מה הרגשת אז, כששכבת לבד על רצפת האמבטיה ובכית?

איך מצליח גאי רז, מגיש הפודקאסט הלהיטי "כיצד בניתי את זה", לגרום לאנשי עסקים דוגמת חיים סבן או מייסדי אינסטגרם לשפוך בפניו את הלב? "זה עולם מלא עצב ומתח — ואז מגיע הניצחון"

נלי בולז, ניו יורק טיימס
מעבר לטוקבקיםכתוב תגובה
הדפיסו כתבה
גאי רז. לא מנסה להאדיר כסף, למרות שזה בדיוק מה שהתוכנית שלו עושה לפעמים
גאי רז. לא מנסה להאדיר כסף, למרות שזה בדיוק מה שהתוכנית שלו עושה לפעמיםצילום: PETER PRATO / NYT
נלי בולז, ניו יורק טיימס

גאי רז מסיים פרק של "כיצד בניתי את זה" (How I Built This), הפודקאסט שלו על מקור הסיפורים של סוף תקופת הקפיטליזם, בדיוק כשהאורח שלו — איש העסקים הישראלי־אמריקאי חיים סבן — מגיע לחלק הטוב של הסיפור: הרגע שבו תם מסע העסקים האישי שלו. סבן מתאר בהתלהבות כיצד להרוויח הרבה כסף, ואחר כך להכפיל אותו פי ארבעה ולעשות עוד יותר כסף.

רז נכנס לדבריו בתימהון: "אבל חצי מיליארד דולר זה הרבה כסף. וואו!" "שני מיליארד הם עוד יותר כסף", אומר סבן. "האם הכסף, הרצון להיות עשיר יותר, היה מה שהניע אותך?" שואל רז דקה לאחר מכן. "אתה יודע, זה היה קשור לא רק לכסף, אבל גם לכסף", אומר סבן. "כסף הוא סימן להצלחה".

יש רגע כזה בכל פרק של "כיצד בניתי את זה". האורח מפסיק להיזהר וחושף פרט אינטימי או פיננסי או פיננסי־אינטימי, ורז, בתגובתו המשתאה, מפתה אותו להמשיך ולחשוף. מנכ"ל Betterment ג'ון סטיין, שאותו מפתה רז ב–12 קריאות "וואו" נפרדות, מספר בפרטי פרטים על פרידה כואבת משותפיו. סנדי לרנר, ממקימי "סיסקו", מספר בין 14 קריאות ה"וואו" של רז כיצד סולק מהחברה שלו. 18 קריאות "וואו" נוספות מפתות את בובי טרוסל, שהקים את אימפריית מזרני "טמפור־פדיק", לתאר רגע מכונן: "איזה רגע של ניצחון!"

אחד מפרקי הפודקאסט של רז

רז, שאיפשר ליזמים לשתף אחרים בסיפורי ההצלחה שלהם, נהפך לאחד הפודקאסטרים הפופולריים בהיסטוריה. ההיסטוריה הזאת אמנם קצרה, אך בארץ החדשה של הזדמנויות השמיעה יכול רז, יליד קליפורניה בן 44, לטעון למלוכה. לפי רשת הרדיו הציבורית של ארצות הברית (NPR), שאיתה יש לו חוזה, הוא האדם היחיד אי פעם שתוכניות שונות שלו הופיעו במקביל ברשימת 20 הפודקאסטים הנבחרים של "אפל". נוסף על "כיצד בניתי את זה", מנחה רז גם את "שעת הרדיו של TED" ואת סדרת הילדים Wow in the World. תוכנית נוספת בשם The Rewind with Guy Raz זמינה בספוטיפיי, ובאביב 2019 יופיע Wisdom from the Top — פודקאסט על מנהיגים.

היהלום באימפריית האוזניות של רז ממשיך להיות "כיצד בניתי את זה". הסדרה, המופקת על ידי NPR, עלתה לשידור בספטמבר 2016 כשרז ראיין את שרה בלייקלי, מייסדת חברת "ספאנקס", וקבעה כי אפשר לעסוק בעסקים בלי לשעמם. "הרעיון הבסיסי הוא שמישהו מרוויח הרבה כסף", אומר רז, ומוסיף כי התוכנית נוגעת במשהו עמוק יותר: "מי אתה כשאתה שוכב לבד על רצפת האמבטיה בתנוחת עובר, ובוכה בגלל שלא תוכל להמשיך ביום המחרת".

בכל אפיזודה רז לוקח את המאזינים למסע דרך השוק החופשי אל הקפיטליזם בדמותו הזוהרת ביותר: הווארד שולץ שהקים את "סטארבקס", קווין סיסטרום ומייק קריגר שהקימו את "אינסטגרם", ואיילין פישר שייסדה את "איילין פישר". "עולם העסקים מלא משברים, כישלונות, עצב, מתח ואי נוחות — ואז מגיע הניצחון", אומר רז. לדבריו, "כיצד בניתי את זה" זו תוכנית על פגיעוּת. ואכן היא כזו, כי היא מציגה לפנינו מה אנחנו יכולים לעולל לעצמנו ולחיינו למען הכסף, ועד כמה אנחנו פגיעים בגלל השאיפה האדירה להון ולכוח. רז מצליח לגרום למקימי חברות להיפתח ולספר סיפורים קורעי לב על קורבנות שהוקרבו, על לילות שימורים, על היסוסים וספקות ועל הטעויות שנעשו בדרך להצלחה.

הדרך שבה רז בונה את "כיצד בניתי את זה" היא בלתי נפרדת מקולו המביע השתאות תמידית. אין זה משנה מה הוא אומר, הוא אומר תמיד גם "וואו!" כשהוא אומר "מיליארדים", הוא מדגיש תמיד את ה"יארדים".

כמעט 20 מיליון האזנות בחודש

בעל השם הגדול ביותר בעסקי הפודקאסטים מגיע לקפה בברקלי כשהוא רוכב על אופניים. מאחור התקין מושבים לבנים שלו, ומקדימה מתקן לקניות. הוא מראה לי שכבת ריפוד שתפקידה להגן על העגבניות שקנה בשוק האיכרים מטלטלות הדרך. "אלוהים! זו נלי בולז!" הוא מברך את פניי לשלום, וכך הוא מברך כל אדם שהוא יודע את שמו. קבלת פנים שכזו היא דבר נעים מאוד. דומה שכולנו מנכ"לים בעיני האיש התוסס הזה.

גיא רז
גיא רזצילום: PETER PRATO / NYT

רז מופתע כמו כולם מכך שהוא נהפך לאחד מחסידי הקפיטליזם הגדולים ביותר. אין לו שום רקע עסקי, הוא עיתונאי ואיש רדיו שדיווח מכל רחבי העולם. בגיל 25 היה ראש הדסק של NPR בברלין ולאחר מכן בלונדון; הוא סיקר את המלחמות בעיראק ובאפגניסטאן ודיווח שנתיים מירושלים עבור CNN. בהמשך חזר ל־NPR, שם שימש כתב לענייני ביטחון ולבסוף כמנחה All Things Considered בסופי השבוע. בגיל 37 חש שחיקה והחליט לעזוב את תחום החדשות. ב–2012 יזם את TED Radio Hour, הפקה משותפת עם NPR שבה כל פרק מוקדש לחקר חוויה אנושית גדולה, למשל: "מדוע נחנו ביכולת לדמיין?"

כבר בהתחלה החליט שב“כיצד בניתי את זה” יופיעו רק יזמים שמוצאים חן בעיניו. לפני הראיונות ערך תחקירים שנמשכו חודשים, כדי לוודא שהם מתאימים לתוכנית שהוא וצוותו רצו ליצור. "היתה לנו אחריות למצוא אנשים ששיקפו דרך מסוימת של עשיית עסקים", אומר רז. "אנשים טובים. אנשים מוסריים ואתיים. האם ניהלת את העסק שלך ביושר? האם הענקת יחס טוב לאחרים?"

הוא דורש שהמרואיינים אצלו יהיו גלויי לב לחלוטין. "אני שואל אותם: 'אתם מוכנים לבוא לראיון הזה ולהתמסר?'" יש כאלה שמשיבים בשלילה, אבל רובם מסכימים. הם עושים זאת משום שהם יודעים שברגע שיהיו במצב פגיע, שההחלטות הגרועות שלהם ייחשפו, רז יוביל אותם בעדינות ליעד הידוע לשניהם — אל ההצלחה.

הוא לא כבר לא רואה עצמו ככתב, הוא אומר. הוא גם לא מנסה להאדיר כסף, למרות שזה בדיוק מה שהתוכנית שלו עושה לפעמים. "יש בהחלט אנשים שמאמינים בעולם צודק או עולם שוויוני יותר, ושבעיניהם 'כיצד בניתי את זה' היא תוכנית שלילית". זה מדאיג אותו, והוא מבקש להבהיר שהשוק החופשי הוא מקום שנקלע אליו ומצא בו ערוץ סיפורי.

איש העסקים הישראלי-אמריקאי, חיים סבן. תאר בפודקאסט בהתלהבות כיצד להרוויח הרבה כסף - ואחר כך להכפיל אותו פי ארבעה
איש העסקים הישראלי-אמריקאי, חיים סבן. תאר בפודקאסט בהתלהבות כיצד להרוויח הרבה כסף - ואחר כך להכפיל אותו פי ארבעה צילום: Willy Sanjuan/אי־פי

לפודקאסטים שלו יש 19.2 מיליון הורדות והאזנות בחודש. בבית קפה מנסה רז לטעון שהדבר אינו מוכיח שהוא נהפך לידוען. "אני מכיר את הנתונים, אבל למעשה איש לא יודע מי אני", הוא אומר. כעבור כמה דקות פונה אלינו האדם שיושב לידינו, מתנצל ואומר שהוא חייב לומר לרז שאשתו מעריצה אותו. באוקטובר, בסן פרנסיסקו, הנחה רז את כנס "כיצד בניתי את זה", האירוע הגדול ביותר מסוגו ש־NPR אי פעם הפיקה. האירוע התקיים במרכז לאמנויות Yerba Buena, היכן ש"אפל" נהגה להציג לתקשורת את החידושים שלה. 850 הכרטיסים, שמחירם היה 700–900 דולר, נמכרו במהירות.

פגישתי השנייה עם רז התקיימה מאחורי הקלעים של תוכניתו. הוא יושב לבדו בחשכה, ונראה שנטל משהו מרגיע. אני מתקבלת כרגיל ב"אלוהים, זו נלי בולז", אבל הפעם בנימה רכה יותר. על הבמה נכנס רז לדמות: תוסס, אנרגטי וכריזמטי, ועם זאת מהוגן. הוא מסורק למשעי בתסרוקת שביל בצד ונראה כמו מנחה תוכניות אירוח או דמות האב בתוכניות טלוויזיה משנות ה–50.

מעריצים של רז אומרים שבעיניהם התוכנית היא כמו קורס בלימודי תואר ראשון במינהל עסקים. קהל המאזינים שואב השראה ממנה. רבים מעידים שהיא מפחיתה את תחושת הבדידות שלהם. אחרים מספרים שהם מאזינים לה כשהעסקים שלהם בצרות, והם צריכים זריקת מרץ והתלהבות. "כשיש לי יום גרוע ואני על סף הרמת ידיים, אני מאזינה לאחת התוכניות", אומרת ג'ני בריאן בת ה–35, מייסדת Snohomish Pie Co. מאחורי הקלעים אני פוגשת את ג'ני היימן, אחת ממייסדות Rent the Runway — אתר להשכרת בגדים. "אני לא אעסיק מישהו שלא שמע את הראיון שלי ב'כיצד בניתי את זה'", היא אומרת. "אי אפשר לשמוע את הפודקאסט ההוא בלי להבין מי אני כאדם וכמנהיגה. הראיון ההוא מתמצת אותי באופן מושלם, באופן האותנטי ביותר".

תגובות