זעזוע בשווייץ - תמונה של היטלר על תוויות שמנת לקפה

במיגרוס, ענקית קמעונות שוויצית, לא בדיוק יודעים להסביר כיצד מצאה התמונה את דרכה לתווית, אך הביעו ביום רביעי את התנצלותם על "התקרית הבלתי נסלחת"

דן בילפסקי
ניו יורק טיימס
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
שתפו כתבה במיילשתפו כתבה במייל
דן בילפסקי
ניו יורק טיימס

התוויות של מיכלי השמנת הזעירים תוצרת שוויץ משדרות לרוב פסטורליות ומתיקות, עם נופים אלפיניים וקטרים, או כלבים וחתולים. לפיכך נדהם אחד הלקוחות בתחנת רכבת בשוויץ כשנכח בוקר אחד כי פניו של היטלר ניבטים מתווית השמנת שליוותה את הקפה שהוגש לו.

במיגרוס, ענקית קמעונות שוויצית, לא בדיוק יודעים להסביר כיצד מצאה התמונה את דרכה לתווית, אך הביעו ביום רביעי את התנצלותם על "התקרית הבלתי נסלחת" והחזירו 2,000 מיכלים, שעל חלקם התנוסס גם פרצופו של מוסוליני, מכמאה בתי קפה באזור דובר הגרמנית בשוויץ.

היטלר על תוויות שמנת לקפהצילום: ערוץ היוטיוב של sil

טריסטן סרף, דובר החברה, אמר ביום רביעי בשיחה טלפונית מלוזאן שהחברה הזדעזעה מכישלונה של הבקרה הפנימית בחברה, לזהות את הדמויות על התוויות. סרף אומר שתשומת לבה של החברה הוסבה לבעיה לאחר שלקוח ששתה קפה בתחנת הרכבת באדן הזדעזע מן התגלית ושלח תמונה של התווית לעיתון "20 דקות" (20 Minutes).

בשוויץ חובבת הקפה, תוויות של מיכלי השמנת הקטנים הם מוצר נחשק בקרב אספנים, והיצרנים תרים אחר דרכים חדשות ויצירתיות לספק תוויות אטרקטיביות.

סרף אומר שהתקלה התרחשה כשחברה חיצונית ביקשה מ-ELSA, יצרנית מוצרי חלב וחברת בת של מיגרוס, לספק 55 תוויות למיכלי שמנת לקפה על בסיס תוויות וינטג' לסיגרים, שעל שתיים מהן התנוססו דיוקנותיהם של העריצים.

לדבריו, את העיצובים השנויים במחלוקת סיפקה חברת הבת, שלרוב מפיקה מיכלי שמנת עם דמויות תמימות ושובות לב – לא פשיסטיות. "אני לא יכול לומר כיצד חמקו התוויות מהבקרה שלנו," אומר סרף. "לרוב על התוויות מוצגות תמונות נעימות כמו רכבות, נופים וכלבים – לא משהו שנוי מחלוקת שעלול לעורר בעיות".

בעבר נאלצה שוויץ להתמודד עם ביקורת על יחסיה עם הנאצים במהלך מלחמת העולם השנייה, כולל האשמות נגד הבנקים השוויציים שתמכו במשטר הנאצי. אולם סרף מדגיש כי הפצתם של מיכלי השמנת הפלסטיים של היטלר כלל אינה קשורה למורשת המוסרית בשווייץ, אלא משקפת מחדל יחיד.

מיגרוס אינה החברה היחידה שנקלעה לצרות שכאלו. באביב התנצלה רשת ריהוט גרמנית על שמכרה ספלים מקרמיקה עם דיוקנו של היטלר, בתואנה שמעצב סיני השתמש בטעות בתמונה ישנה שמקורה בבול שעליו התנוסס הדיוקן על רקע של מוטיב עתיק של ורדים.

"מי שעשה את הטעות הזו לא חשב כמו שצריך", אומר סרף, "מאחר שהתמונות האלו לא נועדו לספר היסטורי על מלחמת העולם השנייה, אלא למשהו שנהנים ממנו לצד קפה ועוגת שוקולד. אי אפשר לשים תמונה של פול פוט או טרוריסט על מיכל שמנת לקפה, זה בלתי מתקבל על הדעת".

מאנגלית: שירה מרום

תגובות

הזינו שם שיוצג באתר
משלוח תגובה מהווה הסכמה לתנאי השימוש של אתר הארץ