ההיבט הקריטי של הצליל המעודכן

השלישייה מ"אנסמבל מודרן", שניגנה בערב הראשון של הפסטיבל הבינלאומי "צליל מעודכן", הבהירה שלא הסגנון הוא הגיבור הראשי כאן, חדיש ולאזניים רבות זר ככל שיהיה, אלא הצלילים שמצטברים לחווייה כוללת שקרויה מוזיקה

נעם בן זאב
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
נעם בן זאב

הרבה פעמים נדמה שביצוע המוזיקה, החייאתה מסימני התווים האילמים - או, במוזיקה מודרנית, משלל הסמלים הגרפיים - אל העולם, בצורת צלילים, היא עניין מובן מאליו. הנגנים מניחים את תוויהם על עמודי התווים, ומנגנים. מה יותר פשוט מזה ונחוץ מזה.

הערב הראשון בפסטיבל הבינלאומי "צליל מעודכן" הזכיר, בזכות מבצעיו, כמה קריטי הוא ההיבט הזה. שלישיית הפסנתר, שנגניה חברים ב״אנסמבל מודרן״ המהולל מגרמניה, הביאו את המסורת המדויקת שלהם לתל אביב, ופקחו את האזניים: בנגינתם, שהיא מושלמת מבחינה טכנית, ומסורה לגמרי לפרטיטורות עד לדקויותיהן; בנוכחות הכריזמתית שלהם על הבמה, כמי שיודעים היטב מה הם עושים ובשיא המקצוענות, וביכולת שלהם ליצור סיפור מהצלילים, הם פתרו את כל המבוכה שעלולה להתעורר למשמע מוזיקה שאין לה טונאליות ואין לה מלודיה והיא לא מציעה שום נקודת משען מסורתית.

ירון דויטש, המנהל האמנותי של "צליל מעודכן"צילום: אבישג שאר-ישוב

עצם הביצוע הרהוט, הנהיר, וההתייחסות הרצינית ליצירות, הבהירו שלא הסגנון הוא הגיבור הראשי כאן, חדיש ולאזניים רבות זר ככל שיהיה, אלא הצלילים שמצטברים לחווייה כוללת שקרויה מוזיקה - ולכן אין היא שונה מהבארוק האיטלקי, מהקלסיקה הווינאית ומהרומנטיקה הברלינאית.

הערב הציע מבחר יצירות נהדר: מאת בריאן פרניהו מאנגליה, ראובן סרוסי מישראל, חוסה מריה סנצ׳ז ורדו מספרד, רובין הופמן - ביצירה מלאת הומור וירטואוזי לצ׳לו סולו; ואבשלום אריאל הישראלי: מלחין צעיר מאוד, שכתב יצירה נהדרת, רב שיח מרתק בין הפסנתר לכינור ולצ׳לו ובין הנגנים לבין עצמם בטקסטים מדוברים. בשלישייה ״נוכחויות״ (1962) של ברנד אלויס צימרמן דווקא הייתה התייחסות למסורת - אבל תוך פירוקה, ושבירת נקודות המשען הסגנוניות לרסיסים; והחלילן אריק דרשר, לסיום, וירטואוז בשלל כלים, לקח את הכיוון הזה לחדשנות אף יותר גדולה - אל תוך הלילה.

צליל מעודכן: פסטיבל בינלאומי למוזיקה קאמרית עכשווית. בהשתתפות אנסמבל כלי נקישה, שלישייה מ״אנסמבל מודרן״ (מיכאל קספר, הרמן קרצ׳מר ורפאל זמברזיצקי־פיין), והחלילן אריק דרשר. מרכז פליציה בלומנטל, תל אביב

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ