קונצרט פתיחת העונה של אנסמבל המאה ה–21: גדוש, מעניין, בעייתי

הקונצרט הבליט שוב את הקושי שמציבה תוכנית המורכבת ברובה מיצירות מאתגרות ולעתים מוזרות

שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

כתמיד, הקונצרטים של אנסמבל המאה ה-21 הם מהמעניינים ביותר במקומותינו, אך מציבים קושי ניכר של היפתחות לשפות מוזיקליות שחורגות משרשרת מונטוורדי עד שוסטקוביץ'; שלא כתמיד בקונצרטים של האנסמבל, אולם רקנטי במוזיאון תל אביב היה הפעם מלא כמעט כולו, כ-450 מאזינים. באירוע, שנמסכה בו חגיגיות של פתיחת עונה, קדמו לנגינה דברים מפי המלחין דן יוהס, מנהל האנסמבל ויוזמו, לציון 25 שנה לקיום הפרויקט, ודברי ברכה חמים מפי המלחין נעם שריף.

הקונצרט כלל שתי יצירות שאפשר כבר לסווגן כקלאסיות, והן "הקונצ'רטו הקאמרי" של גיירגי ליגטי, מ-1969, ו"רגטיים" של סטרווינסקי, מ-1918. כצפוי, היצירה של סטרווינסקי (יוסי פלס מאפיין אותה בדברי ההסבר בתוכנייה כ"מטמורפוזה קונצרטית של מוזיקה בידורית") תיפקדה כפרק קצר של הרפיה וגיוון מועיל, לפחות למאזינים שמרנים. היצירות האחרות שנשמעו היו של רוג'ר רדגייט (1958), איתן שטיינברג (2012) ופטר אטווש (2013).

קונצרט פתיחת העונה של אנסמבל המאה ה-21צילום: חגי חיטרון

הסמכת היצירה של ליגטי ליצירה של רוג'ר רדגייט, בפתיחה, היתה מוטעית, לדעתי, באשר הבליטה והחמירה קושי אופייני צפוי: יצירה קשה לקליטה שמטשטשת את מה שנשאר בראש מיצירה קשה אחרת שנוגנה לפניה. מה עוד? בשבילי, הקטעים ש"נגעו" בכל האירוע, היו החלק המסיים ביצירה של שטיינברג (כותרתה: "תהליכים קוסמיים בלב"), והיצירה השנונה של פטר אטווש (כותרתה: "דה־קאפו"). אין בלבי ספק כי ההיכרות עם שתי היצירות סבלה במידה משמעותית מהקונטקסט, מהגודש המופרז של הקונצרט כולו. מה אפשר לעשות, כאלטרנטיבה? הנה הצעה: לוותר על הרצון להציג לקהל מגוון רחב של המתרחש במוזיקה העכשווית; לבחור לכל אירוע של מוזיקה עכשווית שתיים שלוש יצירות, לא יותר; את הפרובלמטית מהן לבצע פעמיים - פעם בתחילת הקונצרט ופעם בסיומו. ביצירות מהסוג שמדובר בו, האזנה חוזרת היא תנאי הכרחי לגרימת מהפך קליטה של ממש (לפעמים עד כדי התייחסות רגשית למוזיקה, אפילו).

עוד חשוב לציין כי קונצרט מעניין זה חוזר הערב (1.11) במרכז למוזיקה במשכנות שאננים, ירושלים.

סדרת "תגליות" של אנסמבל המאה ה-21. מנצח: ז'ולט נאג'. סולן: אמן הצימבלום מיקלוש לוקאץ'. ניהול מוזיקלי: דן יוהס וזמירה לוצקי. מוזיאון תל אביב, 31.10

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ