נשים צעירות אומרות לא לחוטיני

כחלק משינוי התפיסה לפיה הלבשה תחתונה נועדה רק לקסום לגברים – יותר נשים בעולם מאמצות את "תחתוני הסבתא", ומתמקדות בראש ובראשונה בנוחות

היילי פלאן, ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
מעבר לטוקבקים
מימין: מעיין טולדנו וג'וליה בייליס בעלות מותג הבוטיק "Me and You"צילום: ISAK TINER / NYT

נשים צעירות מגלות באחרונה סוג חדש של סקסיות במקום לא צפוי: מגירות התחתונים של הסבתות שלהן. "כשאני נכנסת לחנות הלבשה תחתונה אני תמיד אומרת, 'טוב, איפה פה המגירה של הסבתות?'" מספרת דפני ג'אוויץ, בת 35, על חיבתה לתחתונים שופעי בד. בגלל ההעדפה הזאת ייסדה ג'אוויץ ב–2010 את Ten Undies, קו אופנה שקנה לו חסידות נאמנות, הרוכשות תחתוני כותנה בגזרת ביקיני מלאה, בגזרת שורטס, או תחתונים גבוהים שמזכירים את אלה שהונצחו ב"יומנה של בריג'ט ג'ונס". התחתונים של Ten Undies נוחים ושימושיים, אך זה לא סוד קסמם היחיד.

"בנתח השוק של ילידות המילניום ודור ה-Y, תחתונים שמכסים את הישבן נחשבים קוליים", אומרת ברנדט קיסאן, אנליסטית בתחום ההלבשה בחברת סקרי השוק יורומוניטור. "זמנו של החוטיני עבר".

נתוני חברת הסקרים NPD מספקים אישור לדבריה. מכירות החוטיני צנחו ב-7% בשנה שעברה, ואילו מכירות הדגמים המלאים — גזרות הביקיני, השורטס והתחתונים הגבוהים — גדלו ב-17%.

מייסדת Ten Undies דפני ג'אוויץצילום: ISAK TINER / NYT

אריקה רוסו, מנהלת תחום האביזרים, הקוסמטיקה וההלבשה התחתונה ב"בלומינגדיילס", אומרת שאכן ניכרת "תזוזה בתחום". היא מציינת שהמגמה עולה בקנה אחד עם סגנון המכנסיים האופנתיים ביותר בעונה הנוכחית: רחבים יותר ובעלי קו מותניים גבוה יותר. אולי מתוך אותה ההתנגדות שהביאה לפריחה של נעלי הנוחות של חברת בירקנשטוק ותיקי הפאוץ', צעירות מאמצות כיום את "תחתוני הסבתא" — ולא רק בימי כביסה.

"אני לובשת רק תחתוני סבתא", מכריזה בגאווה ג'וליה בייליס, בת 22. בייליס וחברתה הטובה מעיין טולדנו, בת 27, הן מעצבות מותג הבוטיק "Me and You". הפריט הנמכר ביותר שלהן הוא זוג תחתוני כותנה לבנים שהמילה "פמיניסטית" ("Feminist") מודפסת על צדן האחורי בוורוד. מאז הושק הקו ב–7 באפריל התחתונים אזלו.

"תחתוני הפמיניסטית" הנמכרים גם מתועדים באין־ספור תמונות בֶּלפי (סֶלפי מאחור) באינסטגרם של לקוחות "Me and You" המתפארות בהשקפותיהן הפמיניסטיות וגם באחוריהן המחוצפים.

בייליס וטולדנו הן חלק מקולקטיב הנשים "Ardorous", שייסדה פטרה קולינס. הקולקטיב שם לו למטרה לבחון נושאים פמיניסטיים מנקודת מבט עדכנית, באמצעות פרוייקטים אמנותיים של יחידים וקבוצות.

בעיני הדור שרואה הן בביונסה והן בלינה דנהאם איקונים פמיניסטיים, המיניות הנשית צריכה להיות מכוונת לעונג האישי. "רוב פריטי ההלבשה התחתונה נועדו לקסום לגברים", אומרת בייליס. "אצלנו זה בכלל לא שיקול. אלה תחתונים שאת לובשת רק בשבילך. יכול להיות שאף אחד לא יראה אותם, ומצד שני אולי את תעלי אותם לאינסטגרם כדי לשתף בהם את כל מי שאת מכירה". אין זה אומר שלקוחות "Me and You" לא רוצות להרגיש סקסיות; הן בהחלט רוצות. "בעינינו להיות סקסית זה להרגיש טבעי ונוח", אומרת טולדנו.

וגם אם לפתות גברים אינה המטרה, זו יכולה להיות תופעת לוואי מבורכת. "לדעתי יש תפיסה מוטעית שלפיה גברים אוהבים חוטיני פנינה ותחתוני תחרה", אומרת ג'אוויץ מ"Ten Undies". "האמת היא שגברים אוהבים בנות בחולצת טי ותחתונים לבנים".

עם זאת, חברות ההלבשה התחתונה הגדולות אינן ממהרות לאמץ את התפיסה הזאת. וכך, ככל שהפער המגדרי בין בעלי עסקים קטנים ממשיך להצטמצם, הנשים היזמות הולכות וממלאות את החלל בשוק.

תחתונים בגזרה גבוהה של "Ten Undies"צילום: Ten undies

כשגריר סימפיקינס, בת 28, החלה לערוך מחקר עבור קו ההלבשה התחתונה שלה, היא נכנסה לחנות "ויקטוריה סיקרט" בניו יורק כדי לראות איך נשים קונות תחתונים. "שמתי לב שהרבה נשים נכנסות עם חברה ושואלות זו את זו: 'זה מוצא חן בעינייך? את חושבת שזה ימצא חן בעיניו?" מספרת סימפקינס, שקודם לכן עבדה כיועצת לנערות בבית החולים מקלין, בית חולים פסיכיאטרי בבלמונט שבמסצ'וסטס. "הן חושבות על כולם, רק לא על עצמן", גישה שלדעתה החנות מעודדת. סימפקינס חשה תסכול גם מהעובדה שתעשיית ההלבשה התחתונה מקדמת כל כך הרבה טרנדים, צבעים וקישוטים בכל עונה.

"רוב הנשים רוצות רק משהו בסיסי ליום-יום, שבו הן ייראו וירגישו טוב", היא אומרת. לכן השיקה סימפקינס בדצמבר קו תחתונים ובו דגם אחד בלבד — תחתוני כותנה לבנים, בגזרה גבוהה מאוד. שם הקו, "Hello Beautiful" ("שלום, יפה"), נועד לשמש כהצהרת חיזוק. היא רשמה לזכותה שהשחקנית ומעצבת האופנה קלואי סביני — הכוהנת הגדולה של הקוּליוּת — כבר נמנית בין חסידות המותג.

דגמים מלאים יותר הם חלופה מבורכת בעיני מיילה דלבסיו, דוגמנית תחתונים במידה 42. "תחתונים בעלי גזרה ומותן גבוהים מזכירים תקופה שבה היתה באופנה צורת גוף אחרת", היא אומרת. דלבסיו מקווה שהגדלת המגוון בתחום מעידה על כך שתעשיית ההלבשה התחתונה מתחילה להכיר בכך ש"אין כזה דבר 'גוף אידיאלי' — יש כל מיני צורות לגוף האישה".

בסופו של דבר העניין הוא באפשרויות השונות. "אין שום דבר רע באשה שרוצה לבטא את הסקסיות שלה בסגנון המסורתי יותר, וללבוש חוטיני — זה לא אומר שאת לא פמיניסטית", אומרת טולדנו. "תחתוני הסבתא הם צעד בכיוון של הרחבת ההיצע".

מאנגלית: אורלי מזור־יובל

תחתונים עם הכיתוב "פמיניסטית". הפריט הנמכר ביותר של בוטיק "Me and You"צילום: meandyou / Julia Baylis and Maya

תגיות:

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ