האופרטה "הביידרה": רייטינג וריגושים מידיים

ההצגה, המגיעה מבודפשט, היא הפקה מלוטשת, עם זמרים טובים מאוד, רקדנים מעולים, תפאורה יפה ותאורה שמחמיאה לתפאורה. אלא שהיצירה הזאת של אמריך קלמן פשוט אינה מוצלחת

חגי חיטרון
שתפו בפייסבוק
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
שתפו כתבה במיילשליחת הכתבה באימייל
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
מתוך האופרטה "הביידרה"צילום: Budapest Operetta and Musical T
חגי חיטרון

כרגיל בשנים האחרונות, התוכנייה המהודרת של האופרה הישראלית, המוסד שמייבא מבודפשט את הצגת האופרטה "הביידרה", נפתחת במאמר ברכה שחתומה עליו לימור לבנת, שרת התרבות. המשפט הראשון בו: "בתקופתנו, שבה תרבות הרייטינג והריגושים המיידיים השתלטו על כל פינה כמעט, אין זה קל לטפח קהל מאזינים נאמן המוכן להתמסר לתביעה הרגשית שדורשת האופרה משומעיה".

לקרוא ולחייך: הצגת "הביידרה" היא ממש סמל של רייטינג ושל ריגושים מיידיים (בעיקר ריגושים גבריים למראה שוקיים נשיות מה זה חטובות), הצגה שהיא בידור לא זול (עלות הכרטיסים) עם תחושת אירופיות של פעם. צופים כבדי ראש וסבר יכולים אולי לספר לעצמם שהם מתיירים אל התחלת המאה שעברה ואל אמצעה, צופים במבט חצי אנתרופולוגי במוצר תרבות אוסטרי-הונגרי שקסם לאלפי אנשים באירופה (ולעשרות אלפים בישראל, לפני ארבעים שנה).

צילום: Veronica Eder / Budapest Operett

השאלה המרכזית: האם הפקה זו של "הביידרה" – אלפי אנשים מקרב מנויי האופרה הישראלית יצפו בה בתל אביב – לוקה בחוסר מקצועיות? התשובה היא לאו מוחלט. זו הפקה עשויה היטב, אפשר לומר מלוטשת: זמרים טובים עד טובים מאוד שנשמעים בצלילות, בעזרת הגברה במינון מאופק; רקדנים מעולים (לפעמים גם וגם); תפאורה אפקטיבית עד יפה; תאורה שמחמיאה לתפאורה. אלא שהיצירה הזאת של אמריך קלמן אינה מוצלחת.

ה"מספרים" ריתמיים כיאות, או מתקתקים - כמו ב"הרוזנת מריצה" וכמו ב"נסיכת הצ'רדש" של קלמן, אבל פחות שלאגריים, במידה ניכרת, ונשמעים רוב הזמן כמו תפוקה של פס ייצור. העלילה? חסרת טעם וריח. הדיאלוגים המדוברים: מביכים, במקרה הטוב. הבמאי מיקלוש גאבור קאריני מודה בחולשות אלה במאמר שמופיע בתוכנייה ומספר שהכניס שינויים כדי לבנות סיפור שגם יוכל "להפנט ולהקסים" את הקהל וגם מעלה "לא מעט שאלות על מהות האהבה". פילוסופיה של האהבה, עאלק.

לרגעים - רבים מדי - העלילה והמוזיקה נראות כמו תירוצים למחול: רגליים מונפות, חצאיות מתנפנפות ורגליים נחשפות, וכמו תירוצים לקפיצות, גלגלונים, מפגני גמישות, הכל ברמה גבוהה, לרבות אקרובטיות בביצוע נשים עגלגלות לא הכי צעירות, קלות תנועה להדהים. א

בל ראש וראשון במפגנים אלה הוא צעיר דק גיזרה, מיקלוש מטה קאריני (בנו של הבמאי), שנראה משוחרר למדי ממגבלות הגרוויטציה. עוד יש לומר שאריקה מיקלושה, בתפקיד הראשי, מזמרת היטב ונראית בהתאם. סיכום: הצגת "הביידרה" תגרום הנאה לרבים ותניב מיליוני שקלים. אולי אין בכלל צורך וטעם שביקורת מוזיקה או תיאטרון תתערב בכך.

תיאטרון האופרטה של בודפשט מעלה את האופרה "הביידרה" מאת אמריך קלמן. המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב, 12.2

צילום: Budapest Operetta and Musical T
הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ