחצנת, אך יש בה איים של עידון ורגש

נעם בן זאב
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נעם בן זאב

מכל היצירות בעולם אותן אפשר היה לבצע במוצאי יום הזיכרון לשואה בחרה הפילהרמונית הישראלית דווקא ב״כרמינה בוראנה״, יצירה שנויה במחלוקת, של מלחין שנוי במחלוקת: קרל אורף הגרמני, יקיר המשטר הנאצי, שפרח ושגשג ברייך השלישי וחב את הקריירה שלו בדיוק ליצירה זו.

אם העיתוי היה פרי של חוסר רגישות מחפיר או דווקא בחירה בנורמליות, ברוח הקריאות האחרונות לרוויזיה בזכרון השואה, זאת קשה לדעת; בכל מקרה, הפילהרמונית עשתה כאן רהביליטציה מוחלטת למלחין: בדברי ההסבר הממצים בתוכנייה (מאת מיכאל אייזנשטדט) הושמט לחלוטין הצד האפל בביוגרפיה של אורף, והועלם כלא היה ההקשר בו נוצרה והתקבלה היצירה. "ביצוע הבכורה שלה היה בפרנקפורט ב-1937... וב-1942 ב׳לה סקאלה׳ במילאנו", נכתב בדברי ההסבר; ומתחשק לקרוא לעורך התוכנייה, הלו, גרמניה ב-37? מילאנו ב-42? מי היה הקהל? מי היו הספונסורים? מה עוד עשה אורף בשנים אלה? נדמה שהפילהרמונית חייבת כמה הסברים לקהלה על שכתוב ההיסטוריה הזה.

הפילהרמונית הישראלית. ביצוע מצוין, עיתוי מפתיעצילום: שי סקיף

״כרמינה בוראנה״ היא קנטטה על פי טקסט מרהיב מלפני אלף שנה כמעט, שנכתב על ידי פליטי כמורה נועזים שנותנים דרור לכל הטינה שלהם לכנסייה ומתפרעים בשירי טבע, יין וארוטיקה, כריאקציה לחומרה הדתית. הפגאניות, הלעג לדת, השימוש במונחים כנסייתיים בצורה פארודית - אלה קסמו מאוד למשטר בזמנו של אורף, ובעיקר מה שהוא רקח מהם: מוזיקה שמחקה מודאליות עתיקה, דוהרת בריתמיות פראית, קולנית, מוחצנת, וולגארית ותפורה בגסות.

עם זאת, קשה להודות, יש גם איים נפלאים בתוך המוזיקה הזאת, מלאים דמיון ואף עידון ורגש, ואולי מגלים כך לרגע צדדים שלא התפתחו דיים באישיות היצירתית של המלחין.

המנצח ריאן מקאדמס ידע להטיל סדר במוזיקה הזאת, והפיק צלילים נהדרים מהתזמורת - והיה תענוג גם להקשיב לשתי המקהלות, הבוגרת והצעירה, שהצליל וההגייה שלהן נעמו לאוזן. שלושה סולנים מצוינים אף הם - יניב ד׳אור הישראלי וכן לורה קלייקום ויו ראסל - תרמו את שלהם לביצוע הזה, שכתמיד ב״כרמינה״ הוא אירוע של ממש; וזה היה פינאלה ראוי לקונצרט שהתחיל עם ״וריאציות רוקוקו״ בנגינה רגישה של הסולנית הצ׳לנית אליסה ויילרשטיין והתזמורת.

התזמורת הפילהרמונית הישראלית, המקהלה הישראלית גארי ברתיני, מקהלת אנקור, וסולנים; מציגים: ״וריאציות רוקוקו״ מאת צ׳יקובסקי ו״כרמינה בוראנה״ מאת קרל אורף. מנצח: ריאן מקאדמס. היכל התרבות תל אביב

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ