פתיחת העונה הקאמרית של הפילהרמונית: נגנים מצוינים ויצירות מושכות לב

בכירי הנשפנים של הפילהרמונית ביצעו יחד עם הפסנתרן איגור לויט, המופיע בימים אלה כסולן עם התזמורת, יצירות מפנקות של הינדמית וליגטי, לצד החמישייה של מוצארט והחמישייה של בטהובן

חגי חיטרון
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים

צפוי למדי: בכירי הנשפנים של הפילהרמונית מפיקים צלילים מפוארים. החמישה שמדובר בהם הפעם הם גי אשד בחליל, דודו כרמל באבוב, יבגני יהודין בקלרינט, דניאל מזעקי בבאסון, יואל עבאדי בקרן. את שבחי אשד למשל מיותר כבר למנות, אלפי מנוייה של הפילהרמונית נהנים מן הסתם מכל קטע סולו שלו. מי עוד? בקונצרטים לא מעטים שמתי לב שהצליל של נגן הבאסון דניאל מזעקי מתייחד ברכות חודרת, יפה להלל. היה אפשר לחוות זאת גם בקונצרט קאמרי מטעם הפילהרמונית שהתקיים בשבת אחר הצהריים באולם "אסיא" של מוזיאון תל אביב, עם מזעקי ועמיתיו ועם הפסנתרן האירופי איגור לויט, שמופיע בימים אלה כסולן עם התזמורת (וחובה להעיר – ולא סתם מתוך נימוס - כי ההתפעלות מדניאל מזעקי אינה צריכה להתפרש כהמעטה בתרומת עמיתיו).

משמאל: איגור לויט, דודו כרמל, יואל עבאדי, דניאל מזעקי, יבגני יהודיןצילום: חגי חיטרון

ולתוכנית: האם היה זה קונצרט שבו מגניבים לקהל קצת חינוך, יצירות מאתגרות של מלחינים "מודרניים", פאול הינדמית וגיירגי ליגטי, לצד פינוקים בטוחים מתוצרת מוצרט ובטהובן? לאו דווקא: שתי היצירות של בני המאה ה-20 הנ"ל ששולבו היו מפנקות לא פחות, אפילו מבדרות. "מוזיקה קאמרית קטנה" לחמישה כלי נשיפה מאת הינדמית היא מתבדחת, עשויה בנאו־קלאסיות נוסח סטרווינסקי, "מתכתבת" עם מוזיקת שעשועים ("דיברטימנטו") נוסח המאה ה-18; גם "חמש בגטלות לכנ"ש" מאת ליגטי באה לכאורה לעולם כדי לתפוס אוזניים מיד, בלי בעיות.

בלב הקונצרט הוצבו שתי היצירות הקלאסיות המרכזיות לפסנתר וכלי נשיפה, החמישייה של מוצרט והחמישייה של בטהובן, בשתיהן רוו הנוכחים נחת מנגינה של מקצוענים מחוננים - הנשפנים והפסנתרן. מה נשאר בכל זאת לבקר, לאיזה היבט אפשר בכל זאת להיטפל? לבאלאנס. תרומתו של לויט לא היתה מצטנעת במיוחד אמנם, מבחינת החוזק, אך בכל זאת הרגשתי שהתוצאה הכללית היתה משתדרגת – לפחות מבחינת הסאונד - אילו הגיבו הנשפנים על פראזותיו בעוצמה מתונה משהו. אשר ללויט: כמו בהופעותיו עם התזמורת היה מסקרן לפגוש כל פראזה שהוא מנגן, להתרשם מגישתו המעניינת, שמתעלה על מקצועיות סתמית (אבל האטות קטנטנות שנקט פעמים אחדות בפתח כניסותיו שיכנעו אותי פחות).

פתיחת הסדרה הקאמרית של הפילהרמונית. חמישה נשפנים מקרב חברי התזמורת עם הפסנתרן איגור לויט. מוזיאון תל אביב, 31.10

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ